A családi gazdaságok adják az agrárium gerincét

2021. november 03. 10:34
A családi gazdaságok meghatározó szerepet töltenek be a vidéki munkahelyek létrehozásában és megtartásában, valamint a hagyományok és a kulturális örökség megőrzésében - jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Szuhavölgyi Családi Manufaktúra sajtüzemének átadásán, kedden, Szuhafőn.
A családi gazdaságok adják az agrárium gerincét

A tárcavezető arra emlékeztetett, hogy jelenleg a magyar agrárium meghatározó többségét a kis- és középvállalkozások körébe tartozó mezőgazdasági őstermelők és családi gazdálkodók alkotják. Jelentőségük vitathatatlan, így működésük támogatása elengedhetetlen a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar további fejlődése szempontjából - tette hozzá.  Nagy István kiemelte, a magyar agrárpolitika elkötelezett a hazai tejtermelés és a tejfeldolgozás fejlesztése iránt, amihez idén minden eddiginél több forrást biztosít. 

Fotó: Fekete István

A tejtermelés értéke tavaly 5 százalékos éves növekedéssel meghaladta a 207 milliárd forintot, míg a tejtermékgyártás csaknem 354 milliárdos termelési értéke az élelmiszeripari termelésnek majdnem a tizedét tette ki. Hangsúlyozta, hosszabb távon a fogyasztás felfuttatása mellett a feldolgozottság növelése a tejágazat bővülésének kulcsa. Ehhez azonban a hazai vállalkozóknak a fogyasztói igények alakulását is figyelve folyamatos fejlesztéseket kell végrehajtaniuk.
A miniszter arról is beszélt, hogy az agrártárca elkötelezett a hazai feldolgozóipar bővítésében, ezért idén két élelmiszeripari feldolgozói pályázatot hirdettek meg. Egyet a kisebb, egyet a nagyobb vállalkozások számára, melyekre összesen 1040 kérelem érkezett be, 302 milliárd forint támogatási igénnyel. Kifejtette, a kormány az elkövetkező hét évben 4500 milliárd forintot fordít a magyar vidék és mezőgazdaság, valamint az élelmiszeripar fejlesztésére. Utóbbira 750 milliárd forintnyi forrást lehet majd felhasználni. 

Fotó: Fekete István

A tárcavezető kitért arra is, hogy a támogatások mellett a minisztérium nagy hangsúlyt fektet a tudatos vásárlásra is, ezért a következő időszakban még több erőforrás bevonásával fogják erősíteni a tudatos fogyasztói döntéseket, hogy a magyar vásárlók sokkal inkább a magyar termékeket részesítsék előnyben. A hazai termékek vásárlásával ugyanis nemcsak a magyar gazdákat és családokat, hanem a magyar gazdaságot is támogatjuk – hívta fel a figyelmet az agrártárca vezetője.

 

(AM Sajtóiroda)
 

Kapcsolódó cikkek

Új kockázati tényezők jelentek meg az agrárszektorban

2020. március 12. 13:17
Új, nehezen modellezhető kockázati tényezők jelentek meg a globális agrárszektorban, mint például a klímatudatosság felerősödése, a fogyasztói szokások gyors változása, vagy az amerikai-kínai kereskedelmi háború. Magyarországon, ahol a hazai GDP 3,4 százalékát adja a mezőgazdaság, az Európából és Kínából begyűrűző hatásokon túl a munkaerőhiány, az erősödő inflációs nyomás és árfolyamhatás, a generációváltással járó problémakör, az egyre gyakrabban megjelenő állatbetegségek, illetve a 2021-től kezdődő új uniós támogatási ciklus a legfajsúlyosabb kérdések. Emiatt az agrárszektor szereplőinek a pusztán növekedés helyett az eredményjavításra és hatékonyságnövelésre is érdemes fókuszálniuk. Globálisan a jövedelmezőség csökkenését, Magyarországon viszont – az elmúlt évek emelkedése után - a még mindig világátlag alatti jövedelmezőség stagnálását várja 2020-ban az Euler Hermes.

AM-államtitkár: hangsúlyos ágazattá vált az élelmiszeripar a magyar agrárgazdaságban

2022. július 22. 08:36
A magyar agrárgazdaság hangsúlyos ágazatának nevezte az élelmiszeripart az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára a 31. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban a szlovák és román szakemberekkel tartott pódiumbeszélgetésen csütörtökön Tusnádfürdőn.