Több műszakos munkarend vagy nem?

2019. szeptember 02. 14:30
Olvasói levél

Több műszakosnak minősül-e az Adózóna olvasója üzemében alkalmazott munkarend? Dr. Kéri Ádám ügyvéd válaszolt.

A kérdés konkrétan így szólt: "Egy kft. húsfeldolgozási tevékenységet végez. A feldolgozóüzemben dolgozó alkalmazottak keddtől szombatig, 8 órában dolgoznak, reggel 3 órától 11.40-ig, vagy 4 órától 12.40-ig. Második műszak nincs. A takarítók keddtől szombatig, reggel 6 és 8.30 között kezdenek dolgozni, és 17 órakor fejezi be a munkát az utolsó takarító. Egy fő karbantartó kolléga szintén keddtől szombatig, 11.10-től 19.40-ig dolgozik. Az irodai alkalmazottak hétfőtől péntekig, 7.30-tól 17 óráig dolgoznak, valamint egy fő irodai alkalmazott szombaton 8 órától 16.40-ig dolgozik. A kérdés az, hogy több műszakosnak minősül-e a munkáltató tevékenysége? Az Mt. 90. § szerinti 80 órába beszámítható-e valamennyi alkalmazott munkaideje?"

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. (Mt.) 90. §-a tartalmazza a számunkra releváns definíciókat, melyekből ki kell indulnunk: 

90. § A munkáltató tevékenysége

a) megszakítás nélküli, ha naptári naponként hat órát meg nem haladó tartamban vagy naptári évenként kizárólag a technológiai előírásban meghatározott okból, az ott előírt időszakban szünetel és

aa) társadalmi közszükségletet kielégítő szolgáltatás biztosítására irányul, vagy

ab) a termelési technológiából fakadó objektív körülmények miatt gazdaságosan vagy rendeltetésszerűen másként nem folytatható,

b) több műszakos, ha tartama hetente eléri a nyolcvan órát,

c) idényjellegű, ha a munkaszervezéstől függetlenül az év valamely időszakához vagy időpontjához kötődik.

Fontos annak meghatározása, hogy minek minősül a tevékenység, hiszen a többműszakos munkarendhez számos munka- és pihenőidő-kedvezmény is kapcsolódik.

A törvény valóban meglehetősen pontatlanul fogalmaz a tekintetben, hogy mit tekintünk munkáltatói tevékenységnek. A gyakorlati álláspont jelenleg az, hogy amikor a törvény munkáltatói tevékenységről beszél, akkor nem egy egységes munkáltatói működést vesz alapul, hanem az egyes tevékenységi köröket külön-külön.

Ha külön-külön vesszük az irodai, dolgozói, takarító és karbantartó feladatköröket, ezek esetében nem állapítható meg a több műszakos munkarend.

Forrás: adozona.hu

 

Kapcsolódó cikkek

Az outsourcing előnyei és veszélyei

2019. március 07. 07:55
Kezdetben indultunk a munkavállalók normál alkalmazásától, a fő tevékenységhez nem kapcsolódó munkákat pedig a vállalatok külső felektől egyszerűen megrendelték. Aztán beköszöntött a munkaerő-kölcsönzés kora, amikor a cégek bérbe vettek külsős munkatársakat. A legfrissebb trend a core tevékenységek és a kritikus támogató folyamatok kiszervezése.

A nyugdíjkorhatár betöltését követő 5 évig kell megőrizni a munkaügyi iratokat

2019. május 09. 07:32
Hosszú ideig nem volt egyértelmű szabályozás arra vonatkozóan, hogy a munkáltatóknak meddig kell megőrizniük a munkaügyi iratokat az adott munkaviszony megszűnése után. A kérdés nem elhanyagolható, mivel egyes esetekben a nyugdíjjogosultság megállapításához akár fél évszázados munkaügyi iratokra is szükség lehet. Az elmúlt év végén elfogadott törvénymódosítás rendezte e régóta fennálló problémát. Dr. Szabó Gergely írása a HR Blog Munkajog oldalán.