Az eredetvédelem megfelelő használata előnyt jelent a borászatban

2016. március 07. 08:30
A földrajzi árujelzők használata jó eszköz a szőlő- és bortermelés jövedelmezőségének fenntartására, javítására és a piaci helyzet megszilárdítására – hangsúlyozta előadásában Gál Péter eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár a Borjog és Bormarketing konferencián Budapesten.

A földrajzi árujelzők (eredetmegjelölésekkel és földrajzi jelzésekkel) alkalmazásának az a célja, hogy csökkenjen a termelők és a fogyasztók közti információs különbség, hiszen a bor egy tapasztalati termék, a választást pedig megkönnyítik azok a jelzések, amelyek többletjelentéssel bírnak – mondta a helyettes államtitkár. 

Csak egyedi borokkal lehet magasabb árat elérni – hangsúlyozta, amihez hozzájárul a földrajzi árujelzők használata is. A nem egyedi, vagy egyediségüket és minőségüket hitelesen megjeleníteni nem tudó borokat sokkal könnyebb helyettesíteni, így alacsonyabb áron lehet értékesíteni őket – tette hozzá. 

A magyar piacon a célfeladat a közösségi márkaépítés, hiszen sok a kistermelő, a tőkeellátottság hiányos, ebben pedig nagy segítséget jelenthet a földrajzi árujelzők használata. Ezeket – az egyéni tulajdonban lévő márkanévvel ellentétben – bárki használhatja, aki megfelel a közösség által meghatározott feltételeknek, így minőségjelzőként is értelmezhető. Már most is vannak olyan földrajzi árujelzők, amelyek egyértelmű különbséget jelentenek a termékek árában is. 

A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a Földművelésügyi Minisztérium által indított eredetvédelmi program egyik célja a földrajzi árujelzők számának növelése. Ennek elősegítéséhez széleskörű tájékoztatást nyújt a földrajzi árujelzőkben rejlő piaci lehetőségekről és a termelők bevonásával elemzi a termékleírásokat is. A földrajzi árujelzők használatának terjedését az is jól mutatja, hogy két év alatt felére csökkent a földrajzi jelzés nélküli borok mennyisége – szemléltette Gál Péter. 

Sárecz László, az FM tanácsadója az európai agrártermékek - beleértve a bort is - promóciójáról tartott előadást. Kiemelte, hogy az új uniós tájékoztatási és promóciós program célja, hogy széles körben ismertté és elismertté tegye a jó minőségű európai termékeket és javítsa azok belpiaci és külpiaci megítélését. 

Feladata olyan mezőgazdasági termékeket népszerűsítő programok támogatása, amelyek növelik az európai-, és a harmadik országbeli fogyasztók bizalmát az Európában előállított egészséges és minőségi termékek, az eredetvédett, az oltalom alatt álló földrajzi elnevezéssel bíró, valamint a hagyományos különleges termékei iránt. 
 
A jogosult pályázók és a támogatható termékek körének bővítése mellett az EU ehhez évente növekvő forrást, a korábbi programoknál magasabb társfinanszírozási arányt, egységes elbírálást és egyszerűbb pályázati rendszert biztosít.

Forrás: Földművelésügyi Minisztérium Sajtóirodája

Kapcsolódó cikkek

Úgy hűti a környezetét egyetlen fa, mint két klímaberendezés

2018. augusztus 09. 12:27
Minden fa annyival hűti a környezetét, mint két lakossági klímaberendezés, olvasható a Yale Egyetem által publikált tanulmányban, amely a legújabb kutatásokat összegzi – írja a 365.reblog.hu.

Miért nem keresünk többet, mint a német bérek negyede?

2017. november 20. 09:24
Örvendetesen emelkednek a magyar bérek, a magyar bruttó átlagbér lassan eléri a német és a francia bruttó minimálbér 65 százalékát. Utoljára 2007-ben volt a magyar átlagbér a francia minimálbér értékének 60 százaléka felett (akkor még nem volt hivatalos német minimálbér, de amióta van, 2015-től, lényegében a franciával azonos).
Azonban a német átlagbérhez az idei masszív béremelkedéssel sem tudunk közeledni. A magyar átlagbér stabilan a német negyede-ötöde. Egész Közép-Európára igazak a fenti számok – vajon mi indokolja a régiós munkavállalók drasztikus alulfizetettségét?