Lojalitást épít a munkahelyi nyári tábor

2018. július 30. 09:11
Örökzöld téma, hogy nem könnyű megoldani a dolgozó szülőknek a gyerekek elhelyezését a két és fél hónapos nyári szünetben. Ennyi szabadság nincs, és sok helyen a család (nagyszülők) sem feltétlenül tudnak besegíteni. Szerencsére az elmúlt években egyre több munkáltatóról érkezik hír, hogy igyekeznek segíteni a munkavállalóknak ennek a kihívásnak a megoldásában. Munkahelyi gyerektáborok nyílnak, ami a szülőknek nagy könnyebbség, de persze a munkáltatónak sem rossz, ha az elkötelezettséget, a dolgozói elégedettségre gyakorolt hatást nézzük. Néhány jó gyakorlatot szeretnénk megmutatni, hátha sikerül terjeszteni a példát.

Évről évre felmerül, hogy vajon rövidebb lesz-e a nyári szünetet, átalakítja-e az iskolai időbeosztást a döntéshozó. Idén az EMMI kategorikusan cáfolta, hogy a 2018/19-es tanév hosszán változtatni kívánna. 

Így marad a 10 hetes szünet, amit a családoknak meg kell oldaniuk. Mi is feltettük a kérdést szavazásunkban, hogy ki, hogyan igyekszik ezt az időszakot a nyári szabadságon túl áthidalni. 
 

 

Egy friss felmérés szerint minden második magyar családban gondot jelent a nyári szünetben a gyermekfelügyelet, és tízből mindössze három vállalat támogatja a szülőket ezen a téren. A családok felé elkötelezett munkaadók rugalmas munkaidő-beosztással (62%), távmunkával (21%), és azzal segítik a szülőket, hogy magukkal vihetik gyermeküket a munkahelyükre (39%). Legnagyobb eséllyel mikrovállalkozásnál (50%), az állami szférában (40%) és a kisvállalkozásnál (35%) dolgozók találkozhatnak ilyen fajta segítséggel, bár például a szülők jó szívvel csak akkor vinnék a munkába magukkal a gyermeküket, ha a cégen belül lenne a kicsik számára kialakított foglalkoztató vagy játszószoba. A tavalyi évhez képest növekedett (12%-ra) azoknak a munkaadóknak a száma, akik beszállnak a nyári táborok finanszírozásába - ez leginkább a multinacionális vállalatokra, a nagyvállalatokra és az állami szektorra jellemző. 

Dolgozói igények meghallgatása

A nyári táborokat szervező munkáltatóknál egyformán jellemző, hogy a dolgozókkal folytatott kommunikáció, a problémáikra fordított figyelem (legyen szó akár dolgozói fórumról, szakszervezeti képviselőkről vagy éppen munkatársi reggeliről) vezetett a táborok elindításához. Vagyis alulról indult a kezdeményezés, vagy legalábbis a probléma felvetése, hogy mekkora gondot jelent a munkavállalóknak a tízhetes iskolai szünetben a gyermekek felügyeletének megoldása. A megkeresett munkáltatók esetében közös, hogy a gyerekekkel képzett pedagógusok, felvigyázók foglalkoznak, a szülőknek az étkeztetés összegét kell téríteniük, a többi költséget a vállalatok állják. Mindegyik cég számára fontos, hogy magát családbarát munkáltatóként definiálja. 

A Grundfosnál 1165 munkavállalónak van 15 éven aluli gyermeke. Korábban székesfehérvári és tatabányai telephelyeikhez közeli táborlehetőségekkel kapcsolatos információkat osztottak meg a munkavállalókkal, illetve anyagilag is támogatták, hogy a dolgozók gyerekei eljuthassanak ezekbe a táborokba. 2016-ban azonban a sokasodó visszajelzésnek köszönhetően a cég végzett egy igényfelmérést a dolgozók között, ahol sokan jelezték, hogy hasznos lenne egy munkáltatói tábor megszervezése a nyári szünet alatt, tudta meg a HR Portal Gelbmann-Szigetvári Csengétől, a cég szervezetfejlesztési vezetőjétől. 
 

 

GrundfosGrundfos nyári tábor

 

A jelen munkaerő-piaci helyzetben a munkaerő megtartása elsőrendű kérdés a munkáltatók számára, így a cég munkáltatói márkaépítési céljaihoz és társadalmi felelősségvállalásához is illeszkedett a kezdeményezés. A táborok tematikáját (öko hét, sporttábor, zene és tánc tábor) és a létszámokat szintén a munkavállalókkal együtt alakították ki. A tábor korábban nem cég telephelyén működött, hanem külső helyszínen, ahová buszokkal vitték a gyerekeket a gyáraktól. Tavaly a tematikus táborokat 6 és 12 éveseknek szervezték, 306 gyerek tudott részt venni rajtuk. A szülői visszajelzésekből kiderült, hogy szorgalmazzák a kezdeményezés folytatását, mert a legtöbb reagálásban szerepelt, hogy a gyerekek nagyon szeretnének újra részt venni a céges táboron. Idén már óvodások is mehetnek, így a különböző korosztályoknak külön-külön tábort szerveznek augusztusban. Az óvodásoknak a tábor a cég mindkét telepehelyén a gyáron belül lesz, de a napi különböző programokon kívül a gyerekek kirándulni is mennek és pihennek, míg az iskolások Székesfehérváron a gyárból kiindulva minden nap kirándulnak, míg a tatabányai gyerekek külső helyszínen táboroznak. 

 

GrundfosGrundfos nyári tábor

 



Dolgozhatnak is a munkavállalók gyerekei

Tavaly kezdte meg táborok szervezését a leányvállalataival együtt 230 főt foglalkoztató Prolan Irányítástechnikai Zrt. is, ahol mint Mráz Dániel vezérigazgató és Jeney Gabriella HR vezető elmondta, régen dédelgetett álom volt ez a lehetőség. Az ihletet egy Családbarát Vállalat díjkiosztón vetített film adta, de dolgozói igényként is felmerült a nyári tábor. A vezérigazgató elmondta, hogy minden jel arra mutat hagyomány lesz belőle, mert hasznos, értékes és lojalitást építő a program. A tábort 4 héten át szervezik, a cég telephelyén, Budakalászon, a vállalati tudásparkban, zöld területen, sátorban, illetve egy közösségi térnek kialakított vasúti kocsiban. A gyerekek életkora 3-12 év. Hetente körülbelül 30-an tudnak így nyaralni, de van, aki két-három hetet is eltölt a táborban. Mint mondták több házaspár is dolgozik a cégnél, ahol így együtt tud munkába indulni az egész család, majd hazamenni is. A szülőknek biztonságot ad, hogy a közelben tudják a gyerekeket, és nem kell őket munka előtt, után ide-oda hurcolni. 
 

 

ProlanProlan nyári óvoda

 

A dolgozók középiskolás és felsőoktatásban részt vevő gyerekei bár már nem táboroznak, de egyre többen dolgoznak nyári munkán a cégnél. Így betekintést nyernek a szülők munkájába is, egy kis ízelítőt kapnak abból, hogy mit jelent a gyakorlatban a munkavállalás, és még pénzt is keresnek. Így volt olyan fiatal, aki kvázi a Prolannál „nőtt fel”, frissen végzett programtervező informatikusként a Szegedi Egyetemen, és a cégnél fog pályakezdőként elhelyezkedni. A vezetők szerint fontos ez az érzelmi kötődés is a céghez, a helyzet mindenkinek jó, hiszen a felek ismerik egymást, nem árul senki zsákbamacskát, és remélik, hogy nem egyedi eset lesz ez az elhelyezkedés. 

Harmadik éve szervez tábort a dolgozók gyerekeinek a Raben logisztikai vállalat a cég Dunaharaszti központjában. A 250 főt foglalkoztató középvállalat a korábbi években háromhetes táborokat szervezett, de az idén már egy hónapot nyaralhatnak náluk a gyerekek, mondta el Bolyki Ágnes, marketing és PR szakértő. A cég telephelyén, az udvaron elkerített, biztonságos területen lehetnek szabadban, illetve a tárgyaló alakul át ebben az időszakban óvodává, napközivé. Itt is 3-13 éves gyerekek vannak elsősorban. A kicsik délután még alszanak is egy erre alkalmassá tett helyiségben. A cég adottságainak köszönhetően a program egyik kiemelt tematikája a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem. A gyerekek például közlekedési táblákat rajzolnak, aztán az udvaron kialakítanak velük egy közlekedési parkot, amiben járgányaikkal gyakorolják a szabályokat, illetve újrahasznosítható hulladékból készítenek játékokat. Egyszerre 15 fő vehet részt a táboron, akikre két nevelő vigyáz. Ennél a cégnél is az a visszajelzés érkezett a szülőktől, hogy azért is szeretnek ott dolgozni, mert családbarát a szemlélet. Az irodai dolgozók a nyári táborokon kívül is bevihetik a gyerekeket a munkahelyre, ha másként nem tudják megoldani az elhelyezésüket.

 

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Vízilétesítmények tájrehabilitációja a Hortobágyon

2018. augusztus 15. 08:38
Csaknem ötezer hektáron javul a Hortobágy vízháztartása a legnagyobb hazai környezetvédelmi Life-projekt, a legelőtavak élőhelykezelése, illetve a vízilétesítmények tájrehabilitációja eredményeként - közölte az Agrárminisztérium (AM) környezetügyért felelős államtitkára kedden sajtótájékoztatón a helyszínen.

Minden döntést a lehető legalacsonyabb szinten hozzunk meg!

2018. augusztus 21. 07:44
Általában nem könnyű elfogadtatni a vezetéssel, hogy komoly problémák vannak a szervezet működésében. Hajnal Géza öt lépést javasol arra, hogy milyen módszerekkel dolgozzon a HR a változtatás érdekében. Az X-SIGHT Vezetési Tanácsadó Kft. cégvezető partnerével beszélgettünk a HR helyzetéről a magyar agráriumban. Hajnal Géza előadóként vesz részt az őszi agroHR konferencián.