Megfélemlíti a Volánbusz a szabálytalanságok miatt panaszkodó dolgozóit a szakszervezet szerint

2020. június 04. 07:55
Megfélemlíti és fenyegeti is a Volánbusz azokat a dolgozóit, akik a szerintük előfroduló, sorozatos szabálysértésekre hívják fel a figyelmet. A közlekedési szakszervezet, a KDSZSZ honlapján megjelent beszámoló szerint, noha a felsővezetés folyamatosan azt kommunikálja, hogy a cég új integrációja problémamentesen és nagy sikerrel zárult, ez számos szervezett sofőr szerint közel sem igaz. A szakszervezethez ugyanis folyamatosan érkeznek a cégtől bejelentések, aholy a vállalatvezetés rendkívül ellenséges hangvételét kritizálják nevük elhallgatását kérő munkavállalók.

Az egyik, neve elhallgatását kérő forgalmista dolgozó arról írt, egyáltalán nem tisztázott a  cégnél a munkaközi szünet fogalma és időtartama, ez pedig zavarokat is okoz:

„Reggeltől késő estig dolgozunk, amire 45 perc szünet jár(na).   De ezt nem kapjuk meg, hisz a forgalmista munka állandó jelenlétet igényel, nincs olyan hogy bezárok 45 percre. Vagyis bármikor bejöhet egy mentés, érdeklődő, menetlevél-felvevő sofőr… bármi. Tehát a munka teljes megszakítása nem garantált. Ha jól tudom, a Munka törvénykönyve megengedné az ilyen munkakörben hogy ne alkalmazza a szünetet.”

A levél kapcsán a szakszervezet megjegyezte, ha a vállalat a munkaközi szünetet nem biztosítja, de papíron mégis kiadja, az nemhogy súlyosan megsérti a szabályokat, de a szakszervezet értékelése szerint okirathamisításnak is minősülhet.

Dobi István, a KDSZSZ szakszervezet elnöke a honlapod annyit fűzött hozzá az esethez,

„[…] az ügyben konzultációt kezdeményezünk a munkáltatónál és ha nem sikerül a jogszabálysértést megszüntetni a társaságnál, akkor újabb bejelentést teszünk az illetékes munkaügyi hatóságnál.”

Az, hogy különböző munkakörökben a Volánbusznál valójában nem adnak ki rendes ebédidőt, viszont csak az egyik probléma az eddig feltárt jó néhány közül. A KDSZSZ még május 10-én részletes kérdéseivel fordult a céghez, ezekben azt kívánták megtudni, mi indokolta egy új bérelem, a forgalmi kompenzációs pótlék ilyen formában való bevezetését, a dolgozók ugyanis a korábban területenként eltérő bérrendszerek április 1-i egyégesítése után azt tapasztalták, számukra érthetetlen módon változik ez a pótlék óránként 0 és 600 forint között.

A Volánbusz rövid választ küldött csupán át az érdekképviseletnek, amelyben akkor nem tisztázta, miért tér el nagy mértékben a pótlék telephelyről telephelyre, illetve azt sem, hogy a Volánusz szerint a megállapodásban rögzített pótlék fix díjas-e vagy esetleg a későbbiekben jelentősen változhat majd.

Korábban a Mércérészletes riportban számoltunk be arról, már a márciusban megkötött bérmegállapodás előtt tarthatatlan viszonyok uralkodtak a cégnél, és volt olyan buszsofőr is, aki kénytelen volt napi 18 órát is dolgozni. A probléma szomorú aktualitása volt az is, hogy

Veszprémben, február elején egy sofőr munka közben szívrohamot is kapott. A 41 éves férfi kórházba szállítása után pár napon belül el is hunyt.

Az akkori helyzetnek az is oka volt, hogy az általunk megkérdezett dolgozók szerint a cég „szabályozásával saját munkavégzését is akadályozza.”

mérce.hu

Kapcsolódó cikkek

Szakszervezetek a 100 százalékos bérpótlék mellett

2016. május 06. 09:08
A MASZSZ, a LIGA és a VOSZ közös ajánlást fogalmazott meg a 100 százalékos bérpótlék visszaállítására A bolti kiskereskedelemben dolgozókat illesse meg 100 százalékos bérpótlék a vasárnapi munkavégzésért - ezt a közös ajánlást tette közzé csütörtökön a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga), a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ).
 

Kik a magyar szakszervezetek tagjai?

2019. március 14. 07:51
A legutolsó átfogó felmérést 2015-ben végezte el a KSH