Megoldások keresése a vendéglátás munkaerő-problémáira

2022. május 10. 10:17
Interjú Böröcz Lajossal, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) főtitkárával.
Megoldások keresése a vendéglátás munkaerő-problémáira

Végéhez közeledik a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft. (CSBM) közös projektje. A részletekről kérdeztük Böröcz Lajost, a VIMOSZ főtitkárát.

 

Böröcz Lajos
Böröcz Lajos

 

 

A rendezvénysorozat zárószakaszára május 5-én Szegeden került sor, ahol konferenciát szerveztek a turizmus-vendéglátás munkaerőhelyzetéről. Mi volt a projekt fókuszában?

Elsődlegesen a hazai turisztikai szektorra kíván hatást kifejteni, és területileg az ország hat kevésbé fejlett régiójára összpontosít. Sajnos az elmúlt időszakban tapasztalt gazdasági, világpolitikai tendenciák is okoznak munkaerőpiaci gondokat, aminek természetes velejárója, hogy megnehezíti a szálláshelyek és a vendéglátóhelyek számára a minőségi szolgáltatás szinten tartását. Nem titok, hogy a munkaerőhiány hatalmas probléma az ágazat számára, ezért is vágtunk bele a projektbe, hisz a szakma fő célja megoldásokat keresni és főleg találni a gondokra, amelyekbe naponta beleütközünk. Nem véletlen, hogy a pályázatunk fókuszába a legaktuálisabb témákat helyeztük, mint például a turizmus munkaadói és munkavállalói oldala közötti hatékonyabb együttműködést és kommunikációt vagy a pandémia munkavégzésre gyakorolt hatásait. A szegedi konferencián a projekt és a kutatási eredmények ismertetése mellett alkalmunk volt egyéb aktuális témákat érintő eszmecserére is.

Milyen kutatás, adatfeldolgozás készült a projekt során?

A projekt során szekunder és primer kutatás is készült: előbbi folyamán hazai és nemzetközi forrásból származó adatokat dolgoztak fel, és ennek eredményeképp elkészült egy munkaerőpiaci tanulmány. Utóbbi során pedig feltérképezték a turizmus-vendéglátás ágazat munkaadói és munkavállalói oldalának aktuális helyzetét, különös tekintettel a pandémia hatásaira. A kutatás eredményeiből egyébként tananyag is készült.

Megállítható az ágazatban a munkaerő csökkenésének folyamata?

Az elmúlt évek adatai azt igazolják, hogy nem csupán a meglévő munkaerő kopik, hanem erős lemorzsolódás is tapasztalható az újak részéről. Ezt alátámasztják a számok: 2019-ben Magyarországon egyetemek turizmus-vendéglátás szakjaira még több mint 12 ezren jelentkeztek, 2021-ben viszont már csak 7960 diák, ami 35 százalékos visszaesés, ami aztán nyilvánvalóan visszaüt a már említett minőségi szolgáltatásnyújtásban. 

Mi lehetne a kilábalás iránya?

A hazai és nemzetközi pályázataink eredményei alapján egy fokozatos, mozaikszerű építkezés megkezdését javasoljuk, hisz ezt a problémát egy csapásra senki sem tudná megoldani. A mozaik elemei között szerepel például az atipikus foglalkoztatás arányának növelése, családbarát megoldások alkalmazása, a vendéglátásban végzett munka előnyeinek népszerűsítése. De a leglényegesebb mozaikelem a képzés, amely egyébként az EU által beindított, nagyszabású kezdeményezés több tízmilliárd eurós finanszírozással. A mozaiknak ugyanakkor része még a hatékonyság növelése, a szervezési innovációk vagy a befektetések könnyítése. Úgy vélem, a szakirányos tűszerű képzések, a hozzáadott érték növelése, a rendelkezésre álló új technológiák szélesebb körű használata, a csapatmegtartás, a szakemberek ügyes visszacsábítása jelenthetik a megoldás részét. Ám ehhez szükséges az érintett felnőttképző intézmények teljes körének bekapcsolódása is.

http://turizmusonline.hu/belfold/cikk/megoldasok_keresese_a_vendeglatas_munkaero_problemaira

 

Kapcsolódó cikkek

Megnőtt a sörfogyasztás a karantén ideje alatt

2020. június 11. 13:58
A kijárási korlátozás „főszezonjában”, azaz 2020. március-áprilisban 25 milliárd forint fölötti forgalmat bonyolított a sör hazai kiskereskedelmi forgalma, amely 18 százalékos értékbeli és 13 százalékos mennyiségi növekedést jelent az előző év azonos időszakhoz képest, derült ki a Nielsen piackutató kiskereskedelmi indexének adataiból. Az online forgalom még látványosabban „húzott el”: a webáruházak forgalma 85 százalékkal emelkedett, igaz, ez még így is csupán az összforgalom 0,5 százalékát teszi ki a kategórián belül. A dobozos, világos és félliteres sörre bukik a magyar.

Háborognak a magyar vadászok: akadályozzák a gazdák a hatékony védekezést

2021. január 26. 09:02
Egy kívülálló könnyen azt gondolhatja, hogy nincs is más dolguk a vadásztársaságoknak, mint az állatok elejtése, pedig a háttérben a vadászoknak számos problémával kell megbirkózniuk. Az egyik ilyen nagy kihívás volt, hogy a koronavírus-járvány miatt nem jöhettek Magyaroszágra az elmúlt esztendőben jól fizető külföldi vadászok, így a szerényebb anyagi lehetőséggel rendel­kező magyar nimródok hozták terítékre az előírt darabszámú őzbakokat és szarvasbikákat.