Három tipp CSR tevékenységre, ha úgy érzed, a céged sajnálja rá a pénzt!

2018. március 22. 10:39
A CSR-nek számos definíciója létezik. Én abból a megközelítésből szeretek kiindulni, ami valahogy úgy fogalmaz: a törvényi és etikai előírásokon túlmenően a vállalat biztosít valamilyen kedvezményt, valami pluszt a társadalomnak. Ez alapján sajnos nem tölthetett el a büszkeség és elégedettség érzete. Ha volt is CSR tevékenység, akkor is amolyan klasszikus top-down hozzáállással valósult meg. Azaz a dolgozók nem lettek bevonva a vállalat etikai politikájának kidolgozásába, nem volt ráhatásunk arra, hogy kit, miért, hogyan támogat a vállalat. Sőt, maga a támogatás sem kapott nagy publicitást cégen belül. Ezért mi (dolgozók, üzemi tanács) sem vontuk be a céget a felelősségvállalási programjainkba! Persze ez így nem teljesen igaz, viszont én itt most a felelősségvállalás ama szeletéről fogok írni, amit mi dolgozók alulról építkezve valósítottunk meg.

Három tipp felelősségvállalásra, ami nem, vagy csak minimális költséggel jár: 

1) Movember mozgalom támogatása

A férfiak és nők minden évben bajuszt növesztenek, ezzel hívva fel a figyelmet a prosztatarákra. 

Kivitelezés: Meg kell hirdetni a mozgalmat a dolgozók körében (körüzenet, vállalati hírlevél, plakát a liftben és az étkezőkben stb). A férfiak november hónapban nem borotválkoznak, vagyis egy bizonyos területet mindig kihagynak. (Én a szakállnövesztést csalásnak érzem, de vannak kevésbé radikális nézetet vallók is.) A mozgalom rendes éves záróeseménye egy bulival összekötött adománygyűjtés. Költség a cégnek: opcionális. Küldhet adományt a dolgozókkal a rendezvényre. 
Költség a dolgozónak: nincs. 
Tapasztalat/hatás: Kiváló közösségépítő ereje van a bajuszviselésnek, és a közös programnak. Az egyik középvezetőnek pont ebben az időszakban kellett előadnia egy szakmai fórumon, több száz fős hallgatóság előtt. A mozgalom nagyköveteként a bajusz jelenség magyarázatával kezdte beszédét a kolléga. Nem semmi antré volt, és egyben komoly reklám a mozgalomnak. 
Tipp haladóknak: fel lehet venni egy egészségügyi intézménnyel a kapcsolatot, ahonnan jönnek előadást tartani, tanácsot adni a céghez. 

2) Véradás

Minden Véradó egy névtelen hős, aki vérével második esélyt ad másik 3 embernek, ez pedig olyan nemes cél, amiért érdemes bevállalni ezt a kis kellemetlenséget (már aki egyáltalán annak éli meg)!

Kivitelezés: Először érdemes felmérni, hogy a munkavállalók körében mennyire lenne népszerű a véradás program. Ha összejön 20 - 30 potenciális jelölt, akkor a szolgálatok ki szoktak szállni helyszínre, csak előre le kell egyeztetni az időpontot, és helyet kell tudni nekik biztosítani. Ezt követően fel kell venni a kapcsolatot egy szervezettel (pl.: Országos Vérellátó Szolgálat, Vöröskereszt), majd tisztázni a részleteket. Meg kell hirdetni a véradás konkrét napját. A véradásra bekészítést intéztünk, azaz vízzel, kávéval és aprósüteménnyel mindig készültünk. 
Tippek: Össze lehet hangolni valamilyen céges rendezvénnyel, pl családi nappal. Ha a dolgozók aktívak, akkor egy évben akár két alkalmat is lehet szervezni, egyet tavaszra (nyaralási szezon előtt), és egyet őszre (még az influenzás időszak előtt). 
A tanács lobbizhat a cégvezetőségnél, hogy a véradó dolgozóknak a munkáltató adjon egy plusz szabadnapot (pótszabadság) áldozatvállalásukat elismerve. 
Költség a cégnek: a helyszín biztosítása. A bekészítés költsége: víz, tea, kv, aprósütemény, 50 főre (ideértve a véradó szolgálat munkatársait is), kb 15.000 Ft. 
Költség a dolgozónak: nincs. 
Tapasztalat/hatás: lesz egy lelkes keménymag, akik ha máskor nem is, ilyenkor mindig összefognak. Egyik véradónk így fogalmazott: „Mindig nagy örömmel megyek el egy-egy véradásra, mert tudom, hogy nagy kincs a vér, s más módon nem pótolható.”

3) Gyűjtés

Bármit lehet gyűjteni, csak meg kell találni azt a célt, amivel az üzemi tanács és úgy összességében a dolgozók azonosulni tudnak. Dolgozói kezdeményezésre, ÜT-ként legelőször édességgyűjtést szerveztünk. Mikulás napja közeledett, és egy munkatársam kérdezte, hogy mit szólna hozzá a cégvezetés, ha egy gyermekotthon lakói számára édességgyűjtést szerveznénk? Azt válaszoltam, hogy egy ilyen remek kezdeményezésre ki tudna nemet mondani?! Nem is eszkaláltam a kérdést, az üzemi tanács égisze alatt hoztuk tető alá a projektet. 

Kivitelezés:Kerestünk egy intézményt, ahol szívesen fogadták az adományt, majd kihirdettük a dolgozók körében a gyűjtést. Tengernyi édesség áradt be hozzánk, több gyűjtési pontot is létesíteni kellett. Ezt követően be kellett csomagolni az ajándékokat, ami a mennyiséget elnézve nem kis munka lett volna. Azonban a gyűjtést kezdeményező kolléganőm egy másik nagyszerű ötletet is hozott magával: mi lenne, ha egy Mikuláscsomag-csomagoló csapatépítést szerveznénk? - Remek ötlet! Az eseményt egy péntek délután tartottuk meg, játékos formában, némi forralt bor kíséretében. Majdnem 100 csomagot készítettünk a gyermekek számára. Ezt követően egyeztettünk az intézménnyel, majd a megbeszélt időpontban leszállítottuk a csomagokat. 
Költség a cégnek: nincs. Vagy minimális: a csomagolóanyagot a cég kifizette, kb 3.000 Ft, illetve a munkáltató biztosította a termet a csomagoláshoz. 
Költség a dolgozóknak: az adományédesség ára. 
Tapasztalat/hatás: Fantasztikus volt látni, hogy hány embert meg tud mozgatni egy ilyen program. Olyan kollégákkal találkoztam és beszélgettem a csomagoláson, akikkel előtte semmilyen kapcsolatom nem volt. Jó érzés volt segíteni, és jó érzés volt új ismeretségeket kialakítani. 

Volt olyan év, amikor takarógyűjtést is szerveztünk, hajléktalanok számára. Takaró és cipő, két nagy kincs, amiből rend szerint híján vannak a segítő szervezetek, mondta az intézményvezető, akivel felvettem a kapcsolatot. 

+1 ) A vezetőség látta, és elismerte a tanács munkáját, és a dolgozókban lakozó belső késztetést, hogy valamit visszaadjanak környezetüknek. Ezért 2017-ben eljutottunk odáig, hogy egy tőlünk induló, ámde költséges tevékenységet is megfinanszírozott a munkáltató. Egy általános iskola udvarának felújítását végeztük el egy nyári (szombati) napon. Munkák, amiket el tudtunk végezni: udvarrendezés, kerítés- és lábazatfestés, korlátfestés, kültéri bútorok felújítása. A dolgozók a munkaerejüket adták, a cég pedig állta az anyagköltséget és a dolgozók 1 napi ellátását. 

Kivitelezés: Ez már professzionális keretek között zajlott, azaz megbíztunk egy ilyen tevékenységgel foglalkozó alapítványt, hogy szervezze meg számunkra a munkát. 
Költség a cégnek: nagyságrendileg milliós tétel. 
Költség a dolgozónak: nincs. 
Tapasztalat/hatás: a jól megszokott „segítő csapat” sok-sok kollégával egészült ki, azaz egy egészen nagy társaság verődött össze. Nagyon jó hangulatban zajlott a munka, mindenki jóleső fáradsággal és megelégedéssel tért aznap este haza. 
Tipp: A részvételi szándék, és ez által az elvégzendő munka mennyisége, nagyban növelhető, ha ledolgozós szombatra, esetleg hétköznapra sikerül leszervezni a vezetőség felhatalmazásával a munkát. 

Ahogy olvashattátok, a mi esetünkben a Corporate Social Responsibilityből a „corportate”, csak korlátozottan képviselte magát. Az is igaz, ezekből a vállalásokból a munkavállalók és az érintettek profitáltak (nem pedig a munkáltató). Azt szerettem volna bemutatni, hogy a segítő szándék képes utat törni magának, és hogy a cselekvő emberek a látszólagos akadályok (pl.: pénzhiány) ellenére sem tántorodnak el. Köszönöm a kollégáimnak, akikkel együtt dolgozhattam mások megsegítésén. Ne várj a cégre, tedd meg Te az első lépést! 

Labancz Norbert
HR közgazdász, üt elnök

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Nébih: kevés magyar élelmiszer nem felel meg az előírásoknakf

2016. szeptember 20. 07:53
Uniós szinten a legtöbb probléma a zöldségekkel, gyümölcsökkel, a mogyorótermékekkel, magvakkal, valamint a haltermékekkel volt 

Bővül az agrár-környezetgazdálkodási keret

2016. június 08. 08:11
Újabb negyvenmilliárd forint jut a programra
Negyvenmilliárd forinttal bővítik az agrár-környezetgazdálkodási program keretét, ebből 15 milliárdra a szőlészek és a gyümölcstermelők, 25 milliárdra pedig az állattartók pályázhatnak.