Ezzel is spórolhatnak a gazdák!

2023. május 09. 10:27
Sok gazda nem is hinné, hogy akár jelentős költségmegtakarítás is elérhető megfelelő gumiabroncsok, illetve felnik használatával.
 
A tavalyi aszályos év után hangsúlyosabb szemponttá vált a költséghatékonyság, a gazdák ahol tudnak, megpróbálnak még jobban spórolni. Ennek egyik lehetséges eszköze a megfelelő gumiabroncsok és felni választása, amihez Zeke István, a New Holland mezőgazdasági gépek magyar forgalmazója, az AGROTEC Magyarország Kft. alkatrész termékmenedzsere szolgál néhány jó tanáccsal a cég honlapján.
 
Ezzel is spórolhatnak a gazdák!
Mint arra rámutat: a traktor teljesítményének fele múlhat a jó traktorgumikon. Az AGROTEC magyarországi szakértője úgy fogalmaz: a jobb mezőgazdasági gumiabroncs kisebb szlipet, a kisebb szlip alacsonyabb talajtaposást, az pedig kisebb költségeket jelent a gazdának. Zeke István szerint rengeteg múlik azon a négy ponton, ahol az erőgép összekapcsolódik a talajjal.
 
– Az aszály miatt ma az agráriumban az egyik legfontosabb szervezőelvet a költséghatékonyság jelenti. Ez a legtöbbször nagy teljesítményű gépek beszerzését jelenti, amivel kevesebb menetszámmal, kevesebb embererővel, rövidebb időablakokkal is tarthatják a termésátlagokat a gazdálkodók.
 
A teljes képhez fontos azonban kiemelni, hogy mindegy, mekkora a traktor, a talajra a futóművei segítségével adja le teljesítményét. A járószerkezeti vesztségek, gördülési ellenállás miatt ez pedig még akkor is csak 50%-a a motorerőnek, ha jól választottunk traktorgumit, vagy felnit, mert ez is fontos. Rosszul karbantartott gumiabronccsal, rosszul választott felnivel, vagy egy olcsó, de minőségileg nem megfelelő futóművel ráadásul minél nagyobb a gép, annál nagyobb a kockázat. A kopott gumival ugyanis sáros talajon megnő a szlip, ami így a fogyasztást és a talajtaposást is megemeli. Normál estben a szakemberek egy évben 5-10%-os taposási kárral számolnak, ez minden munkavégzésnél 5000 forint, teljes évben pedig több mint 20 000 forint veszteség egy hektárra vetítve – emeli ki a szakember.
 
Zeke István azt is hozzáteszi, érdemes gondolkodni a talajtömörítő hatást csökkentő ikerkerekezésben vagy a későbbi mechanikus talajmunkákat könnyítő művelőkerekek beszerzésében is. Van azonban néhány szabály, amit be kell tartani, kérdezni pedig sose szégyen, tegyük hát meg. Ugyanis sokmilliós problémákat előzhetünk meg a géptípushoz ideális futóművek kiválasztásával, mindig egyeztessünk vásárlás előtt a márkakereskedővel vagy a szervizzel, ha bizonytalanok vagyunk.
traktor
 
Ikerkerék gumiabroncs választásnál pedig pontosan ismernünk kell a főkerék paramétereit, kizárólag egyező méretű abroncsot szerelhetünk fel mellé. Ha az ikerkerék nem méretazonos, csökkenhet a vonóerő, "kóvályoghat" az ikerkerék, eltérő mértékben kophatnak a gumik, törhetnek a kapcsok a felninél. Elég sok probléma származhat tehát ebből, amit jobb és egyszerűbb elkerülni. A traktorhoz előírt átmérővel vásároljunk művelőkerekeket (vagy bármilyen felnit). Egy rossz átmérő lecsökkenti a hasmagasságot, és nem lesz képes elvégezni a traktor azt a műveletet, amiért a művelőkereket egyáltalán beszereztük. Ráadásul egy rossz abronccsal akár a váltót, vagy a hajtást is tönkre tehetjük.
 
A gumiabroncs profilmélysége, terhelt sugár, gördülőfelület, mind-mind számít. Ha olyan gumiabroncsot keresünk, amellyel sebességtől függetlenül minimalizálható a taposási kár és jól terhelhető, erős szerkezetű, akkor válasszunk alacsony nyomású IF/VF abroncsot. Előbbi hagyományos társaihoz viszonyítva azonos légnyomás mellett 20%-os többlet terhet is gond nélkül elbír. A VF ezen is túlmegy, 40%-kal jobban terhelhető. A titok a speciális kialakításban rejlik, nagyobb felfekvőfelülettel dolgoznak ezek a futóművek, így kisebb lesz a taposás, javul a vonóerő és csökken a fogyasztás, jelzi Zeke István.
 
A szakértő végül arra is rámutat: az olcsó, külföldi gumikat kerüljük el. Hogy miért? A túl kedvező beszerzési árak ugyanis rendre ugyanazokat a költséges hibákat fedik el. Hiába új a gumiabroncs, 4-5 éves korára az anyaga már rideggé vált, törik, tönkremegy. A gyártók rendre elcsalnak a profilmélységből, így az előállítás ugyan olcsóbb, de az üzemeltetés drágább, hiszen a kisebb kopófelület miatt előbb kell majd az abroncsot cserélni. Ráadásul a külföldről beszerzett olcsó traktorgumik ára csak addig kedvező, amíg nincs probléma; ugyanis az értékesítőknek szinte sosincs itthon megfelelő szerviz- vagy garanciális hátterük.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

OKTÓBER-NOVEMBERBEN EGYSZÁMJEGYŰ LEHET AZ INFLÁCIÓ

2023. augusztus 24. 14:36
A kormány minden nehézség ellenére tudja tartani vállalását, hogy még az idei évben egy számjegyűre csökken az infláció, és jó esély van arra, hogy ez ne decemberben legyen, hanem novemberben vagy talán már októberben - jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón.

Vége, becsődölt a legendás vidéki gyár: idén 750 dolgozó kerül az utcára

2023. január 06. 18:16
Minden dolgozónak felmondtak a Tungsram hajdúböszörményi üzemében. Az erről szóló tájékoztató levelet megkapták – tudta meg a Magyar Hang Elek Zoltántól, a Tungsram Dolgozók Független Szakszervezetének (TDFSZ) helyi elnökétől.
 
A Magyar Hang felidézte, hogy miután az állami Eximbank novemberben elutasította a cég második csődegyezségi ajánlatát is, elkezdődött a Tungsram felszámolása. Ennek következtében országszerte 750 dolgozót érintő csoportos létszámleépítést jelentettek be a cégnék, amelyet korábban stratégiai partnerének fogadott a kormány. A Tungsram Újpesten, Hajdúböszörményben, Kisvárdán, Nagykanizsán és Zalaegerszegen folytatott termelést.