Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók

2023. szeptember 18. 13:00
Elérhető közelségbe került a hidrogénmeghajtású személyautók tömeges gyártása. Dél-koreai kutatók ugyanis olyan nagy teljesítményű belső égésű motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik.
Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók
Nagy léptékű áttörésről számoltak be dél-koreai kutatók a zöld üzemanyagokra való áttérés terén, ami illeszkedik a karbonsemlegességi törekvésekhez. A Korea Institute of Machinery and Materials (KIMM) a Hyundai-Kia Motor Companyval (HMC) közös Zéró Karbon Motorkutatási Laboratóriumban egy kétliteres, közvetlen befecskendezéses motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki – az eddig ismertnél nagyobb – hatást.
 
Ebben a formában minden korábbinál életképesebbnek tűnik az az elképzelés, hogy a hidrogénmeghajtású személyautók tömeggyártásba kerüljenek – írja az uzletem.hu.
 
Egy olyan gazdaságos technológia született, ami segíthet a járművek fő energiaforrásaként használt fosszilis üzemanyagok szénmentes hidrogén üzemanyagokkal történő helyettesítésében – közölték a tudósok.
 
Orvosolták a problémát
A tanulmány alapvetése az, hogy az ismert belső égésű, de hidrogén üzemanyagot használó, úgynevezett portbefecskendezéses motorok nem elég hatékonyak. A levegővel való keverés után égetik el a hidrogént, amely a henger helyett egy szívónyíláson keresztül jut a rendszerbe. Ennek a felépítésnek hála tiszta üzemű motorról beszélhetünk, viszont az égéstérbe jutó levegő mennyisége lecsökken az égéstérben gázhalmazállapotban jelen lévő hidrogén által elfoglalt hely miatt. Innen az alacsonyabb üzemanyag-hatékonyság és a rosszabb motorteljesítmény – idézi az uzletem.hu a kutatócsoport által a ScienceDirect folyóiratban publikált eredményeket.
 
A probléma orvoslására nagynyomású hidrogént fecskendeztek közvetlenül az égéstérbe. „Ez a módszer olyan előkeveréses égést alkalmaz, ami ultrakönnyű égést tesz lehetővé, és nagy előnye, hogy nincs szivattyúzásból eredő veszteség, hiszen a teljesítményt a befecskendezett üzemanyag mennyisége szabályozza – a beszívott levegő fojtása nélkül” – áll a tanulmányban. A szívócsőben ráadásul nincs hidrogéngáz, így nem fordulhat elő visszagyulladás, ami gyakori a hidrogénüzemű motoroknál. Az alacsonyabb hőmérsékleten történő égés pedig alacsony nitrogén-oxid-kibocsátást és jó termikus hatásfokot eredményez.
 
AZ ÚJONNAN KIFEJLESZTETT HIDROGÉNMOTORRAL A BENZINMOTOROKHOZ KÉPEST 98 SZÁZALÉKKAL CSÖKKENTHETŐ A SZÉN-DIOXID- ÉS 90 SZÁZALÉKKAL A FINOMPOR-KIBOCSÁTÁS. AZ EREDMÉNY TELJES MÉRTÉKBEN MEGFELEL AZ EURÓPAI UNIÓ NULLA KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÚ AUTÓKRA VONATKOZÓ ELŐÍRÁSAINAK, AMIRŐL AZ INDEX IS TÖBB ÍZBEN BESZÁMOLT.
afp.com-20230530-PH-GTY-1494626233-highres
A kutatók további széles körű tesztelésnek vetik alá a motort, hogy ellenőrizzék annak hosszú távú tartósságát, továbbá azt is górcső alá veszik, hogy a technológia személygépkocsik, haszongépjárművek és villamosenergia-termelő erőművek számára egyaránt kifejleszthető-e.
 
Vetélytársat kaptak az elektromos autók
A koreai áttörés megdöntheti azt a szemléletet, hogy a jövő mobilitása kizárólag az elektromos autókhoz köthető. Az Autós Nagykoalíció elnöke úgy fogalmazott az Indexnek, hogy Európa az egyetlen kontinens, amely teljes mértékben az elektromos autók mellett tette le voksát a közúti közlekedés terén.
 
Ami azért igényelhet némi átgondolást, mert 12-féle hajtáslánc áll jelenleg rendelkezésre, ebből kizárólag egyre koncentrálni – ráadásul a többi kárára – könnyen zsákutca lehet – hangsúlyozta Knezsik István.
 
Alternatíva lehet többek között a metanol, a cserélhető akkumulátor, az e-fuel, a teljes elektromobilitás, a plug-in hibrid, a hidrogén, valamint az alacsony fogyasztású belső égésű motor, amelynek a hatékonyságát tovább lehet fokozni.
 
forrás: index.hu/uzletem.hu

Kapcsolódó cikkek

Figyelem, tőlük semmiképp ne vásárolj tűzifát!

2024. szeptember 09. 16:09
A székesfehérvári állami erdőgazdaság, a Vadex Zrt. nevét felhasználva hirdettek csalók olcsó tűzifát. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőre telefonos próbavásárlás során buktatta le a szélhámost: Senki ne rendeljen tűzifát a 06-30/681-1933-as telefonszámon, valamint ne utaljon a 12100011-17935454 számlaszámra!

Teremts jövőt vidéken!

2023. március 09. 11:47
A kultúra megőrzése, a táji örökség, a szőlőhegyek épületeinek megmentése mellett a turizmus fellendítése, a helyi termelők segítése, termékeik népszerűsítése érdekében dolgozik a Vasi Hegyhát-Rábamente Egyesület. Az egyesület mottója: „Építs házat, művelj kertet, teremts jövőt vidéken” – mondta el tudósítónknak Debreczeniné Késmárky Flóra Kata turisztikai menedzser.
A Vasi-Hegyhát Natúrpark Vas vármegye délkeleti részén fekszik, mintegy 33 ezer hektáron. A natúrparkot a térség húsz települése hozta létre. Kiemelendő közülük a natúrpark kulturális és közigazgatási központja, az egykori megyeszékhely, Vasvár.