Aljas csalók próbálkoznak lehúzni a magyarokat: nem fogod elhinni, most kinek a nevében próbálkoznak
2023. március 02. 12:10
Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket, s ennek során az MNB nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait, pénzét. A jegybank nem végez lakossági vagy vállalati ügyfelek számára kereskedelmi banki elszámolási, vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem is keresi meg az ügyfeleket. A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak célszerű a rendőrséghez fordulni.

A Magyar Nemzeti Bank azt írja új közleményében, hogy ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank nevében telefonon keresnek meg magyar magánszemélyeket. Sürgős intézkedést kérnek tőlük és segítséget (például „vírusirtó” programot) ajánlanak nekik az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez. Az állításuk szerint az MNB nevében telefonálók – akik úgymond „közreműködnek a banki utalásokban” – arról érdeklődnek, hogy az ügyfél indított-e utalást bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Ha a hívott fél nem működik együtt, a csalók a bankszámla „befagyasztásával” fenyegetőzhetnek.
A jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási, vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem vesz részt a banki utalásokban, és nem kezdeményez átutalással kapcsolatos telefonhívásokat. Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit (pl. internet- vagy mobilbanki jelszót, SMS-ben kapott megerősítő kódot). Ilyen telefonhívásnál így érdemes pontosító kérdéseket feltenni, gyanús esetben megszakítani a kapcsolatot és az ismert banki ügyfélszolgálati telefonszámon érdeklődni.
Célszerű az ilyen csalárd telefonhívásokat jelezni az MNB-nek és a rendőrségnek, akár magánszemélyeket, akár gazdasági társaságokat érintenek. Ha egy ügyfél esetleg mégis küldött pénzt a csalóknak, érdemes azt is haladéktalanul bejelenteni a bankjának (az összeg visszaszerzése érdekében) és a nyomozó hatóságnak.
A kibercsalások során telefonon, SMS-ben vagy e-mailen, megtévesztéssel, érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat (belépési azonosító, jelszó, PIN-kód, telekód stb.). Előfordulhat, hogy a csalók e-mailben vagy akár egy népszerű csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra invitálnak vagy egy „vírusirtó” (valójában kémprogram) letöltését kérik.
A letöltéssel vagy a linkre kattintva az ügyfelek maguk szolgáltatják ki a csalóknak banki adataikat a hamis banki honlapon, illetve ártó szándékú vírust (trójai programot) helyeznek el számítógépükön. Utóbbival ugyanis távoli hozzáférést tesznek lehetővé banki eszközeikhez a csalóknak.
A kiberbiztonsági kockázatok megelőzése, csökkentése érdekében az MNB, több egyéb hatóság, a Magyar Bankszövetség és a pénzpiac szereplői nemrég KiberPajzs néven közös oktatási kampányt indítottak el az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek támogatására. Ennek kapcsán megújult az MNB Pénzügyi Navigátor internetes oldalának digitális biztonsággal kapcsolatos fejezete is, amelyen további hasznos információkat találhatók a témában.
forrás: penzcentrum.hu
Kapcsolódó cikkek
Már csak egy hónap és újraindul a fogaskerekű
2023. március 02. 10:39
A téli üzemszünet idején felújított pályán csendesebben és üzembiztosan járnak majd a vonatok a 60-as vonalon.
A járat hétköznapi menetrendje nem változik, kora reggel és késő éjszaka megmarad a tavaly bevezetett és bevált TELEfogas rendszer. Hétvégén napközben 15 percenként járnak majd a szerelvények, de ha a nagyobb forgalom indokolja, akkor a BKK sűríti majd a járatot.
Újabb ország döntött az óraátállítás eltörléséről - ki nem találná, melyik
2024. július 17. 12:59
Az ukrán törvényhozás kedden elfogadta azt a törvényjavaslatot, amely 2025-től eltörli az óraátállítást a nyári és téli időszámítás között.