Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók
2023. szeptember 18. 13:00
Elérhető közelségbe került a hidrogénmeghajtású személyautók tömeges gyártása. Dél-koreai kutatók ugyanis olyan nagy teljesítményű belső égésű motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik.
![Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók](static/content/articles/9000/9176.jpg?5484305961964171)
Nagy léptékű áttörésről számoltak be dél-koreai kutatók a zöld üzemanyagokra való áttérés terén, ami illeszkedik a karbonsemlegességi törekvésekhez. A Korea Institute of Machinery and Materials (KIMM) a Hyundai-Kia Motor Companyval (HMC) közös Zéró Karbon Motorkutatási Laboratóriumban egy kétliteres, közvetlen befecskendezéses motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki – az eddig ismertnél nagyobb – hatást.
Ebben a formában minden korábbinál életképesebbnek tűnik az az elképzelés, hogy a hidrogénmeghajtású személyautók tömeggyártásba kerüljenek – írja az uzletem.hu.
Egy olyan gazdaságos technológia született, ami segíthet a járművek fő energiaforrásaként használt fosszilis üzemanyagok szénmentes hidrogén üzemanyagokkal történő helyettesítésében – közölték a tudósok.
Orvosolták a problémát
A tanulmány alapvetése az, hogy az ismert belső égésű, de hidrogén üzemanyagot használó, úgynevezett portbefecskendezéses motorok nem elég hatékonyak. A levegővel való keverés után égetik el a hidrogént, amely a henger helyett egy szívónyíláson keresztül jut a rendszerbe. Ennek a felépítésnek hála tiszta üzemű motorról beszélhetünk, viszont az égéstérbe jutó levegő mennyisége lecsökken az égéstérben gázhalmazállapotban jelen lévő hidrogén által elfoglalt hely miatt. Innen az alacsonyabb üzemanyag-hatékonyság és a rosszabb motorteljesítmény – idézi az uzletem.hu a kutatócsoport által a ScienceDirect folyóiratban publikált eredményeket.
A probléma orvoslására nagynyomású hidrogént fecskendeztek közvetlenül az égéstérbe. „Ez a módszer olyan előkeveréses égést alkalmaz, ami ultrakönnyű égést tesz lehetővé, és nagy előnye, hogy nincs szivattyúzásból eredő veszteség, hiszen a teljesítményt a befecskendezett üzemanyag mennyisége szabályozza – a beszívott levegő fojtása nélkül” – áll a tanulmányban. A szívócsőben ráadásul nincs hidrogéngáz, így nem fordulhat elő visszagyulladás, ami gyakori a hidrogénüzemű motoroknál. Az alacsonyabb hőmérsékleten történő égés pedig alacsony nitrogén-oxid-kibocsátást és jó termikus hatásfokot eredményez.
AZ ÚJONNAN KIFEJLESZTETT HIDROGÉNMOTORRAL A BENZINMOTOROKHOZ KÉPEST 98 SZÁZALÉKKAL CSÖKKENTHETŐ A SZÉN-DIOXID- ÉS 90 SZÁZALÉKKAL A FINOMPOR-KIBOCSÁTÁS. AZ EREDMÉNY TELJES MÉRTÉKBEN MEGFELEL AZ EURÓPAI UNIÓ NULLA KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÚ AUTÓKRA VONATKOZÓ ELŐÍRÁSAINAK, AMIRŐL AZ INDEX IS TÖBB ÍZBEN BESZÁMOLT.
![afp.com-20230530-PH-GTY-1494626233-highres](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5088/50889/508893/50889381_000c104886598d2a49e8a77572df1023_wm.jpg)
A kutatók további széles körű tesztelésnek vetik alá a motort, hogy ellenőrizzék annak hosszú távú tartósságát, továbbá azt is górcső alá veszik, hogy a technológia személygépkocsik, haszongépjárművek és villamosenergia-termelő erőművek számára egyaránt kifejleszthető-e.
Vetélytársat kaptak az elektromos autók
A koreai áttörés megdöntheti azt a szemléletet, hogy a jövő mobilitása kizárólag az elektromos autókhoz köthető. Az Autós Nagykoalíció elnöke úgy fogalmazott az Indexnek, hogy Európa az egyetlen kontinens, amely teljes mértékben az elektromos autók mellett tette le voksát a közúti közlekedés terén.
Ami azért igényelhet némi átgondolást, mert 12-féle hajtáslánc áll jelenleg rendelkezésre, ebből kizárólag egyre koncentrálni – ráadásul a többi kárára – könnyen zsákutca lehet – hangsúlyozta Knezsik István.
Alternatíva lehet többek között a metanol, a cserélhető akkumulátor, az e-fuel, a teljes elektromobilitás, a plug-in hibrid, a hidrogén, valamint az alacsony fogyasztású belső égésű motor, amelynek a hatékonyságát tovább lehet fokozni.
forrás: index.hu/uzletem.hu
Kapcsolódó cikkek
4 napos munkahét? Mi lesz a munka törvénykönyvével?
2023. március 27. 12:17
Egy furcsa per nyomán akár négy naposra is csökkenhetne a munkahét.
Pihenőidő matematika
Márciusban az Európai Unió Bírósága úgy döntött, hogy a munkavállalók a napi pihenő időn kívül heti pihenőidőre is jogosultak, és a napi pihenőidőt a heti pihenőidő előtt kell kivenni, ami úgy alakíthatja a pihenőidő matematikát, hogy a pénteki munkaidőnek tizenhárom órakor törvényesen véget kellene érnie - számolt be róla az Index.hu. A lap T. Fodor Gábor munkajogászt idézte, aki a HR Portálnak elmondta, hogy a magyar munkajogi törvényeket minden valószínűség szerint módosítani kell majd, harmonizálva őket az uniós joggal, és nem mellékesen lehetővé téve a közszféra dolgozói számára a túlórapótlékukhoz való hozzájutást.
Sztrájkdömping Németországban: szinte teljesen leállt az élet
2024. március 12. 16:50
Óriási a káosz a németeknél, ahol sztrájkok miatt összeomlott a tömegközlekedés, szünetel a vasúti teher- és személyszállítás, több reptéren nincs földi kiszolgálás. Pénteken a kereskedelemben és az autógyártásban is a leálltak a munkával.