Tippeljen, melyik élelmiszerben a legnagyobb a saját márkás termékek aránya?

2019. február 18. 09:03
Magyarországon 2017-ben mintegy 1 százalékpontot nőtt a sajátmárkás élelmiszerek piaci részesedése, ezzel a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát hasították ki. A kereskedelmi márkák, köznyelven sajátmárkás termékek, népszerűsége globálisan ismét felívelőben van, amely mögött a kiskereskedelemben tapasztalható forradalmi változások húzódnak - áll a NAK élelmiszeripari hírlevelében.
 

A következő öt évben gyökeresen átformálódik a gyártókhoz és kereskedőkhöz fűződő fogyasztói viszony, hosszú távon pedig a teljes kiskereskedelmi struktúra. A kereskedők terjeszkedési stratégiájuk kiemelt részeként mind nagyobb hangsúlyt fordítanak saját márkáik megjelentetésére az online és offline csatornákon.

A globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak a sajátmárkás árucikkekre, mert úgy vélik, azok minőség tekintetében nem maradnak el a gyártói márkáktól.

Nielsen vásárlói trendeket vizsgáló („Shopper Trends”) kutatása szerint a válaszadók 41 százaléka vélekedik így. Közel egyötödük szerint fejlődik a sajátmárkás árucikkek minősége. A magasabb minőség iránti fokozott fogyasztói elvárásokra reflektálva a kereskedelmi márkák portfóliójában is megfigyelhető az ún. prémiumizáció jelensége, vagyis valamivel magasabb áron, jobb minőségű termékpaletta kerül a boltok polcaira, valódi versenyt támasztva ezzel a gyártóknak.

Európában a globális átlaggal szemben is magasabb a kereskedelmi márkák értékbeli piaci részesedése. A 17 százalékos világátlaggal szemben 31 százalék volt 2016-ban, utóbbi közel 1 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. Magyarországon az élelmiszerek között hasonló a tendencia, 28-ról 29 százalékra nőtt a sajátmárkás termékek értékben mért piaci részesedése.

Forrás: 24.hu

A Nielsen által monitorozott 15 legnagyobb élelmiszerkategória közöt a sajátmárkás részarány nagysága szempontjából vezet az állateledel (58 százalék), étolaj (53 százalék) és tejföl (42 százalék). A vegyi áruk között jóval erőteljesebb a gyártói márkák dominanciája. Mind 2016-ban, mind pedig 2017-ben a teljes forgalom több mint négyötödét tudhatták magukénak (a kereskedelmi márkák részesedése 18 százalék).

Univerzális tendencia, hogy a válságból kilábaló gazdaságok fogyasztói megtartják a recesszió során kialakított vásárlói szokásaikat, ami jelen esetben az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő kereskedelmi márkák malmára hajtja a vizet.

De mint említettük, a prémiumizációs törekvések is megjelentek a kereskedelmi láncok árukínálatában, amely erőteljes és hatékony válasz a magasab színvonalat igénylő keresletre.

agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Itt a pékek részletes magyarázata a drágításra

2020. január 16. 11:31
A sütőipari termékek előállításhoz először is szakemberekre van szükség

Bejgli-katasztrófa 2020: ennyivel kerül most többe az ünnepi menü, mint 10 éve

2020. december 11. 10:04
Óriási mértékben drágultak meg egyes, a jól bevett karácsonyi menühöz nélkülözhetetlen alapanyagok az évek során. A Pénzcentrum számításai szerint, a dió és a mák éves átlagára 10 év leforgása alatt több mint 100 (!) százalékkal emelkedett. De mi a helyzet a ponttyal vagy a töltött káposztába való hússal? Azért hogy ezt kiderítsük, hivatalos statisztikákból számoltuk ki, mennyit kellett összesen kifizetni 5 nélkülözhetetlen karácsonyi alapanyagért 2010-ben, 2015-ben, és most, 2020-ban.