Most csak az nem tud elhelyezkedni, aki nem akar – állásdömping a munkaerőpiacon
A válság rengeteg változást hozott a munkaerőpiacon, melyek szektoronként nagyon eltérőek voltak. A korlátozások most kezdődő feloldásával azonban fellélegezhetnek a cégek, melyek igyekeznek bővíteni a létszámot, leginkább a turizmus-vendéglátás területén, ahol jelentősen visszaesett a foglalkoztatottak száma az elmúlt évben.
„Nem lehet azt mondani, hogy csupán az említett szektorok azok, akik igénylik a munkaerő beáramlást, hiszen a fogyasztás növekedésének hatása meg fog jelenni más gazdasági területeken is, a kereskedelemben és a szolgáltatóiparban is, aminek következtében várhatóan a gyártásba is be fog gyűrűzni a folyamat.”
Újra munkaerőhiánnyal küzdünk, csak most vannak teljesen új kihívások is, mint például a keresletnek és kínálatnak a helyreállása, ágazati, képzettségbeli és földrajzi szinten. A vállalkozásoknak nagyon nehéz pótolni azokat, akiket tavaly kénytelenek voltak elküldeni, teljesen felbolydult a munkaerőpiac, és nagyon nagy mértékben növekszik az elvándorlás.
„Amit mi látunk tanácsadóként és gyakorló munkaerő-közvetítőként, hogy valójában a keresések a legkülönbözőbb szektorokban vannak. Én nem látok túl nagy különbséget, hiszen most majdnem minden gazdasági cég munkaerő felvevő piac. Mindez a munkáltatóknak természetesen nehézséget fog okozni, hiszen többen állunk sorba, vagy éppen versenyzünk majd egy-egy jó munkaerőért.”
Ugyanakkor megfigyelhető egyfajta magatartás-változás is: a járvány helyzet hatására rengetegen módosítottak pályát, vagy váltottak munkahelyet egy kedvezőbb pozícióért, őket nehéz lesz visszacsábítani a szektorba, amelyet elhagytak.
„Nem lesz egyszerű menet az év második felében megtartani, bevonzani az új embereket, erre készüljünk fel. Ez a munkavállalói oldalnak természetesen azt jelenti, hogy most kánaán van, bőven válogathatnak a pozíciók között, könyebben tudnak majd elhelyezkedni.”
Most érdemes mindenkinek odalépnie a gázra, hiszen hihetetlen nagy munkaerő hiány van most, úgy hogy közben tombol a nyár, a korlátozásokat váthatóan, hamarosan megszüntetik, az emberek alig várják, hogy kiszabaduljanak, így nem egyszerű a helyzete azoknak, akik szakmai, jól dolgozó munkaerőt keresnek.
„Mindig megszólal bennem a tanácsadó, hogy oké, de hol van itt a minőség? Hiszen lehet látni, hogy amikor munkaerőhiány van, akkor sajnos bevállalnak a cégek olyan munkavállalókat is, akik nem feltétlenül a legmegfelelőbbek az adott feladatra, vagy pozícióra és ez egyfajta hígulást is jelent. Sokkal könyebben megalkusznak a cégek, mert sokszor azonnal kell a munkaerő. Ennek a hatása azért később visszaüthet, hiszen az ügyfelek, vagy vendégek reakcióiból látható lesz az eredménye.”
Sajnos sok más kis- és középvállalat nem engedheti meg magának, hogy a munkaerő toborzásra időt, energiát fordítson. Ez későbbiekben problémát jelenthet, hiszen az év második fele az egyik legerősebb lesz a munkaerő piacon.
Amiről megfeledkeznek a cégek, az az, hogy egy vállalkozásnak sem arra van szüksége, hogy meglegyen a munkaerő létszáma, hanem arra, hogy rendelkezésükre álljon annyi és olyan minőségű munkaerő, akikkel ki tudja szolgálni az ügyfeleket, elégedett módon. Személy szerint én bizonyos munkakörökbe nem félnék felvenni olyan embereket, akiknek nincs szakmai tapasztalatuk, vagy gyakorlatuk, mert ami fontos egy igazán jó munkaerőnél, hogy tettrekész, lekes, tanítható legyen és akarjon dolgozni, értéket teremteni. Ehhez azonban elengedhetetlen a munkaadó szakmai felkészültsége és szükséges egy jól átgondolt betanítási rendszer, olyan mentorokkal, akik jól tudják koordinálni az új munkaerőt, hogy a legrövidebb idő alatt a cég termelékeny és hasznos tagjává tudjuk őket tenni.
Ma már nehéz csak jó pozíciót és megfelelő bért kínálva versenyhelyzetben maradni. Azok a vállalkozások, akik a jelenlegi munkaerő piaci helyzetben is stabilak akarnak maradni, sokkal jobb, hogyha megnézik, mi az a tulajdonságuk, amivel nagyobb előnyben vannak vagy jobban kitűnnek a többi vállalkozás közül és erősebbek a konkurenciával szemben.
„Itt olyan egyéb értékekre gondolok, amit a cég képvisel, közvetít magáról. Ez lehet akár eszmei, akár maga a csapat vagy akár maga a cél, amiért dolgoznak minden nap. Ami a gond, az az, hogy nem feltétlenül vannak a kis- és középvállalkozások tisztában a saját minőségi értékeikkel. Egy biztos: drágulni fog a munkaerő. Versenyben vagyunk és mindenképpen feladat az, hogy hogyan tudjuk magunkat minőségileg megkülönböztetni a munkaerő piacon, nem csak a pénzeszközöket figyelembe véve. Érdemes mérlegelni a munkaerő-közvetítés szolgáltatásának igénybevételét is, amivel a keresések és kiválasztások idejét akár a felére is lecsökkenthetjük, a ráfordított költségek pedig megtérülnek a jó munkaerő alkalmazásával. Akinek szüksége van a közeljövőben jó munkaerőre, az még most lépjen, hogy a lehető legtöbb álláskereső számára elérhetővé váljon.”
www.piacesprofit.hu