Az eredetvédelem megfelelő használata előnyt jelent a borászatban

2016. március 07. 08:30
A földrajzi árujelzők használata jó eszköz a szőlő- és bortermelés jövedelmezőségének fenntartására, javítására és a piaci helyzet megszilárdítására – hangsúlyozta előadásában Gál Péter eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár a Borjog és Bormarketing konferencián Budapesten.

A földrajzi árujelzők (eredetmegjelölésekkel és földrajzi jelzésekkel) alkalmazásának az a célja, hogy csökkenjen a termelők és a fogyasztók közti információs különbség, hiszen a bor egy tapasztalati termék, a választást pedig megkönnyítik azok a jelzések, amelyek többletjelentéssel bírnak – mondta a helyettes államtitkár. 

Csak egyedi borokkal lehet magasabb árat elérni – hangsúlyozta, amihez hozzájárul a földrajzi árujelzők használata is. A nem egyedi, vagy egyediségüket és minőségüket hitelesen megjeleníteni nem tudó borokat sokkal könnyebb helyettesíteni, így alacsonyabb áron lehet értékesíteni őket – tette hozzá. 

A magyar piacon a célfeladat a közösségi márkaépítés, hiszen sok a kistermelő, a tőkeellátottság hiányos, ebben pedig nagy segítséget jelenthet a földrajzi árujelzők használata. Ezeket – az egyéni tulajdonban lévő márkanévvel ellentétben – bárki használhatja, aki megfelel a közösség által meghatározott feltételeknek, így minőségjelzőként is értelmezhető. Már most is vannak olyan földrajzi árujelzők, amelyek egyértelmű különbséget jelentenek a termékek árában is. 

A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a Földművelésügyi Minisztérium által indított eredetvédelmi program egyik célja a földrajzi árujelzők számának növelése. Ennek elősegítéséhez széleskörű tájékoztatást nyújt a földrajzi árujelzőkben rejlő piaci lehetőségekről és a termelők bevonásával elemzi a termékleírásokat is. A földrajzi árujelzők használatának terjedését az is jól mutatja, hogy két év alatt felére csökkent a földrajzi jelzés nélküli borok mennyisége – szemléltette Gál Péter. 

Sárecz László, az FM tanácsadója az európai agrártermékek - beleértve a bort is - promóciójáról tartott előadást. Kiemelte, hogy az új uniós tájékoztatási és promóciós program célja, hogy széles körben ismertté és elismertté tegye a jó minőségű európai termékeket és javítsa azok belpiaci és külpiaci megítélését. 

Feladata olyan mezőgazdasági termékeket népszerűsítő programok támogatása, amelyek növelik az európai-, és a harmadik országbeli fogyasztók bizalmát az Európában előállított egészséges és minőségi termékek, az eredetvédett, az oltalom alatt álló földrajzi elnevezéssel bíró, valamint a hagyományos különleges termékei iránt. 
 
A jogosult pályázók és a támogatható termékek körének bővítése mellett az EU ehhez évente növekvő forrást, a korábbi programoknál magasabb társfinanszírozási arányt, egységes elbírálást és egyszerűbb pályázati rendszert biztosít.

Forrás: Földművelésügyi Minisztérium Sajtóirodája

Kapcsolódó cikkek

A helyi termékek népszerűsítése a cél

2016. október 13. 07:40
A helyi termékek szülőföldünk ízlését, évszázados gasztronómiai hagyományát idézik, a termelőtől vásárolt portéka biztonságos, környezetkímélő, emellett segíti a vidék munkaerő-megtartó képességét is. Aki felelősen és igényesen akar választani, az helyben előállított élelmiszert tesz a család asztalára - mondta Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár Kecskeméten a Helyi Termék Éve Program folytatásaként „Helyből Jobb!” néven, megújult tematikával folytatja fórumsorozat őszi első állomásán.

Mit hoz magával a digitalizáció?

2018. szeptember 24. 08:37
2018. szeptember 18-án Brüsszelben került sor az Európai Szakszervezeti Szövetség „A munkavállalói részvétel vezet az igazságos digitalizációhoz” elnevezésű projektjének záró konferenciájára. Azt, hogy repülő autókat vagy on-line munkahelyeket hoz a digitalizáció, nem tudjuk, de annyi bizonyos: a munkavégzés megváltozik.