M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása

2024. június 06. 13:00
Jó hír érkezett a hányattatott sorsú, páratlan magyar autópálya megépítéséről. Most egy 57 kilométeres rész tervezése kezdődik meg az M9-en.
 
M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása
Túlzás nélkül kiemelten fontos esemény készült szerdán a magyarországi közúti infrastruktúra fejlesztésében. Nem más került ugyanis napirendre, mint a híres-hírhedt M9-es gyorsforgalmi út.
 
Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) küldött ki tájékoztatást, és egészen pontosan arról van szó, hogy június 5-én, kora délután aláírják az M9-es gyorsforgalmi út újabb szakaszának a tervezéséről szóló szerződést, méghozzá az 51-es és 53-as számú főút közötti részének. Ez a gyakorlatban Dusnok és Tompa összekötését jelentené, ami egy 57 kilométeres táv. Ennek a tervezési munkáira szerződnek le tehát ünnepélyes keretek között szerdán. A magyar állam és a kormány részéről
  • az ÉKM útépítésért felelős államtitkára, Pántya József lesz ott az eseményen,
  • de beszédet mond Bányai Gábor, a dél-alföldi gazdaságfejlesztési zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, egyben a Bács-Kiskun vármegyei 5-ös számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője
  • és Zsigó Róbert is, aki a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára, illetve a Bács-Kiskun vármegyei 6-os számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője.
A pontos részleteket ők fogják ismertetni, mindenesetre a Magyar Építők korábbi cikke szerint a közbeszerzést a tervre még tavaly októberben írták ki, és ennek az 57 kilométeres szakaszon túl több eleme is van. Így például a jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között, a környezetvédelmi engedély módosítása és megszerzése, valamint teljes körű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése.
 
Az M9-es Magyarország leghosszabb autópályája lesz
A Világgazdaság legutóbb az idén márciusban írt az M9-es autópálya körüli fejleményekről. Akkor arról számoltunk be, hogy az ÉKM megbízásából a Roden Kft. és a Főmterv Zrt. készítheti el a Tompától az országhatárig futó, mintegy 7 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi út, illetve egy új teherforgalmi határátkelőhely terveit.
 
Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Ha teljes egészében elkészülne, nagyjából 300 kilométer hosszúságot érne el. Ezzel ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal Magyarországon. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózat összekötése. A vonatkozó Wikipédia-szócikk szerint az M9-es autóút a Budapest-központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő, gyűrű irányú úthálózati elem.
 
Útvonalát azonban csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi. Az M9-est a vidék körútjának is nevezik, az országot nyugatról keleti irányba átszelve
  • Debrecen, 
  • Békéscsaba,
  • Szeged,
  • Pécs,
  • Kaposvár,
  • Nagykanizsa,
  • Zalaegerszeg,
  • Körmend,
  • Szombathely,
  • és Kőszeg 
városokat kötné össze. Hogy mikorra, az jelenleg megválaszolhatatlan kérdés, már csak azért is, mert eddig a pályából összesen 20 kilométernyi szakasz (az is csak kétszer egy sávon) készült el.
 
forrás: vg.hu
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

Átadták az M3-as metró Lehel és a Nagyvárad téri állomásait

2023. május 22. 14:55
Átadták ma délelőtt a 3-as metró Lehel téri és Nagyvárad téri, megújult állomásait, amelyek kora délután kapcsolódnak be az utasforgalomba. Ezzel befejeződött a metróvonal öt és fél évig tartó rekonstrukciója.
 
Az utolsóként felújított állomások átadásán, a 3-as metróvonal rekonstrukciójának záróeseményén, a Nagyvárad téri állomáson Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter azt mondta: a beruházás nemcsak Budapestnek és Magyarországnak, hanem az Európai Unió (EU) számára is fontos. A felújítással a kormány, a főváros és az EU együttműködése kézzelfoghatóan is testet öltött, jelentette ki, hozzáfűzve: bízik abban, hogy a jövőben, az uniós források megérkezésével, több ilyen együttműködésnek adhatnak majd teret.

Ezek a legjobb új vasútvonalak Európában, amelyek kiválthatják a repülést

2023. február 17. 11:39
A klímatudatos és pénztárcabarát utazások egyre népszerűbbé váltak az utóbbi időben, ami a vonatközlekedés reneszánszát hozta magával. Az Euronews Travel összegyűjtötte a friss, valamint 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket Európában.
Turistaként karbon lábnyomunk csökkentésének az egyik legjobb módja a vasúti közlekedés: a Londonból Párizsba tartó út például repülővel 14-szer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mintha vonattal utaznánk. A Európai Unió országai a fenntarthatóság érdekében egyre többet fektetnek a vasúti közlekedésbe, így az országokon belül és a határokon átnyúlóan is sokkal jobbá válik a vonatösszeköttetés. Az Euronews Travel összeszedte a friss, továbbá 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket és vonalakat, a kedvező árú éjszakai vonatoktól, az új belföldi járatokon át egészen az országhatárokon átívelő pályákig.