Már 90 éve kotyog

2023. június 29. 13:44
A Bialetti márka az olasz dizájn ikonjává vált. Napjainkban 90 éves az a terméke, amely világszerte sokak életét forradalmasította - a híres Moka kávéfőző, avagy ahogyan nálunk elnevezték, a kotyogó.
 
Az évszám 1919, amikor Alfonso Bialetti saját műhelyt hozott létre Crusinallóban, ahol alumíniumból készített kisebb termékeket. 1933-ban tervezett egy olyan készüléket, amely ma is megtalálható a világ számos lakójának otthonában. Ezzel Bialetti megváltoztatta a kávéfőzés módját, de nem csak azt.
Már 90 éve kotyog
Az új kávéfőző szinte mindenki számára azonnal hozzáférhető berendezéssé vált és lehetővé tette erős eszpresszó elkészítését, hasonlóan a legjobb olasz bárok és kávézók eszpresszó gépeihez.
A Moka egy tűzhelyre helyezhető kávéfőző, amely úgy főzi a kávét, hogy gőzzel nyomás alatt álló forrásban lévő vizet vezet át az őrölt kávén. Állítólag a jemeni Mocha városáról nevezte el feltalálója.
 
 Bialetti kezdetektől hangsúlyozta, hogy a kávé elkészítése a Moka-ban nem igényel semmilyen szakértelmet, és az ember élvezheti "in casa un espresso come al bar", ami annyit tesz: eszpresszó otthon, úgy mint a bárban.
 
Alfonso akkoriban nem is sejtette, hogy egy egyszerű készülék megalkotásával az élet számos területét forradalmasítja majd. Nemcsak a kávéfőzést, hanem az olasz társadalmi viselkedést és a szokásokat is megváltoztatta.
 
Az olaszországi kávéfogyasztást Alfonso Bialetti előtti és utáni időkre osztják Itáliában. A 20. század elején a kávét csak nyilvános helyen fogyasztották, és a kávézók a viták, gyakran politikai csatározások, baráti és családi beszélgetések színhelyei voltak. A kotyogó feltalálása után az aromás kávé sok otthonba bekerülhetett.
 
1935 és 1940 között körülbelül 10 000 Moka kávéfőzőt adtak el Olaszországban. A háború után azonban Alfonso fia, Renato lendületet adott a márka marketingjének, ennek eredménye, hogy a termelést napi 1000 darabra kellett növelni.
 
Az 1950-es években azonban megjelent a konkurencia a piacon, és a vállalat ismertségét növelni kellett. Bialetti megrendelte saját karikatúráját Paul Campani reklám szakértőtől aki megrajzolta a ma már híres bajuszos férfi, Alfonso alakját, aki egy olasz apára vagy egy szeretett idős családtagra hasonlított. A szimpatikus figura azt a benyomást kelti, hogy jó kávét főzni nagyon könnyű dolog.
 
Később a Bialetti család fiatalabbik tagja új gyárat nyitott, modernizálta a termelést, miközben megőrizte a kávéfőzők magas minőségét. A fejlesztésekkel és a marketing erőfeszítésekkel a termelést napi 18 000 darabra, azaz évi négymillió darabra növelték. Ez a dokumentált gyártási ütem eléggé hihetővé teszi az interneten megjelenő állítást, miszerint már mintegy 300 millió Bialetti kávéfőzőt adtak el.
Az elmúlt években a márka olyan megoldásokat vezetett be, amelyek a tiszteletben tartják a hagyományokat, de figyelembe veszik a modern technológia kihívásait is.
Ezért 7 évvel ezelőtt kezdtél el azokat a kotyogókat gyártani, amelyek indukciós főzőlapon is használhatók.
 
Legutóbb pedig a  dizájnnal hívták fel magukra a figyelmet: a Dolce & Gabbana divat céggel együttműködve dobták piacra az egyedi megjelenésű darabokat.
 
Kutatások szerint a formatervezés szerelmesei körében a híres Moka az elmúlt évszázadban az Olaszországban készült legjobb öt formatervezés között szerepel. Mellette említik a Nutellát, de az 1940-es és 1950-es évek híres autóipari formaterveit is, mint például a Fiat 500-ast vagy a Vespát. Egy biztos, hogy a Moka olyan ikonikus dizájnná vált, amelyet a világ számos iparművészeti és formatervezési múzeumában megtalálhatunk.
 
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Kapcsolódó cikkek

Megújulva kezdi a nyári szezont a Hungarospa

2024. június 04. 12:39
A hajdúszoboszlói Hungarospa fürdőkomplexum a vendégelégedettség fokozását, az energiahatékonyság és a hosszú távú fenntarthatóság növelését tűzte ki célul 2024-ben is – nyilatkozta Czegle-Pinczés Enikő, a Hungarospa Hajdúszoboszlói Zrt. vezérigazgatója.

Medvehagyma Fesztivál 2024 Orfű

2024. április 09. 16:56
2024. április 20-21-én tizenkilencedik alkalommal rendeznek Medvehagyma Fesztivált Orfűn.
A fesztivál célja az ökotudatosság és környezeti nevelés mellett, a helyi és magyar termékek megismertetése a látogatókkal.