Új korszak a láthatáron?! Érkeznek a hidrogénüzemű drónok

2023. február 23. 12:30
100 perces repülési idő 7 kg hasznos teherrel.
Az első „drónt" (UAV) 1918-ban építették meg: olcsó és könnyű, pilóta nélküli katonai felderítő repülőgép volt, ugyanakkor a drónok civil alkalmazása – ezen belül az agrárterületen – még 10 éves sincs. A fejlesztések viszont új határokat feszegetnek, ami a mezőgazdaságnak is csak előnyére válhat.
 
Új korszak a láthatáron?! Érkeznek a hidrogénüzemű drónok
Újra hidrogénnel repülünk?
Az izraeli HevenDrones cég „nagyléptékben" tervez és fejleszt, esetükben 6-8 rotoros drónokról beszélhetünk, akár 45 kilogrammos hasznos teherbírással.
 
Az egyik fő fejlesztési irányuk, a jövő közvetlen logisztikája, kisebb darabáruk kereskedelmi célú házhoz szállítása, de a katasztrófavédelem (mentéshez szükséges eszközök, gyógyszerek stb. gyors célba juttatása) ugyanúgy kiemelt szempont, mint a mezőgazdaság. Ez utóbbinál a legnagyobb permetező drónjuk 30 literes tartállyal rendelkezik.
 
 
A legszűkebb tényező náluk is a repülési idő (üzemidő), ezért a viszonylag nagy és nehézkes akkucsomagok helyett gondoltak egy merészet: megpróbálják az üzemanyagcellás energiaellátást.
 
A léghajózás kezdeti korszakában óriási mennyiségű hidrogén szolgáltatta magát a felhajtóerőt, egyben óriási veszélyforrás volt és katasztrófák okozója is lett. Természetesen az akkori és mai műszaki megoldások messze nem összevethetők és a hidrogén ma máshogyan, közvetve az üzemanyag.
 
Üzemanyagcella, mint új lehetőség
A H2D55 típus az első a HevenDrones termékcsaládjában, amelyet a kereskedelmi és a védelmi felhasználási célokra, valamint az erdőtelepítési projektektől kezdve a vészhelyzetekre való reagáláson át, az utolsó mérföldre történő szállításra és a hosszabb információgyűjtő küldetésekre terveztek.
 
A H2 View-nak adott interjúban Bentzion Levinson, a HevenDrones vezérigazgatója és alapítója elárulta, hogy a H2D55 a cég első kereskedelmi forgalomban kapható, hidrogénnel működő drónja. A hidrogén általánosságban és gyökeresen megváltoztatja a fejlesztési irányokat és alkalmazhatóságot, mivel kb. ötszörösére sikerült növelni a repülési időt.
 
A hagyományos lítium akkumulátorral működő drónokhoz képest már most 100 percig képes repülni 7 kg hasznos teherbírással.
 
A H2D55 az első tagja, a tervezett három drónból álló, üzemanyagcellás termékcsaládnak, amelyek a következő kilenc hónap során kerülnek forgalomba, a további modellek pedig még nagyobb hasznos terhelhetőséggel rendelkeznek majd, ám ez a tervek szerint nem fogja csökkenteni a repülési időt.
 
Költségoldalról a teljes tulajdonlási költség (TCO) a hidrogén esetében olcsóbb, mint a lítium akkumulátoroknál, és akár 2-3 percen belül újratölthető.
 
Mivel az akkumulátorok gyakori töltésre, cseréjére nincs szükség, az üzemanyagcellák a dróntechnológiát nagy léptékben bevezető cégek, szervezetek hosszú távú beruházási költségeit is csökkentik.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

Komoly mérföldkő: negyven év után újra szürke szarvasmarhák legelnek a Mura árterében

2024. május 14. 16:20
A gyepes élőhelyek és az ezekhez kötődő fajok természetvédelmi helyzetének javítása és hosszú távú megőrzése a cél.
 
2024. május 7-én történelmi pillanatokat élhettek át a BfNPI Nyugat-Zala Tájegységének munkatársai: közel negyven év után legelő állatokat helyeztek ki az ártérbe – írja közleményében a Balaton-felvidéki Nemzeti Park.

Közel 70 éves rekordot döntött meg a mostani hőhullám

2024. augusztus 15. 15:52
A következő napokban újabb hőmérsékleti rekordok dőlhetnek meg.
 
2024. augusztus 14-én folytatódott a kánikula, így ismét napi hőmérsékleti rekordok dőltek meg – közölte a HungaroMet.