Az ízvariációk száma végtelen

2023. április 20. 13:40
Nagy Zsófia, a Fűszeres Lány gyógynövény szakirányon szerzett kertészmérnöki diplomát. A házikertjén kívül 2 hektáron termel francia tárkonyt, és egy fűszermanufaktúra tulajdonosa Ráckevén. A családja mutatott példát neki a gazdálkodásban, takarmányozással és állattartással foglalkoztak. Saját vállalkozásába 2015-ben vágott bele, a fiatalgazda-pályázat elnyerésével kezdett fűszernövényeket termeszteni.
Az ízvariációk száma végtelen
– Eredetileg grafikusnak készültem, aztán kertépítő mérnöknek, de véletlenül rosszul jelöltem be a szakot a felvételi lapon, és a kertészmérnök szakra vettek fel. Ott ragadtam, mert a gyógynövény szakirányt megszerettem, és az üzleti lehetőséget is megláttam benne. Grafikustudásomat a mai napig kamatoztatom, én szerkesztem a címkéimet.
 
A kertépítés iránti rajongásomat pedig a kertemben élem ki.
 
Miután elnyertem a támogatást, az első dolgom az volt, hogy körbejárjam a gyógynövényszektort. A piackutatásból kiderült, mire volna igény, mégsem termesztik itthon: a francia tárkonyt. Isaszegen vásároltam 2 hektárt, szereztem 1250 tő francia tárkonyt. Akkora területen meg sem látszott ennyi, úgyhogy az első két-három évet azzal töltöttem, hogy a bő ezer tövet felszaporítottam a 2 hektárra. Akkor kezdtem tárgyalni nagyobb hazai fűszerkereskedő cégekkel. Őszintén szólva, kihívásnak jó volt, de totális zsákutcának bizonyult. Rá kellett döbbennem, hogy az importárakkal szinte lehetetlenség versenyeznem.
 
Hogyan fogott bele a munkába? Milyen beruházásra volt szükség?
 
– 2018-ban úgy döntöttem, hogy inkább saját termékeket fogok forgalmazni. Elkezdtem piacra járni. Tulajdonképpen a piacozás úgy indult, hogy a tárkonyomat és más fűszereimet szerettem volna eladni, csakhogy rá kellett jönnöm, hogy a termelői piacokon ennél egyszerűbb és praktikusabb dolgokat keresnek az emberek, például jobban érdeklik őket a kész fűszerkeverékek.
 
A piacozás két éve alatt felépítettem a márkámat, és a vásárlói visszajelzések begyűjtésének is nagyszerű színtere volt, ami megalapozta a termékfejlesztést és a kapcsolatépítést.
Piacozás közben kezdtem el viszonteladókat keresni, hogy minél több lábra állítsam a vállalkozást.
 
2020-ban örököltem egy ráckevei nyaralót, ahol felújítás közben kialakítottam egy kis fűszerüzemet, és a kertjét is elkezdtem művelni. Mivel a terület öntözhető, intenzíven tudok bazsalikomot termelni. Még abban az évben elkészítettem az első üveg pesztómat, ami jóval gyorsabban forgó terméknek bizonyult, mint a fűszerkeverékek. Elkészítettem saját webáruházamat, ami fél év alatt kiváltotta a termelői piacok bevételét. Ezáltal még több időm jutott a kertre és a vállalkozás fejlesztésére, bővítésére. Ekkor ismertem meg a páromat is, Bagosi Dávidot, aki kezdetben „csak” csodás fotókat készített rólam, a kertről és a termékeimről, de fél évvel ezelőtt betársult a vállalkozásba is. Azóta ketten toljuk a szekeret.
 
2021-ben már húszféle fűszernövényt telepítettem a kertbe, és elindítottam a fűszeres workshopjaimat, a „FűszerShow”-t.
 
Nagy Zsófia: a fűszerekkel való foglalkozás a világ egyik legkreatívabb és legizgalmasabb munkája
A nagy siker bátorságot adott hozzá, hogy jelentkezzek a Corteva Agriscience Talenta programjába. A program célja az agráriumban dolgozó nők fejlődésének a támogatása. A komplex képzési programban széles körű szakmai, oktatási és pénzügyi támogatást ad a vállalat. A program a résztvevők közötti versengéssel zárul, ahol zsűri választja ki a legjobb, ezáltal támogatásra érdemesnek tartott mikroprojekteket. Az én projektem egy mini fűszeres arborétum létrehozása volt. Ami az első helyezett lett, a díjból tovább bővítettem a kertemet. Már tavaly is ötven fajta fűszernövény volt benne, de idén szeretném százra bővíteni. Azonkívül szeretném folytatni a fűszeres workshopokat, és kertlátgatásokat is szeretnék szervezni.
 
Honnan a név?
 
– Az első két évben nagyon sok piacon és vásáron megfordultam. Nehezen jegyeztem meg a sok árus nevét, ezért mindenkire jelzőket aggattam: kenyeres bácsi, lekváros néni, gombás srác… és magamat sem hagytam ki a sorból.
 
Mi mindent készít?
 
Már több, mint húszféle fűszerkeveréket készítünk, és többféle szezonális pesztót. Az alapanyagok egy része saját termés, de hazai termelőktől és forgalmazóktól is vásárolok fűszereket. Minden termékem adalékanyag-mentes, a pesztókat pedig csak hőkezeléssel tartósítom. Minden fűszerkeveréket frissen őrlünk, vagyis folyamatos a gyártás, hogy a fűszerek minél tovább megtartsák az aromájukat.
 
Kezdetben négy fűszerkeverékem volt, magyaros, olasz, provence-i és görög. Aztán beleástam magam más konyhák ízvilágába, és a paletta az indiai garam masalával, a kínai ötfűszer és a török baharat fűszerkeverékekkel bővült. Idővel és sok-sok kísérletezéssel egyre több saját keveréket dobtam piacra, például a Bölcsek Pora és a Négy Elem fűszerkeverékeket.
 
A saját termelés garancia a minőségre, de alighanem rengeteg munkát igényel. Tulajdonképpen mennyit?
 
– Számomra varázslatos, hogy a fűszerek egy részét magam termesztem – magról vetem, nevelem, begyűjtöm, elkészítem –, és hogy a mi fűszerkeverékeinkből mások főznek valami finomat otthon.
 
Borzasztóan sokrétű a munkám, ami jó, mert nem szeretem a monotóniát.
Igaz, vállalkozóként nem mindig válogathatom meg, hogy mivel foglalkozzak, de igyekszem minden olyan munkát (leginkább az adminisztrációt) automatizálni vagy kiszervezni, ami nem tölt fel. Ugyanis a vállalkozásom szempontjából kulcsfontosságúnak tartom, hogy én magam lelkileg a helyemen legyek. Régóta tervezgettük a párommal, hogy amint pénzügyileg úgy áll a dolog, felmond, és ketten visszük tovább a vállalkozást. Ennek 2022. szeptemberében jött el az ideje, a karácsonyi szezont már kettesben csináltuk végig. Felosztottuk a munkát kettőnk között. Dávid feladata a termékek gyártása, készletezése, a rendelés, a címkézés, a rendelések feldolgozása. Én építem és gondozom a kertet, vágom, szárítom a fűszereket, enyém a termékfejlesztés, és én vezetem-szervezem a vállalkozás dolgait.
 
Folyamatosan gyártjuk a fűszerkeverékeket, vagyis ez egész éves munka.
A kert gondozása és a workshopok szervezése szezonális. Viszont amint vége a kerti szezonnak, kezdődik a karácsonyi árusítás, ami az éves bevételünk nagy részét hozza. Ketten már nem győzzük a rengeteg megrendelést, idén karácsonyra fel kell vennünk egy-két embert arra az időszakra.
 
Mennyire keresik és fogyasztják a fűszereket?
 
– Még csak öt éve vagyok a „Fűszeres Lány”, így nem hiszem, hogy objektív rálátásom volna a témára. Úgy figyeltem meg, hogy a fiatalabbak nyitottabbak az új ízekre és az ismeretlen fűszerekre, a különleges és egyedi fűszerkeverékekre. Nagymamám korosztályának a tagjai bele­ragadtak a konvencionális fűszerekbe, a paprika-só-bors, legfeljebb egy kis petrezselyem vagy kapor használatába.
 
A címkék grafikáját is Nagy Zsófia tervezi
 
Nehéz, vagy könnyű az értékesítés?
 
– A covid óta az emberek jelentős része inkább online vásárol, így mi sem járunk már annyi piacra és vásárra. Így több időnk jut a kerti teendőkre – csakhogy kevesebb a személyes kapcsolat a vásárlókkal. Ezt azzal igyekszem kompenzálni, hogy személyes hangvételű posztokat írok, amikben dokumentáljuk az életünket, hogy közelebb vigyük magunkat az emberekhez.
 
Egyre több lábon állunk. A webáruház mellett több viszonteladónk is van, és a nyári workshopok szintén biztos bevételi forrássá váltak.
 
Tervez-e valamilyen fejlesztést vagy változtatást a vállalkozásban?
 
– Idén tavasszal szeretnénk befejezni a kertépítést, és az eddigi negyven-ötven féle fűszernövényt száz fajtára bővíteni, többek közt olyan kuriózumokkal, mint a gyömbér, a kurkuma, a sáfrány, a citromnád vagy a szecsuáni bors. Picit hosszabb távú tervem, hogy vegyünk egy másik nyaralót a környékünkön, ahol HACCP minősítésű üzemet alakítunk ki, mert azzal ki tudnánk törni a kistermelői korlátok közül.
 
Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Kapcsolódó cikkek

Több mint 10 százalékkal nőtt a COOP Gazdasági Csoport forgalma tavaly

2023. május 24. 14:02
Több mint 10 százalékkal nőtt a COOP Gazdasági Csoport forgalma tavaly az egy évvel korábbihoz képest, így 748 milliárd forintos árbevételt ért el; a cégcsoporton belül a Coop üzletlánc forgalma mintegy 16 százalékos növekedéssel 470 milliárd forintot tett ki 2022-ben - közölte a CO-OP Hungary Zrt. az MTI-vel.
A közleményben Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója ismertette: a kiskereskedelmi piac szereplői közül a COOP üzletlánc van jelen a legtöbb helyen az országban, 1430 településen 2180 üzlettel.

Újra magyar kézbe került a Boci márka

2024. március 26. 15:54
Eladja a Nestlé a Boci, a Melba és a Párizsi kocka védjegyeit.
 
A Nestlé bejelentette, hogy értékesíti a Boci, a Melba és a Párizsi kocka védjegyeit a Cerbona (A.R.M. Alba Regia Mercator Kft.) számára. A Bocit és a többi érintett márkát a Nestlé a privatizáció során, 1991-ben, a Szerencsi Édesipari Vállalattal együtt vásárolta meg.