Folyamatosan romlik a világgazdasági hangulat
Az ifo gazdaságkutató intézet (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e.V.) negyedik negyedévre vonatkozó világgazdasági hangulatindexe mínusz 2,2 pontra csökkent a harmadik negyedévi plusz 2,9 pontról. A második negyedévben 16,5 ponton, az első negyedévben 26,0 ponton állt a mutató. Egy évvel ezelőtt, 2017 negyedik negyedévében 17,1 ponton állt az index.
Durva csökkenés
Az ifo felmérésébe bevont 1230 gazdasági szakértő a világ 119 országából az aktuális kondíciókat is gyengébbnek ítélte meg az előző negyedévinél. A negyedik negyedévre vonatkozóan az aktuális kondíciókról alkotott véleményt számszerűsítő mutató 12,2 pontra csökkent a harmadik negyedévi 17,5 pontról. Az első negyedévben 28,3 ponton, a második negyedévben 27,4 ponton állt a mutató.
A szakértők jövőbeni kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató is romlott, mínusz 15,7 pontra csökkent a harmadik negyedévi mínusz 10,6 pontról. Az első negyedévben 23,9 ponton, a másodikban 6,1 ponton állt az index.
Az ifo szakértőinek megítélése szerint a negyedik negyedévben elsősorban a feltörekvő és a fejlődő régiókban romlott a gazdasági hangulat. Ezen belül pedig a jövőbeni várakozások az aktuális helyzet megítélésénél nagyobb mértékben romlottak minden térségben Dél-Amerika kivételével, ahol az optimistább várakozásoknak köszönhetően viszont javult.
A fejlett régiókban a gazdasági hangulat alig változott, de viszonylag jelentős eltérés mutatkozott egyes régiók között: miközben az Egyesült Államokban mind az aktuális helyzet, mind a jövőbeni kilátások megítélése javult, az Európai Unióban mindkét mutató romlott.
piacesprofit.hu
Kapcsolódó cikkek
A gazdaság újraindításának kulcsszava: innováció!
Közhelynek számít már, de ettől még igaz, hogy a gazdasági környezet a cégek körül gyorsuló tempóban változik. Ez azt is jelenti, hogy nem lesz visszatérés a korábbi környezeti állapotokhoz. Ezért minden területen megújulásra, innovációra van szükség. Változnak a piaci körülmények és a vevők viselkedése. Ezért nem lehet a korábbi módszerekkel visszaszerezni a régi vevőket, és végképpen nem lehet új vevőket, új piacokat találni.