Kampány indult novemberben a napraforgóméz népszerűsítéséért

2023. november 09. 13:38
Egy hónapos kampányt hirdetett az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület a mézfogyasztás, ezen belül is a napraforgóméz népszerűsítésére – jelentették be csütörtökön a kampány sajtótájékoztatóján.
 
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára köszöntőjében úgy fogalmazott: a méhek tevékenysége az egész mezőgazdaságot, az egész élelmiszer-előállítást befolyásolja. A fogyasztó egészsége és az agrárium számára is alapvető fontosságú az ágazat. Ha nem lennének méhek, akkor minden hatodik élelmiszer eltűnne a boltok polcairól – fűzte hozzá.
 
Kampány indult novemberben a napraforgóméz népszerűsítéséért
Hangsúlyozta: a legnagyobb segítséget a magyar fogyasztók jelenthetik a méhészeknek, hiszen az ő vásárlásaik révén nyílik piaci lehetőség a magyar méz értékesítésére.
 
Kiemelte, hogy egész Európában mézpiaci válság van, ennek oka az Európán kívülről érkező „mézszerű” termékek. Közölte: folyik a küzdelem az európai szabályozás módosításáért. Idén augusztusban Magyarországon olyan szabályozást indítottak el, amely szerint valamennyi származási országot fel kell tüntetni a mézek csomagolásán.
Feldman Zsolt ismertette: 2,8 milliárd forráskeretű méhészeti támogató program indult, melynek része a kártevők elleni védekezés és a szaktanácsadás is. „Kormányzati oldalról beporzási támogatással, valamint az Európai Unióban csak nálunk elindított méh állatjóléti támogatással bővítjük a hagyományos, más országokban is elérhető méhészeti támogatási rendszert a magyar méztermelés fenntartása érdekében” – közölte.
 
Az esemény sajtóközleménye szerint 2023-ban Magyarországon összesen 20 ezer méhész foglalkozik méztermeléssel, a méhcsaládok száma 1,2 millió. A méhsűrűség hazánkban a legmagasabb, 13 méhcsaládra tehető négyzetkilométerenként. A megtermelt méz mennyisége évente 25 ezer tonna, a hazai mézfogyasztás átlagosan 1 kg/fő/év. Magyarországon évente 10 000 tonna méz fogy, ebből 6000 tonna a közvetlen termelői értékesítés, 4000 tonnát az áruházláncok adnak el.
 
A kampány során november végéig televíziós és rádióspotokkal, valamint a közösségi média felületein ajánlják a napraforgómézet a vásárlók figyelmébe.
 
agrotrend.hu / MTI

Kapcsolódó cikkek

Az energiaválság újra divatba hozhatja a zöldségek tejsavas erjesztését

2023. február 07. 19:43
Nagy előnye, hogy nem kell hozzá költséges gépi technológiát alkalmazni.
 
A zöldségfélék házilagos tartósításának régóta ismert és Közép-Európában széles körben elterjedt módja tejsavas erjesztés, amelyet hétköznapi kifejezéssel savanyításnak neveznek.
 
Nem kell hozzá gépi technológia
Ez a viszonylag egyszerű eljárás sós víz és néhány, kis mennyiségben adagolt tartósítószer segítségével elfogadható szinten képes konzerválni több zöldségfajt, és lehetővé teszi azok elnyújtott fogyasztását – írja a freshplaza.com hírportál.

Külföldön feleannyiért lehet eladni a tokajit, mint itthon

2023. július 05. 16:13
A borok értékesítési ára 6 százalékkal emelkedett egy év alatt.
 
Az AKI PÁIR adatai szerint a belföldön termelt és belföldön értékesített földrajzi jelzés nélküli, valamint az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok értékesítési ára 6 százalékkal 27 ezer Ft/hl-re emelkedett 2023. január–május között az előző év azonos időszakához képest. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok közül a fehérborok feldolgozói értékesítési ára 16 százalékkal 25,6 ezer Ft/hl-re növekedett, míg a vörös- és rozéboroké nem változott számottevően (28,2 ezer Ft/hl) – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) jelentéséből.