Prémium sonkát és magyar tojást veszünk húsvétra, de a járvány bekavarhat

2021. április 06. 08:24
Hét-nyolcezer ezer tonna füstölt húskészítményt veszünk húsvétra, méghozzá egyre többször választjuk a jó minőségű, hagyományos érlelésű, hosszabban pácolt és hagyományosan füstölt húsárut, tojásból pedig az M-es méretű hazait preferáljuk. A húsvét minden évben nagy bevásárlással jár, de mennyit változtak a szokásaink a koronavírus hatására? Utánajártunk, milyen termékből rendelt kevesebbet a CBA, hogyan hatott a takarmány drágulása a sonka árára, és mennyi füstölt húsárut tervez eladni a Bonafarm Csoport.
Prémium sonkát és magyar tojást veszünk húsvétra, de a járvány bekavarhat

- A karácsony után a húsvét a második leghangsúlyosabb ünnepi időszak a hazai élelmiszerkereskedelem életében. Nagyon sok termékcsoportot érint az ilyenkor esedékes nagybevásárlás, kezdve a tartós élelmiszerekkel, hiszen a sütemények kellékei ezekből kerülnek ki. Nem szabad megfeledkezni  a csokoládéfigurákról, és a zöldségekről sem, elvégre éppen ebben az időszakban szoktak az első magyar zöldségek megjelenni a polcokon - mondja a Növekedés.hu-nak Fodor Attila CBA kommunikációs igazgatója.

A magyar áruházláncban ilyenkor jelentős mennyiség fogy a hidegkonyhai készítményekből, füstölthúsokból, szeszes italokból, és természetesen az étkezési tojásból is.

Visszük a sonkát, de milyet és mennyiért?

A húsvéti asztal sztárja kétségkívül a sonka.A CBA-nál évek óta azt a trendet tapasztalják, hogy a hagyományos érlelésű, hosszabban pácolt és füstölt húsáru iránt nővekszik a kereslet húsvétkor, az értékesítésnek legalább a hetven százalékát ezek a prémium termékek teszik ki.A maradék húsz-harminc százalékba esnek az olcsóbb, gyorspácolt készítmények, amelyekből évről évre kevesebb fogy. A statisztikák azt mutatják, hogy minden ünnepi időszakban a magasabb minőségű termékek felé mozdulnak el a vásárlók.

- Az idei évben a prémium és az olcsó termékek ára között csökken a különbség, annak köszönhetően, hogy a takarmányárak jelentősen nőttek az elmúlt hónapokban.Ennek a hatása már elkezdett begyűrűzni a piacokra, egyből megérezte a sertéshús is, és elkezdett drágulni. Így állhat elő idén az a helyzet, hogy a hagyományos érlelésű sonkák, amelyek gyártását már korábban el kellett kezdeni, még az olcsóbb sertéshúsból készülnek, ezért a tavalyi árszinten, vagy az alatt kerülnek az üzletek pultjaiba, míg a gyorspácolásúaknak már a drágább alapanyag jutott,  így ezeknél a termékeknél elindult az árnövekedés - mutat rá Fodor Attila.

A húsvéti terített asztal másik sztárja a tojás, a kommunikációs igazgató szerint ebből az M-es méretű magyar tojás a leginkább kelendő. Hozzáteszi, korábban sokszor szóba került, hogy a kisebb, S-es importáru letarolja a magyar piacot, de erre válaszul kialakult a súlyra vetített egységár, amely teljesen egzakt módon megmutatja a vásárlóknak, hogy melyik termékkel járnak a legjobban.

A tojás az elmúlt időszakban kis mértékben drágult, ehhez jön még hozzá az ünnepi időszak miatt bekalkulálható áremelkedés, hiszen nagy a kereslet, emiatt a beszállítók is ilyenkor magasabb árat határoznak meg.

 

Hét-nyolcezer tonna füstölt áru

A füstölt áruk forgalmának durván az egyharmadát a húsvétot megelőző néhány hét produkálja.- Ez évek óta nagyjából 7-8 ezer tonna értékesítését jelenti, ez a várakozások szerint idén tizenöt milliárd forint körüli árbevételt hoz majd- tudjuk meg Éder Tamástól. A Bonafarm Csoport vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója azt is elmondja, ez a termékek rendkívül széles spektrumát takarja, megtalálható benne a gyorsérlelésű, gyorspácolt főtt, vagy hőkezelt készítményektől kezdve a hagyományosan pácolt és füstölt, hónapokig érlelt sonkáig minden, ami füstölt disznóhús.

Éder Tamás azt is elárulja, hogya füstölt áruk másik harmada az év végén kerül a vásárlókhoz, igaz, ekkor kevesebb sonka fogy, míg más termékek, mint a füstölt csülök és tarja  többet kerül a vásárlói kosarakba.A fennmaradó harmad pedig az év többi szakában fogy el, ilyenkor kevésbé kapkodnak utána a vevők. Cégcsoport-szinten ez leginkább a Pick-et érinti, amely zömében  a Bonafarm Csoport stratégiai partnerétől, a mohácsi vágóhídról szerzi be az alapanyagokat. Ez nem jelenti azt, hogy a vágóhídon ilyenkor túlórázni kellene, mert előre tervezetten alakítják a vágást és ha kell, akkor a húsvétot megelőző időszakban kisebb mennyiséget értékesítenek más partnerek felé, hogy több húst tudjanak küldeni a stratégiai partner Pick-nek - árulja el a vállalati kapcsolatokért felelős igazgató.

A járványhelyzet miatt még sok a kérdőjel

- A húsvét négy napos ünnep, amit általában nagybevásárlás előz meg, és bár valószínűleg idén a többség szűk körben ünnepel, lehet egy nagyobb hullámra számítani.Ilyenkor jól fogy a tejföl, sajt és szalámi is, és mivel sokan főznek otthon, a sertéshús és a baromfi iránt is megnő a kereslet- vélekedik Éder Tamás. Fodor Attila viszont úgy látja, a járványhelyzet az ünnepi bevásárlásokra is rányomja a bélyegét.

- Az elmúlt évben volt az első olyan ünnepünk, amikor a koronavírus hatása érzékelhetővé vált. Alapvetően a csokoládé figuráknál lehetett a legjobban tetten érni, jóval alacsonyabb volt a kereslet, mint amit az előző években megszokhattuk. Korábban minden évben emelkedett ennek a termékkörnek a népszerűsége, viszont a tavalyi tapasztalatok alapján 2021-ben már eleve kisebb mennyiséget rendeltünk - mondja a CBA kommunikációs igazgatója hozzátéve,az eladások máris növekvő tendenciát mutatnak, azaz elkezdődött a húsvéti bevásárlás, ugyanakkor, ha az összképet nézzük, világosan látszik, hogy tavaly óta, a járványhelyzet hatására csökkent a forgalom.

- Ez abból adódik, hogy a vásárlószám jelentősen visszaesett. Az emberek próbálják minimalizálni a látogatásszámot. Noha ezzel együtt járt az is, hogy a kosárértékek megnőttek, ez nem jelenti azt, hogy a két folyamat kiegyenlíti egymást. A szaldónk minuszosan alakul, és a húsvét most különösen érzékeny lesz, mivel nem lehet tudni, hogy az ünnepek alatt milyen korlátozó intézkedések lesznek érvényben - véli Fodor Attila.

Ugyanis ha a rokonok nem tudják egymást meglátogatni az ünnepek alatt, annak egyenes következménye lesz az, hogy az emberek kevesebbet fognak fogyasztani.

 

https://novekedes.hu/elemzesek/premium-sonkat-es-magyar-tojast-veszunk-husvetra-de-a-jarvany-bekavarhat

Kapcsolódó cikkek

A vegetáriánus életmódon innen és túl

2019. július 17. 07:48
A vegetáriánus étrend – vagy inkább életmód – követőinek száma évek óta lassan, de kitartóan emelkedik. Azonban sem a lakosság, sem a szakértők körében nincs egységes álláspont a növényi alapú étkezés hasznosságát illetően.

Az élelmiszer mint áru

2020. május 20. 07:53
Amikor a bolygónkat érintő folyamatos ökológiai krízisekre tekintünk – globális felmelegedés, fajok tömeges kihalása, mindent elborító műanyaghalmok, tengerek elsavasodása – általánosságban az emberi tevékenységet, mint egy monolit tömböt tesszük felelőssé ezekért a folyamatokért. A média elsősorban az egyéni fogyasztási és utazási szokásainkat, illetve a csomagolási technikáinkat okolja az ökológiai katasztrófáért. Ez számunkra, nyugati individualizált emberek számára reálisnak is tűnhet, hiszen ezek azok, amikkel nap mint nap találkozunk és úgy érezzük, hogy ha ezeket megváltoztatjuk, tehetünk valamit a bolygónkért.