Osztrák kiállítás kistermelőknek

2023. április 11. 15:13
Minden évben megrendezik az AB HOF kistermelői expót az ausztriai Wienesburgban. Hatvan hazai érdeklődő látogatta meg a kiállítást, kistermelők, rövid élelmiszerellátásilánc-szervezők, szakértők és kutatók vettek részt a tanulmányúton.
 
Osztrák kiállítás kistermelőknek
Szabadkai Andrea, a Kislépték Egyesület szakmai munkatársának beszámolója szerint
„a kiállításon az ízek és illatok kavalkádját élhettünk meg az igényes szakmai tartalom mellett”.
Az AB HOF kiállítás látogatása kiváló lehetőség arra, hogy a hazai termelők megismerhessék az osztrák kistermelők és gazdák által használt gépi feldolgozási technológiákat, termékfejlesztéseket, valamint hogy ezeket a gyakorlatokat hazahozva népszerűsítsék. Idén, a hazai érdeklődők a WWF Magyarország támogatásával, a Kislépték Egyesület, a Nyíregyházi Kosárközösség, és az Emisszió Egyesület közreműködésével utazhattak a rendezvényre. A korábbi évektől eltérően, idén valamivel kevesebb kiállító vett részt az eseményen, de így is sok újdonságot ismerhettek meg a látogatók.
 
A kiállításon számos kistermelő mutatkozott be, szembetűnő volt a tevékenységük és termékeik sokszínűsége. Többen a tökmag és a som sokoldalú felhasználását, mások az ecet különböző formáit mutatták be.
 
Mindegyikük a saját módszereivel és személyes tapasztalataival gazdagította az eseményt, ami inspiráló volt a hazai látogatók számára is. Érdekesség, hogy sikerrel tudnak egy-két alaptermékből, többféle feldolgozási móddal széles termékpalettát kialakítani, ami mellett a standok igényes kivitelezése, az újszerű marketinganyagok használata jó példaként szolgált a magyar kistermelőknek. A termelők mellett számos szolgáltató is bemutatkozott, köztük gépgyártók, akik asztali malmokat, fejőgépeket, aszalóberendezéseket, üvegtárolókat és papírzacskókat, valamint címkenyomtatókat vonultattak fel a látogatók előtt.
 
Ecetek különböző ízekben és alapanyagokból – innovatív pipettás kóstoltatási megoldással
Ecetek különböző ízekben és alapanyagokból – innovatív pipettás kóstoltatási megoldással
 
A tanulmányút résztvevőinek figyelmét (a teljesség igénye nélkül) az alábbi érdekességek keltették fel:
 
– Egy alaptermékből (nyersanyagból) megannyi feldolgozott terméket készítenek – a termékfejlesztés határtalan, például láthatók voltak töklekvárok gyümölcsízesítéssel, tökmagkrémlikőr, ízesített tökmagok, magolajok, tökmagos csokoládé.
A tökmagból készült termékek egyik innovációja a tökmaglikőr volt
 
A tökmagból készült termékek egyik innovációja a tökmaglikőr volt
 
– Több termékfejlesztés volt a környezettudatos címkézésért – nagy érdeklődés volt a lebomló anyagból (például a kukoricából) készült címkék iránt. Ezek környezetbarát jellegük mellett magas minőségben és esztétikusan készülnek el.
Egy környezetileg fenntartható címkézést készítő cég bemutatkozó anyagai
Egy környezetileg fenntartható címkézést készítő cég bemutatkozó anyagai
 
– Ausztriában az iskolatej- és gyümölcsprogramban a csomagolás visszagyűjtésével is a fenntarthatóságot és újrahasznosítást tanítják az iskolákban.
 
– Helyitermék-értékesítő automaták – van, aki csak vásárlói átvevőszekrényeknek nevezte azokat az akár hűtött automatákat, melyek segítik a helyi termelők értékesítését. A hazai tanulmányút résztvevőinek egybehangzó véleménye szerint ez a megoldás itthon is alkalmazható lenne. A vásárban és a kiállításnak helyszínt biztosító városban is több helyen találkoztak „mobil termelői üzletekkel”, ahol automatából lehet regionális kistermelői élelmiszereket (tojást, kolbászt, mézet, lekvárt) vásárolni.
 
Kistermelői termékautomata
Kistermelői termékautomata
 
– A zöld átmenet részeként egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a szabadon tartott tyúkok. Idén innovációként a Mitterbauer Hehnastoi mobil tojótyúkhoteljeit mutatták be a kiállítás szabadtéri részén. A gyártó 20-600 férőhelyes változatban kínálja a mobil baromfiólakat. Emellett a fokozódó igények láttán számos kisebb cég is elkezdte ezek fejlesztését.
 
Mobil tojótyúkhotel
Mobil tojótyúkhotel
 
– A termelői tejtermékekből, sajtokból is kiállítottak innovatív verziókat. Főleg tehéntejből készült termékeket vonultattak fel, de lehetőség volt juh- és kecskesajt kóstolására is. A rendezvényen nagyságrendileg ugyanannyiért kínálták a kézműves sajtremekeket (25-35 EUR), mint amennyiért a BILLA a kommersz sajtokat árusítja.
 
Tökmagos és gyógynövényes ízesítésű kecskesajt
Tökmagos és gyógynövényes ízesítésű kecskesajt
 
– A méhészeti szakág számos méhész termékkínálatát bemutatta. A különféle fajtamézek mellett az ízesített mézek, mézes cukorkák és gumicukrok, méhészeti termékek, virágporok, viaszgyertyák, viaszkendők, mézes ajakbalzsamok, szappanok, mézes vodka, mézes tojáslikőr, különböző ízesítésű mézborok, propolisztermékek is várták az érdeklődőket.
 
Mézsör
Mézsör
 
– A gyümölcsös készítményekből a som és az arónia (feketeberkenye) volt a sláger. Igazán jól felépített termékpaletta, innovatív, igényes megjelenés és finom íz jellemezte ezeket.
 
– A tésztakészítés (színes, formás, friss és száraz), profi gépek segítségével, a kistermelők számára is nagyszerű megoldást jelent. A Kistermelők Lapjában korábban mi is beszámoltunk például a fürjtojásból készült tészták népszerűségéről. Tehát a kiállításon bemutatott számos tésztagép azon tojástermelők számára is hasznos eszköz lehet, akik a feldolgozás irányába szeretnék fejleszteni vállalkozásukat.
 
Újszerű termékek előállítására alkalmas tésztakészítő gép
Újszerű termékek előállítására alkalmas tésztakészítő gép
 
Szakmai előadások részeként mindenki megismerkedhetett a „FARMFLUENCER” kifejezéssel. Ez már tényleg a marketing-digitalizáció és a 21. század összeolvadása. Két fiatal lány saját vállalkozása a @farmfluencer_at közösségimédia-csatorna, ahol a kistermelői, gazdálkodói létet és termékeket népszerűsítik. A Farmfluencer hálózat jelenleg 15 fiatal gazdálkodót foglal magában Ausztria minden részéről, akik aktívan és innovatívan gondolkodnak. Együtt hívják fel a figyelmet a helyi mezőgazdaságra, a vidéki élet szépségére.
 
Az AB HOF kistermelői expón képviselte magát például egy olyan profitorientált szolgáltató is, amely arra specializálódott, hogy a legapróbb részletekig kidolgozott gazdálkodási és üzleti tervet készítsen a családi gazdaságot éppen átvevő fiatal gazdák, vagy éppen vidéken újrakezdők számára, megkönnyítve a hitelfelvételt, garantálva a hitel gyors visszafizetését.
 
Összességében elmondható, hogy Auszt­riában gyakorlatilag egy teljes szektor épült a kistermelők „kiszolgálására”, segítésére. Szinte tálcán kínálják a személyre szabott eszközöket és megoldásokat, így segítve a termelőt abban, hogy azzal foglalkozhasson, amivel igazán szeret, és amihez igazán ért: a termeléssel.
Szabadkai Andrea szerint a kiállításon szerzett tapasztalatok mellett a legtöbb hazai kistermelőnek maga az utazás külön értékes és érdekes volt. A recept: zárj össze kétszer 5-6 órára egy busznyi lelkes termelőt, rövidellátásilánc-szervezőt, segítő szakembert, és várj. Bimbózó szakmai kapcsolatok alakulnak ki, aminek a tavasz kezdete után már biztos lesz gyümölcse is.
 
Forrás: Kislépték Egyesület/Kistermelők Lapja

Kapcsolódó cikkek

Több mint egy tonna zöldséget és gyümölcsöt kóstoltatott tavaly Frutti és Veggi 2023-ban is folytatódik az Európai Friss Csapat program

2023. március 07. 18:19
Idén folytatódik, és egyben az utolsó évéhez érkezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő edukációs kampánya, az Európai Friss Csapat program. Frutti és Veggi, a program két kabalafigurája ismét országszerte várja majd a gyerekeket és a családokat, hogy megismertesse velük a friss zöldségek, gyümölcsök szupererejét és változatos ízét.
 
Az Európai Friss Csapat tavaly rekord mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt, több mint 1 tonnát kóstoltatott meg az aktivációi során: ami 86 iskolai osztály* egy napi, a WHO által ajánlott (400 gramm) zöldség- és gyümölcsfogyasztásának felel meg. Győrffy Balázs, a NAK elnöke nagyon sikeresnek értékelte a múlt évet, és elmondta:
„A program fő célkitűzése idén sem lehet más, mint minél több, gyermeket nevelő családnak felhívni a figyelmét a zöldség- és a gyümölcsfogyasztás fontosságára.
Továbbra is cél a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzése, ami – amellett, hogy rendkívül jót tesz az egészségnek – pozitívan hat a hazai agráriumra is.”

Kényszervágóhídból húsexportőr

2023. április 03. 12:31
A Hajdúhús 2000 Kft.-t 1998. március 23-án alapították. Az idén éppen negyed százados cég alapító tulajdonosa, Papp István 68 éves, és sok szépségről és a velük együtt járó nehézségekről is tud rövid előadást tartani.
Az elmúlt 25 év elsősorban reményt adott neki a következő 25 esztendőhöz, amit már két gyereke, Zsuzsa és István visznek tovább. Az alapító kereskedelmi szakközépiskolát végzett. Amikor 1968-ban végzett, húseladóként kezdte a pályát. Ma is fejből sorolja azokat a debreceni utcákat, amikben megfordult. Kiemelkedik közülük a Kossuth utcai, ahol 13 évig tevékenykedett.