Megtanuljuk, miért jobb a magyar termék – ehhez is kell az agrármarketing

2016. november 30. 07:42
Az AMC nagyon fontosnak tartja, hogy a mai trendekhez igazodva erősítsék kommunikációjukban az online marketinget, hiszen fiatalokat is egyre inkább ez által lehet elérni, és ők kulcsszerepet töltenek be a tudatos fogyasztóvá válás folyamatában.

Végváriné Henter Lillával, az Agrármarketing Centrum (AMC) szakmai titkárával a Mi terem a neten? című agrármarketing-konferencián beszélgettünkAz esemény szervezője az Agroinform.hu, együttműködő partnere pedig az AMC volt.

 

 
 
 

 

Mit mit hozott az AMC a konferenciára, és mit vár tőle? – kérdeztük. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy folyamatos együttműködés legyen a különböző szakmai szervezetek, illetve olyan sajtóorgánumok és az AMC között, amelyekkel együtt hatékonyabban tudjuk végezni a munkánkat, a közösségi agrármarketing-tevékenységet. Kívánatosnak tartjuk, hogy a mai trendekhez igazodva mi is erősítsük a kommunikációnkban az online marketinget.

Amit eszünk, azzá leszünk

A fiatalokat is egyre inkább ez által lehet elérni, és nekünk nagyon fontos megszólítanunk őket, mert minél előbb megkezdődik a tudatos fogyasztóvá válás folyamata, az annál eredményesebb lesz – tette hozzá az AMC szakmai titkára.

Az „amit eszünk, azzá leszünk” szólás pontosan kifejezi a tudatos táplálkozás fontosságát. Az természetes, hogy ezt az üzenetet a legfogékonyabb életciklusban lévők, vagyis az óvodások és kisiskolások rendkívül jól veszik, de ez az állítás a leginkább az online térben elérhető fiatal generáció egészéről is elmondható. Ezért is használjuk egyre erősebben az online és a digitális marketingeszközöket.

Természetesen az is mind fontosabb, hogy a gazdák, az agráriumban működő vállalkozások is élni tudjanak ezekkel a lehetőségekkel, hogy hatékonyabban elérhessék saját célközönségüket, a saját fogyasztóikat.

Végváriné Henter Lilla: az őstermelőknek, a kisebb gazdálkodóknak most az OMÉK által kínálunk lehetőséget: ott lesz olyan, kifejezetten nekik szánt kis pultos megjelenési forma is, amely módot ad a bemutatkozásra és az árusításra – fotó: Agroinform.hu

Mi az AMC üzenete a konferencia résztvevőinek? – tudakoltuk. Egyrészt az, hogy használják azokat a marketinglehetőségeket, amelyeket az új évezred kínál – és el is vár. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani.

Másrészt elhoztuk a jövő évi Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Kiállításnak (OMÉK) azt a hírét, hogy már lehet jelentkezni kiállítónak. Azt gondoltuk, hogy erre a konferenciára sokan eljönnek, akik számára  hasznos lehet a több mint százéves múltra visszatekintő rendezvény által kínált lehetőség. A soron következő OMÉK is egyébként sokkal nagyobb figyelmet fordít egyrészt a fiatalabb korosztályokra, a felsőoktatásban tanulókra, másrészt pedig az új technológiák, az innovációk bemutatására.

Az AMC vezetésében bekövetkezett váltás generál-e valamilyen változást? – kérdeztük. A feladataink nem változtak, így a tevékenységünk sem: továbbra is a szemléletformálás, illetve a hazai őstermelők, gazdálkodók, kis- és nagyvállalkozók segítése a közösségi agrármarketing eszközeivel – hangsúlyozta Végváriné Henter Lilla.

Mi az AMC következő akciója? Komoly megmutatkozási lehetőség lesz Magyarország számára január közepén a nemzetközi Zöld Hét (Grüne Woche) Berlinben, amely az OMÉK-hoz hasonló – csak nagyobb léptékű – kiállítás és vásár. Ezen Magyarország kizárólagos partnerországi státust kapott. Ez nagy elismerés és remek megjelenési lehetőség: 1000 négyzetméteres pavilonban mutatkozunk be, valóban minőségi, prémiumkategóriás magyar termékekkel, élelmiszerekkel. A Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a Földművelésügyi Minisztériummal együttműködve országimázs-formáló szerepet is szánunk ennek az alkalomnak.

Összeállt-e már a berlini kiállítók listája? Rengeteg kiállító érdeklődik, már bőven túljelentkezés van – válaszolta. Most alakul, kik azok, akik leginkább beleilleszkednek a koncepcióba, és olyan nagy és komoly árualappal rendelkeznek, ami a kiállítás méreteinek is megfelel, és amellyel a legjobb eredményt tudják elérni saját maguk számára is.

Az AMC már lezárult akcióinak milyen haszna volt, mit könyvelhetnek el sikerként? Ami mérhető valamelyest, hogy a kiállítóinknak egy-egy külföldi rendezvény után hogyan alakultak az eladásaik azon a piacon – fejtegette. Tudni kell, hogy vannak célországok, ahol viszonylag gyorsan lehet üzletet kötni, de bizony akadnak olyanok is, ahol a társadalmi berendezkedés sajátosságai miatt hosszú távú együttműködés és megfelelő személyes kapcsolat szükséges az üzlet létrejöttéhez. Például Kazahsztán – néhány hete állítottunk itt ki – tipikusan ilyen ország. De mivel több olyan kiállítónk is van, aki már második-harmadik éve jár oda, látszik, hogy egyre jobbak az ottani lehetőségeik.

A belföldi fogyasztásösztönző kampányunk hatása nehezebben mérhető. Például a most zajló almapromóciós sorozatunk – együttműködésben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával, a Nébihhel, a FruitVeb Szakmaközi Szervezettel és természetesen a Földművelésügyi Minisztériummal – eredményeit majd december közepén lehet jobban látni. Elsősorban az áruházi kóstoltatások nyomán lehetnek konkrét számok, hogy az adott időszakban mennyivel nőtt a hazai alma értékesítése.

Az AMC szeretné felkarolni az alulról jövő kezdeményezéseket – fotó: Agroinform.hu

A fogyasztásösztönző, szemléletformáló kampányok esetében már önmagában is fontos eredmény, hogy a köztudatba bekerül: a hazai termék frissebb, egészségesebb, és mivel nem utazik olyan sokat, a legideálisabb érési állapotban tudják leszedni stb. És nem mellesleg – bár a fogyasztó erre nemigen gondol – ezzel hazai munkahelyet tudunk megőrizni.

Az őstermelőkkel, a kisebb gazdálkodókkal sikerült-e az  AMC-nek közvetlen kapcsolatot kialakítani?– kérdeztük. Számukra most elsősorban az OMÉK által tudunk lehetőséget kínálni, ott lesz olyan, kifejezetten nekik dedikált kis pultos megjelenési forma is, amely módot ad a bemutatkozásra és az árusításra. Ez közvetlen kapcsolat, nem áttételes? – vetettük közbe. Közvetlen kapcsolat, nálunk jelentkezhetnek – felelte. Persze alapvetően a terméktanácsokkal zajlik a szakmai együttműködés, de a kiállítások, rendezvények alkalmából közvetlenül is megkeressük a termelőket.

Utolsó simítások a Nemzeti Agrármarketing Programon

Mivel mi nem cégeket képviselünk, hanem a közösségi agrármarketinget, így a legszorosabb együttműködésben a szakmai szervezetekkel, a terméktanácsokkal vagyunk, akik képviselik a kistermelőket. Tehát van egy-két olyan konkrét esemény, ami kapcsán közvetlen kapcsolatban vagyunk a termelőkkel, de mi leginkább a közösségi agrármarketing révén közösségi kampányokat folytatunk. Nem egy-két céget segítünk, hanem általában a hazai agráriumot. A 2015-ben az OMÉK-on 26 szervezettel közösen aláírt Közösségi Agrármarketing Kódex ennek az együttműködésnek a dokumentuma. Azóta már 28-ra bővült az együttműködők köre.

Hogyan áll Nemzeti Agrármarketing Program „tető alá hozása”? – érdeklődtünk. A Nemzeti Agrármarketing Programról tudni kell, hogy a Földművelésügyi Minisztérium és az Agrármarketing Centrum közös programja, amely a 2017-2020-as időszak közösségi agrármarketing-tevékenységét, feladatait, céljait határozza meg – kezdte a választ. Ennek első verziója már elkészült, jelenleg is zajlik az egyeztetés az érintett szakmai szervezetekkel, terméktanácsokkal, elsősorban a kódexaláírókkal, és minden más érintettel. Tőlük is várunk visszajelzéseket, mert valóban szeretnénk felkarolni az alulról jövő kezdeményezéseket. Hogy ki-ki a saját termékpályáján hogyan látja, mivel lehetne a legjobban segíteni a saját ágazatát. Tehát melyek azok a területek, amelyekre a legjobban szeretne koncentrálni; külföldön vagy inkább belföldön jelenne meg; marketingkampányokkal vagy rendezvényekkel népszerűsítené a termékeit, szolgáltatásait – sorolta a kérdéseket. Ezek megválaszolása zajlik ezekben a napokban – hangsúlyozta Végváriné Henter Lilla, az Agrármarketing Centrum szakmai titkára.

agroinform.com

Kapcsolódó cikkek

Az élelmiszeripar a magyar gazdaság egyik kulcságazata

2018. október 04. 08:56
Magyarország versenyképességének javításáért az olyan élelmiszeripari vállalatok is sokat tesznek, amelyek képesek folyamatosan megújítani termelésüket, gyors ütemben tudnak alkalmazkodni a piachoz, és megbízható termékkel látják el a fogyasztókat – emelte ki Varga Mihály a Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. új csomagolóüzemének átadásakor.

Fegyelmezett munkavállalók - A munkáltató fegyelmezési lehetőségei

2016. december 15. 11:08
Előfordul, hogy a munkavállaló késik, vagy hosszú évek kifogástalan magatartása után egyszer ittasan megy dolgozni. Mit tehet a munkáltató? Milyen következményekre számíthat a szabályszegő munkavállaló? Mi a különbség a figyelmeztetés és a fegyelmi büntetés között? Mikor alkalmazhatóak?