Boldogságmenedzser, UX designer, social media manager: új szakmák terítéken

2020. augusztus 14. 07:55
A boldogságmenedzser az iroda lelke. A social media manager munkája jóval több, mint posztolgatás a Facebookon. Az egyre trendibb UX designer szakmában pedig a szépérzék mellett jó elemző készségekkel rendelkezők aratnak leginkább. Nagyító alatt három újnak számító szakma.
Boldogságmenedzser, UX designer, social media manager: új szakmák terítéken

A mood manager a kollégák “közérzet-felelőse” az irodában

Tilesch Anna boldogságmenedzser (mood manager) az Ingatlan.com csapatában. A szakma világviszonylatban is csak pár éves múltra tekint vissza, jobbára startup-oknál találkozni vele. Itthon Anna vált először ismertté a területen. Munkaköre változatos: a boldogságmenedzser egyszerre hangulat- és közérzetfelelős, de mentor is az irodában. Ha kell tréningeket vagy csapatépítőket szervez, olykor employer brandinggel foglalkozik, de az iroda designját is megtervezi. A kollégák kiönthetik neki a szívüket, és mentorként is segíti a beilleszkedésüket. "Alapelvem, hogy ameddig valaki itt van a cégnél, ha gondja, beilleszkedési vagy kommunikációs problémája van, én nem mondok le róla, hanem igyekszem neki segíteni. Van olyan persze, hogy valaki tényleg nincs a "helyén", és más az ő útja, de amit tudok, megteszem."

Anna pályája már az egyetemen elkezdődött. ”Még javában a pszichológia szakra jártam az egyetemen, amikor elkezdtem dolgozni az ISeeQ fejvadászcégnél. Az office manager munkáját segítettem, és ebben az időszakban kezdtem egyre inkább a csapatépítők, a közös céges programok, a béren kívüli juttatások megtervezése, szervezése iránt érdeklődni.” Az irodavezető későbbi munkahelyváltása után Anna pozíciója is kibővült. ”…de semmiképp nem szerettem volna egész nap adminisztráló irodista lenni. Inkább olyasvalaki, aki azért felel, hogy az irodában a kollégái tényleg jól érezzék magukat.”

Felvetette, hogy inkább lenne valami irodai boldogságfelelős-szerű. Főnökei nyitottak voltak az ötletére. Következő pozíciójában, a Lensánál már abszolút képben voltak, miről szól a szakmája. "Lényegében annyit mondtak: szeretnénk mi is egy olyat, aki a Google-nél kitalálta, hogy legyen csúszda az irodában. Náluk egyébként a karbantartóknak van a boldogságmenedzsmenthez kapcsolódó, de technikai jellegű munkakörük: ők töltik fel a csokoládé- és üdítőautomatákat, meg gondoskodnak több vonzó juttatásról is, igaz, szervezetfejlesztéssel nem foglalkoznak." A boldogságmenedzser egyébként mindig azzal foglalkozik a cég életében prioritásként, amire épp a leginkább szükség van. Anna mostani munkahelyén aktualitásként a koronavírus-helyzetre reagálva, 2 hónapos online csapatépítést is vezet. ”Nálunk is a home office került előtérbe az elmúlt hónapokban. Ennek keretében foglalkozunk most azzal, hogy milyen legyen a jövőben az élet az irodában, ahogy azzal is, hogy az online prezentációk, meetingek a lehető legprofibbak, leghatékonyabbak legyenek."

Szakmája több mint online posztolgatás

Cseh Tamás profi social media szakértő és senior marketing communication consultant, aki Brandrambo márkanéven segíti a KKV-ket marketingkommunikációs kihívásaik megoldásával. A területen több mint 10 éves szakmai tapasztalattal is rendelkezik. Épp ezért igyekszik gyorsan eloszlatni a social media management körüli tévhiteket. ”Sokan úgy gondolják, a szakma csak annyiból áll, hogy kitesznek az online felületre néhány vicces képet meg szöveget, de közben ez egyáltalán nem ennyiről szól. Egyrészt a facebook mellett a megbízó Instagram, TikTok, LinekdIn-profiljával, sőt ritkábban még a Twitter-posztjaival is rendszeresen a social media manager foglalkozik.

A profi közönségreakciókat generál

Sőt, ez még csak a jéghegy csúcsa a szakmában, hiszen a feladatok java csak ezután következik. A munka során szem előtt kell tartani a megbízó cég/vállalat irányelveit, de a marketing-kommunikációját, a stratégiáját, az üzenetet és a célcsoportot is. ”Minden esetben meghatározott stratégia mentén haladunk. Tudnunk kell, hogy kinek, mikor, miről és mit szeretnének kommunikálni és milyen végeredményt várnak el. Ráadásul mindezt úgy, hogy le kell tudnunk fordítani a márkaüzenetet a célközönség nyelvére, úgy, hogy mindeközben még reakcióra is késztetjük őket - ami akár lehet kommentek sora, lájkok, megosztások, vagy akár az adott tartalom önálló életre kelése, mémesedése.

A fentiek során még a kampányokhoz fűződő ATL-reklámokkal (a márkához fűződő hagyományos reklámok) és ezek kiegészítő kampányaival (BTL) kapcsolatban is képben kell lenni. Tamás egyébként vállalkozóként dolgozik, megbízásai egyrészt ajánlások, másrészt hirdetések útján vannak. Az utóbbi időszakban azt tapasztalta: bár a szakemberek nincsenek a piacon kevesen, a ”Megtelt” táblát még nem muszáj kitenni. Merthogy a megrendelői igények is változatosak. ”Az igazi profitól a ”csináljon valaki valamit a lehető legkedvezőbb díjazásért” kategóriáig igazából mindenfélére nyitottak az ügyfelek.” A szabadúszók egyébként átlag 100 ezer, extrémebb esetben csak néhány 10 ezer forintért is elvállalnak 1-1 social media profil kezelését. De aki ennél többet szeretne, annak többet is ki kell fizetni a szolgáltatásért.

Az UX (user experience) designerek

Maczinkó Ákos (44), a Works. design ügynökség ügyvezetője hosszú évek óta foglalkozik UX designnal. A cégnél jelenleg egy 20 fős csapatot vezet. Az UX designer szakma művelői a digitális felületek profi használhatóságát tervezik meg: a látványt (vizualizációt) és az online felület felhasználóbarát működését kell tudniuk professzionálisan összehangolni. Röviden: a végeredmény tetszetős, praktikus és jól átlátható kell legyen.

Grafikusként és üzleti elemzőként is kincset ér a nagyvállalati tapasztalat

Ahogy Ákos látja, a szakemberek jellemzően két területről érkeznek hozzájuk. Egyesek formatervezői, vagy grafikusi szakok után lépnek erre a pályára, például a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szereznek szakirányú végzettséget. Mások üzleti elemzőből (Business Analyst) válnak UX designerré. Előbbi tudás a szépérzék, a vizuális elemek miatt lehet fontos - míg az utóbbi ismeretek segítenek jobban átlátni a felületek logikai működését, akár az ügyfél szemszögéből is. A legjobb szakemberek általában mindkét területen otthon érzik magukat, de azért ez ma még ritkaságnak számít. Az ügyvezető szerint legalább két-három éves szakmai tapasztalat szükséges ahhoz, hogy a megrendelői elvárásokat teljesíteni tudja egy UX designer. Ráadásul a nagyvállalati tapasztalat ugyancsak komoly hozzáadott érték a szakmában. Merthogy ”teljesen más például egy online esküvői portál elemeit vagy épp egy bank webes felületét felhasználóbarát módon megtervezni. Az újonnan végzettek, bár nagyon lelkesek, de sajnos a felsőoktatás a kreatív pályákra se készíti fel naprakészen a fiatalokat.

Szabadúszói napidíjak: 15-80 ezer forint között

A szakmában dolgozók többsége szabadúszó vállalkozó, és igencsak nagy a szórás a napidíjakban. A teljesen junioroknál az alsó határ jellemzően 15-20 ezer forint, amíg a szakma krémjének számító, már profi szabadúszók napidíja elérheti a 60-80 ezer forintot is (persze határ a csillagos ég…). A magasabb díjazás oka gyakran az is, hogy ezek rövidebb, pár hónapos projektszerződések.

 

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Mennyit keresnek a toborzók?

2020. július 23. 08:08
Egy ügynökségi toborzó alapfizetése 100 ezer forinttal alacsonyabb, mint a vállalati oldalon dolgozó kollégájáé, bónusszal már csak 44 ezer forint a különbség. A recruitmentben dolgozók kétharmada nem tart állása elvesztéséről. A válaszadók harmada viszont nem lelkesedik szakmájáért: két év múlva már nem itt dolgozna.

Segítség, a vírus megfertőzte a cégemet is!

2020. augusztus 25. 09:46
A vírus okozta krízis megváltoztatta a munkaerő-piaci körülményeket és a munkáltatók prioritásait, a cégeket olyan változások bevezetésére késztette, melyeket korábbi tapasztalatok nélkül és nagyon gyorsan kellett meghozniuk. Vajon tisztában vannak-e ezek munkavállalókra gyakorolt hatásaival? Ha nem, milyen eszközöket használhatnak? Ennek jártunk utána.