Egységes vészforgatókönyv alapján kezdenek az egyetemek és a főiskolák szeptemberben

2020. augusztus 18. 08:05
Minden szinten óvintézkedéseket ajánlott az ITM-nek az operatív törzs
Egységes vészforgatókönyv alapján kezdenek az egyetemek és a főiskolák szeptemberben

Minden szinten óvintézkedéseket ajánlott az ITM-nek az operatív törzs. Az intézményeknek saját tervet kell készíteniük – írja a Népszava.

 Egységes eljárásrendet dolgozott ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a felsőoktatási intézmények számára – derült ki a tárca hétfői közleményéből. A tanévkezdésre való felkészülés fő célja a koronavírus terjedésének megelőzése, a felsőoktatásban dolgozók és a hallgatók védelme, a képzés folyamatosságának garantálása. Az operatív törzs ajánlásai alapján dolgozták ki a felsőoktatási intézmények látogatására vonatkozó javaslatokat és a külföldi hallgatók beutazási eljárásrendjét. Az egységes iránymutatás szerint minden felsőoktatási intézménynek a járványügyi készültséget kezelő, folyamatosan aktualizált és a fenntartóval is egyeztetett intézkedési tervvel kell rendelkeznie.

Ezek legfőbb pontjai:

  • a felsőoktatási intézmény épületeit, rendezvényeit, tanóráit kizárólag egészséges, koronavírusos megbetegedés tüneteit nem mutató emberek látogathatják,
  • a tünetmentes dolgozók és hallgatók esetében is elengedhetetlen az egészségügyi szabályok - gyakori, szappanos kézmosás és kézfertőtlenítés - maradéktalan betartása,
  • A jelenléti tanórákat lehetőség szerint úgy kell megszervezni, hogy a 1,5 méteres védőtávolság betartható legyen, amennyiben ez nem lehetséges, kötelező a maszk viselése,
  • a kollégiumokba, a diákotthonokba beköltözés előtt ki kell tölteni egy kérdőívet, és testhőmérsékletet kell mérni, amit naponta el kell végezni, és a tüneteket mutató tanulókat azonnal el kell különíteni,
  • a szobák beosztása során törekedni kell arra, hogy egy-egy kollégiumi szobában azonos csoportokban tanuló, azonos tantermi órákat látogató hallgatók lakjanak,
  • biztosítsák az online beiratkozás lehetőségét, és alkalmazzák a tanévnyitók, egyéb rendezvények megtartására vonatkozó ajánlásokat.

Az egységes eljárásrend egyébként kitért az egyetemi gólyatáborok megrendezésére vonatkozó járványügyi szabályok fokozott betartására, s emlékeztettek: a résztvevők száma nem haladhatja meg az ötszázat, így a táborok több turnusban is megszervezhetők. Továbbá az aktuális országbesorolások alapján külön ajánlás készült a külföldi hallgatók beutazási eljárásrendjére is. Mint írták, a felsőoktatási intézmény a külföldről történő beutazáshoz igazolást állít ki a nem magyar állampolgárságú hallgatónak, aki az országba lépést követően 24 órán belül köteles felvenni a kapcsolatot az intézménnyel, és köteles megjelenni az igazoláson megadott szálláshelyen.

Forrás: Népszava / szakszervezetek.hu

Normál menetrend szerint tervezi a kormány a tanévet, szeptember 1-jén hagyományosan indulhat az iskola

 

A normális, megszokott menetrend szerint tervezi a kormány a tanévet. A hamarosan megjelenő rendelet szerint a tanév hagyományosan indulhat  szeptember 1-jén. A koronavírus-járvány  hazai alakulása eddig kedvező, jelenleg nem indokolt a digitális oktatással helyettesíteni a hagyományos oktatást. Ugyanakkor sok országban jelentősen nő a fertőzések száma és a hazai adatok is óvatosságra intenek. Ezért a kormány, az Operatív Törzs és a járványügyi hatóság folyamatosan értékeli a helyzetet és szükség esetén további intézkedésekről dönt. Az iskolák protokollt fognak kapni a járvány elleni védekezést segítő teendőkről. Továbbra is alapfontosságú, hogy beteg, a koronavírus tüneteit mutató gyermeket ne engedjenek a szülők közösségbe. Felelős szülői magatartással, az alapvető óvintézkedések betartásával elkerülhető az iskolákat érintő korlátozások bevezetése.

Mindemellett a veszélyhelyzet idején elrendelt és sikeresen működő tantermen kívüli, digitális munkarendben gyűjtött tapasztalatokat és eredményeket az EMMI, az iskolák és a pedagógusok is elemzik, és szakmai egyeztetéseket követően a hagyományos iskolarend keretében is alkalmazzák. A kormány emellett felkészül a járvány esetleges második hullámára és ehhez a nemzeti konzultáció keretében augusztus 31-ig várja a magyar emberek véleményét arról, hogy támogatják-e azt, hogy járvány idején az iskolás gyermeket nevelő családok és tanárok számára ingyenes legyen-e az internet.

A 2020/2021. tanévben a tanítási év első tanítási napja 2020. szeptember 1. (kedd) és utolsó tanítási napja 2021. június 15. Az első félév 2021. január 22-ig tart.  Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2020. október 22. (csütörtök), a szünet utáni első tanítási nap. 2020. november 2. (hétfő). A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2020. december 18. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2021. január 4. (hétfő).  A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2021. március 31. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2021. április 7. (szerda).
Az új tanévben tervezettek témahetek: A "PÉNZ7" pénzügyi és vállalkozói témahét 2021. március 1-5. között, a Digitális Témahét 2021. március 22-26. között, a Fenntarthatósági Témahét 2021. április 19-23. között, az egészségtudatos gondolkodás és iskolai mozgástevékenységek témanap 2020. szeptember 25. (Magyar Diáksport Napja).
A rendelet részletesen tartalmazza az idei október-novemberi és a jövő év május-júniusi írásbeli érettségi vizsgák időpontját is. Az őszi érettségi vizsgák október 16-án, a tavasziak május 3-án kezdődnek.

(EMMI) / koronavirus.gov.hu

Kapcsolódó cikkek

Ha a munkaidőm 8 óra 20 perc, akkor 20 percre jár a műszakpótlék?

2017. március 29. 08:05
Arra lennék kíváncsi, hogy ha egyébként "teljesítem" a műszakpótlékra való jogosultság minden más Jár"feltételét", és a munkaidőm mondjuk 5.40-kor kezdődik és 14.00-ig tart, akkor jár-e műszakpótlék a 6.00 óra előtti 20 percre (vagy ugyanígy kérdezhetném azt is, ha mondjuk 14.00-tól dolgozom 22.20-ig, akkor a 22.00 óra utáni 20 percre is)?

3 fontos szociális képesség a munkahelyen

2019. január 08. 08:18
Az utóbbi időben a munka világában egyre nagyobb szerep jut a szociális készségek meglétének az új munkaerő kiválasztásában. Az állásinterjún már nem csak a szakmai felkészültséget mérik fel, hanem azt is, hogy a jelentkező tud-e együttműködni majd a kollégáival, megfelelően kommunikálni az ügyfelekkel, hogyan kezeli a konfliktusokat. Az együttműködés képességének minősége a következő tényezőktől függ: mennyire tudok asszertíven, és nem agresszíven kommunikálni? Mennyire tudom elfogadni, hogy mások máshogyan gondolkodnak, más megoldásaik vannak egy-egy helyzetre?  Tisztelem-e a másikat, és el tudom-e fogadni a kritikát? Ha ezen a téren nem érezzük magunkat magabiztosnak, fejlesszük magunkat, felnőttként sem késő!