Együttérzés és agilitás - ilyen vezetési stílusra van szükség krízis idején

2020. október 01. 12:43
A járvány idején legsikeresebb vezetők és cégek mind erősnek mutatkoztak a humán menedzsment területén. A krízisidőszak tapasztalatai azt mutatják, hogy az együttérző vezetés javítja a hatékonyságot, az agilis szervezetek jobban alkalmazkodtak és a női vezetők tudtak igazi példaképek lenni a válságkezelésben.
Együttérzés és agilitás - ilyen vezetési stílusra van szükség krízis idején
Empátia és őszinteség

Erre a világon az egyik legtöbbször emlegetett példa, Jacinda Ardern, Új-Zéland miniszterelnöke. Az ország a koronavírus első hullámát kiemelkedően kezelte. Németország, Angela Merkel vezetésével szintén jobban teljesített, mint mondjuk Franciaország vagy Nagy-Britannia. De vajon ez tényleg a női vezetőkön múlt, teszi fel a kérdést a Weforum.org. Két, a szomszédos országok teljesítményeit összehasonlító közgazdász szerint van összefüggés. Supriya Garikipati és Uma Kambhampati vizsgálták a fertőzöttséget, az elhalálozások számát, lakosságszámokat, egészségügyi költéseket stb. azt találták, hogy a nők által vezetett országok hamarabb lezártak, ez a női vezetési stílusnak abból a jellegéből adódhat, hogy jobban igyekeznek kerülni az ismeretlen kockázatokat, határozottan és egyértelműen kommunikáltak és gyakorolták a bevonó vezetési stílust. Úgy tűnik, az empátia és az átláthatóság mindenképpen jó vezetői eszközök a kríziskezelésben.


Agilitás
Az agilisan működő rendszerek sokkal gyorsabban képesek alkalmazkodni a változásokhoz, változó igényekhez, amilyeneket a járvány is magával hozott. A McKinsey 25 vállalatot elemzett, amelyek nemrég hajtottak végre agilis transzformációt. Ezek jobban reagáltak a covid19 okozta kihívásokra, mint ahol nem történt hasonló átalakulás. Jobban teljesítettek, elégedettebbek voltak a belső és külső ügyfelek egyaránt. Sok esetben éppen a vezetők nincsenek tisztában azzal, hogy munkavállalóik képesek lennének alkalmazkodni. Ők azt gondolják, hogy mindössze a munkavállalók 45% lenne erre képes, miközben az alkalmazottak 78% késznek érzi magát a továbbképzésre, fejlődésre.


Gondoskodó munkáltató


Sok szakértő hangsúlyozta már számos helyen, hogy éppen az ilyen krízisek közepette nem szabad elengedni a munkavállalók kezét, hanem törődni kell velük, mert ez lehet a későbbi túlélés és újraindulás alapja. Kezdetben a legtöbb cégnél megvolt az összekapaszkodás, a „mindannyian egy hajóban evezünk” érzése, ez azonban erős alapok és szervezeti értékek nélkül nem elégséges, ahhoz, hogy az együttműködés, összekapaszkodás kitartson. Éppen ezért van szükség a gondoskodó munkáltatói, vezetői hozzáállásra, hogy a munkavállalók egyedi nehézségeire is oda tudjanak figyelni. Ehhez pedig a vezetők részéről valódi jelenlétre és értő figyelemre egyaránt szükség van. Ez pedig nem úszható meg, különösen távoli munkavégzés esetén rendszeres webinarok, csapatmegbeszélések, virtuális kávézások, informális, lazító beszélgetések nélkül, amelyek a munkán túl is összetartják a közösséget.

A vezetés az egyik legösszetettebb szolgálat mind közül, és nagyon nehéz rá egységes szabályokat alkotni. Helyzetfüggő, hogy épp milyen viselkedést és fellépést kíván meg egy helyzet a vezetőtől. A legfontosabb vezetői tulajdonságokat két korábbi cikkünkben szedtük össze. (ITT és ITT.)

Elengedhetetlen tényező a bizalom is, ami nem csak Magyarországon hiányzott, ahol egy tavalyi kutatás szerint 88%-a a cégeknek, ahol korábban nem létezett, 2019 őszén még nem tervezte a home office bevezetését, és 2020 tavaszán is mindössze a munkavállalók 1%-a dolgozott rendszeresen home office-ban. Aztán a körülmények hamarosan sokakat rákényszerítettek a váltásra.

A világban sok helyen hasonló volt a helyzet, a Mercer felmérése szerint a munkáltatók nem bíztak a munkavállalóikban, hogy otthonról dolgozzanak. A helyzet azonban nagyot fordult, és mára az OECD azt javasolja a szervezeteknek, hogy építsenek ki bizalomra épülő kapcsolatot a munkavállalóikkal, ugyanis ez növelheti a hatékonyságot otthoni munkavégzés esetén. Ez pedig a szervezetek számára a gazdasági túlélés szempontjából is elengedhetetlen.
 

 

hrportal.hu

 

Kapcsolódó cikkek

Úttörőnek lenni nehéz

2021. augusztus 02. 09:41
Bár annak idején az úttörők tizenkét pontjában – a jelenleg még a munkaerőpiacot uraló X-generációsok talán még emlékeznek rá – egyáltalán nem szerepelt az alkalmazkodóképesség fejlesztésére, a rugalmasságra, a kreativitásra vagy az innovativitásra vonatkozó fogadalom. Pedig nem ártott volna! Mindez ma sem könnyű kihívás. Papp Tamás István, HR szakember írása.

Beteg lettem, de otthonról azért dolgozom

2021. november 15. 09:09
Senkinek sem éri meg