Keményedik a rendszer: a traktorokat is bevonják az ekáer-be

2016. június 30. 09:11
Olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel.

2016. augusztus 1-től néhány, látszólag kisebb szabály változik az elektronikus közúti árufuvarozó rendszerrel (ekáer) kapcsolatban. Ezek azonban egyrészt eddig nem érintett, és így az alapszabályokat, teendőket sem feltétlenül ismerő vállalkozásokra terjednek ki, másrészt olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel. Vagyis nincs olyan kereskedelemmel, szállítással foglalkozó adóalany, akinek ne lenne hasznos az ekáer-ismeretek felfrissítése – írja adózásról érthetően blogjában a LeitnerLeitner szakértője.

 

 
 
 

Változik – bővül – például az ekáer bejelentési kötelezettséggel érintettek köre. Eddig „csak” azoknak kellett bejelenteni a fuvart, ha nem kockázatos termékeket fuvaroztak, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállították ezeket. Augusztustól azonban már nemcsak az útdíjköteles járművekre nézve kötelező a bejelentés, hanem bármilyen járműre – tehát nem útdíjköteles járművekre is, ha azok a 3,5 tonnát elérik. Ezzel kiterjesztve ki a kötelezettséget a haszongépjárművekre, például a traktorokra is.

 

Szintén augusztus 1-től a fuvarozó felelőssége lesz a hatósági zár (amit a termék azonosítása, végrehajtási eljárás vagy a nyilatkozattétel megtagadása miatt alkalmaznak) sértetlen megőrzése is. Bírságot kaphatnak azok, akik a hatósági zárat jogtalanul eltávolítják. Ezért nagyon fontos azonnal bejelenteni, ha a fuvarozó hibáján kívüli okból – például baleset során – megsérül a zár vagy az áru. A szabályszegést magánszemély esetén minimum 200 ezer, maximum 500 ezer forint, vállalkozók esetén pedig 500 ezer és 1 millió forint közötti bírsággal szankcionálhatja a hatóság.

kamion

Az is szabálytalanságnak számít majd, ha több rakományt jelentenek be a ténylegesen szállítottnál– fotó: Shutterstock

Ráadásul a járművet a kiszabott bírság megfizetéséig ezentúl vissza is tarthatja a hatóság, ha a megbüntetett fuvarozó nem rendelkezik magyar adóazonosító számmal és székhelye, lakóhelye, szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, illetve nem vállaltak – banki vagy belföldi gazdálkodó szervezet részéről – garanciát a bírság megfizetésére. A jármű visszatartása alól csak a romlandó árut és élő állatot szállító fuvareszközök mentesülnek. Továbbá, ha egy külföldi fuvarozó a hatósági zár NAV által történő levételét megakadályozza, akkor bármely másik általa használt vagy tulajdonában lévő járműre is átterhelhető a kiszabott bírság, és ezért akár másik járművet is visszatarthat a hatóság.

Augusztus 1-jétől nemcsak az számít szabálytalanságnak, ha nem jelentenek be egy rakományt, de az is, ha többet jelentenek be, mint amennyit ténylegesen szállítanak. Ilyenkor a hiányzó mennyiség – vagyis a bejelentett és a szállított mennyiség különbségének – 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki.

Forrás: agroinform.com

Kapcsolódó cikkek

Aszalt szilva fajtabírálatot tartott a NÉBIH

2017. április 27. 07:40
18 szilvafajta aszalt mintáit ismerhették meg szakértők és aszalt szilva kedvelők a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) múlt hét pénteki aszalt szilva fajtabemutatóján, Budapesten. A rendezvényt megnyitó szakmai kerekasztal beszélgetésen az ágazat képviselői osztották meg tapasztalataikat az aszalt szilva jelentőségéről, a különböző fajták aszalhatóságáról, beltartalmi értékeiről, valamint az aszalt szilva piaci lehetőségeiről, majd „laikus” aszalt szilva kedvelőkkel együtt érzékszervi bírálaton értékelték a fajtákat.

Öt pont a bolygó megmentéséért

2018. október 30. 07:15
Csaknem ötven évvel ezelőtt a Római Klub A növekedés határai című jelentésében arra figyelmeztetett, hogy ha a gazdasági növekedés rohamléptekben folytatódik, a környezeti szempontok figyelembevétele nélkül, akkor a világ ökológiai és gazdasági összeomlással nézhet szembe a 21. században. Lényegében ez történik most. Amint a Római Klub számára készített új kutatások mutatják – és amit az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testületének, az IPCC-nek a legújabb jelentése is megerősít –, a világ egy újabb katasztrófa felé tart.