Keményedik a rendszer: a traktorokat is bevonják az ekáer-be

2016. június 30. 09:11
Olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel.

2016. augusztus 1-től néhány, látszólag kisebb szabály változik az elektronikus közúti árufuvarozó rendszerrel (ekáer) kapcsolatban. Ezek azonban egyrészt eddig nem érintett, és így az alapszabályokat, teendőket sem feltétlenül ismerő vállalkozásokra terjednek ki, másrészt olyan súlyos új szankciókat vezetnek be, amelyek érzékenyen érinthetik azokat is, akik már többé-kevésbé „megbarátkoztak” a rendszerrel. Vagyis nincs olyan kereskedelemmel, szállítással foglalkozó adóalany, akinek ne lenne hasznos az ekáer-ismeretek felfrissítése – írja adózásról érthetően blogjában a LeitnerLeitner szakértője.

 

 
 
 

Változik – bővül – például az ekáer bejelentési kötelezettséggel érintettek köre. Eddig „csak” azoknak kellett bejelenteni a fuvart, ha nem kockázatos termékeket fuvaroztak, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállították ezeket. Augusztustól azonban már nemcsak az útdíjköteles járművekre nézve kötelező a bejelentés, hanem bármilyen járműre – tehát nem útdíjköteles járművekre is, ha azok a 3,5 tonnát elérik. Ezzel kiterjesztve ki a kötelezettséget a haszongépjárművekre, például a traktorokra is.

 

Szintén augusztus 1-től a fuvarozó felelőssége lesz a hatósági zár (amit a termék azonosítása, végrehajtási eljárás vagy a nyilatkozattétel megtagadása miatt alkalmaznak) sértetlen megőrzése is. Bírságot kaphatnak azok, akik a hatósági zárat jogtalanul eltávolítják. Ezért nagyon fontos azonnal bejelenteni, ha a fuvarozó hibáján kívüli okból – például baleset során – megsérül a zár vagy az áru. A szabályszegést magánszemély esetén minimum 200 ezer, maximum 500 ezer forint, vállalkozók esetén pedig 500 ezer és 1 millió forint közötti bírsággal szankcionálhatja a hatóság.

kamion

Az is szabálytalanságnak számít majd, ha több rakományt jelentenek be a ténylegesen szállítottnál– fotó: Shutterstock

Ráadásul a járművet a kiszabott bírság megfizetéséig ezentúl vissza is tarthatja a hatóság, ha a megbüntetett fuvarozó nem rendelkezik magyar adóazonosító számmal és székhelye, lakóhelye, szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, illetve nem vállaltak – banki vagy belföldi gazdálkodó szervezet részéről – garanciát a bírság megfizetésére. A jármű visszatartása alól csak a romlandó árut és élő állatot szállító fuvareszközök mentesülnek. Továbbá, ha egy külföldi fuvarozó a hatósági zár NAV által történő levételét megakadályozza, akkor bármely másik általa használt vagy tulajdonában lévő járműre is átterhelhető a kiszabott bírság, és ezért akár másik járművet is visszatarthat a hatóság.

Augusztus 1-jétől nemcsak az számít szabálytalanságnak, ha nem jelentenek be egy rakományt, de az is, ha többet jelentenek be, mint amennyit ténylegesen szállítanak. Ilyenkor a hiányzó mennyiség – vagyis a bejelentett és a szállított mennyiség különbségének – 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhatnak ki.

Forrás: agroinform.com

Kapcsolódó cikkek

Meglepően nagyot nőtt a GDP, a mezőgazdaság hozzáadott értéke viszont csökkent

2017. június 07. 21:15
A bruttó hazai termék (GDP) 4,2 százalékkal nőtt az első negyedévben az egy évvel korábbi alacsony szintről, még inkább, mint az előzetesen közölt 4,1 százalék – közölte szerdán második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) – írja az MTI.

Az összes felvett támogatást elbukhatja, aki nem figyel

2016. május 26. 08:54
Akár a teljes felvett támogatást is elbukhatják azok a fiatal gazdák, akik vállalásaik teljesítése után nem nyújtanak be kifizetési kérelmet a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalhoz (MVH). Ilyen komoly szankciókat tartalmaz ugyanis az a 2012-es rendelet, amely a mostani támogatásigénylés feltételeit meghatározza. A később megjelent fiatal gazda jogszabályok már nem ennyire szigorúak, de a mulasztó termelőknek azok alapján is szankciókra kell számítaniuk. A Miniszterelnökség a könnyítések érdekében vizsgálja a jogszabály-módosítási lehetőségeket, de egyelőre nem tudni, konkrétan milyen változtatásokról lehet szó.