Már 90 éve kotyog

2023. június 29. 13:44
A Bialetti márka az olasz dizájn ikonjává vált. Napjainkban 90 éves az a terméke, amely világszerte sokak életét forradalmasította - a híres Moka kávéfőző, avagy ahogyan nálunk elnevezték, a kotyogó.
 
Az évszám 1919, amikor Alfonso Bialetti saját műhelyt hozott létre Crusinallóban, ahol alumíniumból készített kisebb termékeket. 1933-ban tervezett egy olyan készüléket, amely ma is megtalálható a világ számos lakójának otthonában. Ezzel Bialetti megváltoztatta a kávéfőzés módját, de nem csak azt.
Már 90 éve kotyog
Az új kávéfőző szinte mindenki számára azonnal hozzáférhető berendezéssé vált és lehetővé tette erős eszpresszó elkészítését, hasonlóan a legjobb olasz bárok és kávézók eszpresszó gépeihez.
A Moka egy tűzhelyre helyezhető kávéfőző, amely úgy főzi a kávét, hogy gőzzel nyomás alatt álló forrásban lévő vizet vezet át az őrölt kávén. Állítólag a jemeni Mocha városáról nevezte el feltalálója.
 
 Bialetti kezdetektől hangsúlyozta, hogy a kávé elkészítése a Moka-ban nem igényel semmilyen szakértelmet, és az ember élvezheti "in casa un espresso come al bar", ami annyit tesz: eszpresszó otthon, úgy mint a bárban.
 
Alfonso akkoriban nem is sejtette, hogy egy egyszerű készülék megalkotásával az élet számos területét forradalmasítja majd. Nemcsak a kávéfőzést, hanem az olasz társadalmi viselkedést és a szokásokat is megváltoztatta.
 
Az olaszországi kávéfogyasztást Alfonso Bialetti előtti és utáni időkre osztják Itáliában. A 20. század elején a kávét csak nyilvános helyen fogyasztották, és a kávézók a viták, gyakran politikai csatározások, baráti és családi beszélgetések színhelyei voltak. A kotyogó feltalálása után az aromás kávé sok otthonba bekerülhetett.
 
1935 és 1940 között körülbelül 10 000 Moka kávéfőzőt adtak el Olaszországban. A háború után azonban Alfonso fia, Renato lendületet adott a márka marketingjének, ennek eredménye, hogy a termelést napi 1000 darabra kellett növelni.
 
Az 1950-es években azonban megjelent a konkurencia a piacon, és a vállalat ismertségét növelni kellett. Bialetti megrendelte saját karikatúráját Paul Campani reklám szakértőtől aki megrajzolta a ma már híres bajuszos férfi, Alfonso alakját, aki egy olasz apára vagy egy szeretett idős családtagra hasonlított. A szimpatikus figura azt a benyomást kelti, hogy jó kávét főzni nagyon könnyű dolog.
 
Később a Bialetti család fiatalabbik tagja új gyárat nyitott, modernizálta a termelést, miközben megőrizte a kávéfőzők magas minőségét. A fejlesztésekkel és a marketing erőfeszítésekkel a termelést napi 18 000 darabra, azaz évi négymillió darabra növelték. Ez a dokumentált gyártási ütem eléggé hihetővé teszi az interneten megjelenő állítást, miszerint már mintegy 300 millió Bialetti kávéfőzőt adtak el.
Az elmúlt években a márka olyan megoldásokat vezetett be, amelyek a tiszteletben tartják a hagyományokat, de figyelembe veszik a modern technológia kihívásait is.
Ezért 7 évvel ezelőtt kezdtél el azokat a kotyogókat gyártani, amelyek indukciós főzőlapon is használhatók.
 
Legutóbb pedig a  dizájnnal hívták fel magukra a figyelmet: a Dolce & Gabbana divat céggel együttműködve dobták piacra az egyedi megjelenésű darabokat.
 
Kutatások szerint a formatervezés szerelmesei körében a híres Moka az elmúlt évszázadban az Olaszországban készült legjobb öt formatervezés között szerepel. Mellette említik a Nutellát, de az 1940-es és 1950-es évek híres autóipari formaterveit is, mint például a Fiat 500-ast vagy a Vespát. Egy biztos, hogy a Moka olyan ikonikus dizájnná vált, amelyet a világ számos iparművészeti és formatervezési múzeumában megtalálhatunk.
 
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Kapcsolódó cikkek

Borsodban épül a világ leghosszabb függőhídja, közel az átadás – videó

2024. február 07. 16:22
Áprilisban készülhet el a világ legnagyobb függőhídja, amely történetesen Magyarországon, Sátoraljaújhelyen épül fel. A Szár-hegyet és a Várhegyet összekötő kötélhíd hossza több mint 700 méter, hat acélsodronykötél tartja a magasban.

Inspiráló közösségi terekkel újítanák meg a Debreceni Egyetem természettudományi épületét

2023. január 06. 17:34
Korszerűsítenék a természettudományos képzés tereit a Debreceni Egyetemen. A felújítást két év alatt, hét szakaszban végeznék el. Az erről szóló ajánlati felhívást december végén jelentette meg az intézmény a Közbeszerzési Értesítőben.
 
A kiírás szerint az egyetem szándéka olyan új, esztétikus és modern terek létrehozása, ahol a legkorszerűbb technikai vívmányok alkalmazásával inspiráló közösségi, oktatási, munkaterületek alakulnak ki.