Újdonságok Berlinből

2023. március 13. 10:51
Nem történt óriási meglepetés, az idén is ehető újdonságot választott a szakmai közönség a Fruit Logistica kiállítás legjobb újdonságának. A boldog győztes a Rijk Zwaan nemesítőház csapata, a fődíjas újdonság pedig a Tatayoyo márkanéven forgalmazott snackpaprika-fajta lett. Az ezüstérmet a Syngenta vitte haza az érést a héjszín változásával jelző sárgadinnyéjével; a bronzot pedig a spanyol Anecoop szövetkezet egy brokkolialapú guacamole-helyettesítővel.
Újdonságok Berlinből
A nemzetközi zöldség-gyümölcs frissáru-kereskedelem hatalmas szabású berlini csúcstalálkozóján, a február elején tartott Fruit Logistica kiállításon elnyerhető innovációs díj komoly elismerés a szakmában, és remekül lehet rá marketinget építeni – vallották már a korábbi nyertesek közül többen. A nevezett újdonságokat szakmai zsűri előválogatja, és tízet bocsájt közülük közönségszavazásra. Ezeket a Fruit Logistica egyik erre szánt csarnokrészében kiállítják, és két napon át lehet közöttük válogatni, kóstolgatni, majd leadni a szavazatot az egyikre (mindig csak élőben, helyben lehet szavazni).
Talán az esemény jellegéből adódóan, a kóstoltatásoknak is köszönhetően, a díj 2006 óta írt történelmében eddig szinte mindig valamilyen ehető újdonság nyerte el a fődíjat – annak ellenére, hogy a zsűri mindig ügyelt rá, hogy árukezelési, logisztikai újítások is legyenek a tíz között.
 
Ez a trend nem tört meg most sem, a 2023-as év innovációja a Tatayoyo márkanevű paprika lett.
Az idei fődíjas, a Tatayoyo paprikaA paprikakülönlegesség (hivatalos fajtaneve Mitayo) a prémium kínálat új tagja, és erőssége a karakteres, egy trópusi vadpaprikafajt idéző ízvilága, emellett színe és alakja is összetéveszthetetlenné teszi. Uzsonnásdoboz méretének köszönhetően rendkívül kényelmesen kezelhető, ráadásul egyetlen termés C-vitamin-tartalma fedezi egy felnőtt napi szükségletét, olvasható a nemesítő Rijk Zwaaan honlapján.
Ahogy Heleen van Rijn-Wassenaar, a holland gyökerű multinacionális zöldségnemesítő cég marketing- és üzletfejlesztési szakértője a díjátadón fogalmazott,
 
a Tatayoyo paprikával a kezdetektől fogva az volt a céljuk, hogy legyen egy márkájuk, ami nemcsak az édességével, hanem markáns paprikaízével is meggyőzi a fogyasztót.
 
Az ezüstérmes IDEAL sárgadinnye
Az ezüstérmes IDEAL sárgadinnye
Bianca van Haperen nemesítő pedig felidézte, hogy tíz évig dolgoztak, mire eljutottak az általuk elképzelt ízű, színű és méretű paprikafajtáig. Mindketten nagy örömüknek adtak hangot amiatt, hogy a szakértő közönség is elismerte a fáradozásaikat, illetve, hogy a Rijk Zwaaan ezzel már harmadszor vihette haza a zöldség-gyümölcs kereskedelem legrangosabb nemzetközi díját.
A szakmai közönség szavazatai alapján második lett a Syngenta IDEAL koncepciója.
 
Az e márkanévvel forgalmazott, szabadalmaztatás alatt álló Harvest Indicator tulajdonsággal rendelkező sárgadinnyék a héjszín zöldről arany szalmaszínre történő változásával jelzik, hogy mikor jött el a szedés időpontja, és mikor érettek a fogyasztásra. Jeremie Chabanis, a Syngenta európai, afrikai és közel-keleti értéklánc-vezetője ugyancsak nagyon örült, már csak azért is, mert a vállalat zöldség üzletágának csapata sem először állhat a díjátadó pódiumon: ez már a harmadik Fruit Logistica zsinórban, amikor valamilyen termékük dobogós helyezést ért el. Az IDEAL dinnye vetőmagja elérhető Magyarországon, de a részletes ter­mesztéstechnológiáról érdemes a cég képviselőivel konzultálni a termesztés előtt, tudtuk meg a hazai Syngenta- csapattól.
A közönségszavazás bronzérmese a spanyol Anecoop szövetkezet Brocomole nevű brokkoli-avokádó készítménye lett.
A bronzérmes Brocomole
Az újonnan fejlesztett mártogatóst a guacamole kisebb ökolábnyomú változataként ajánlják: mivel a brokkolitermesztés vízigénye lényegesen kevesebb, ezért a brokkolival kevert guacamole CO2-lábnyoma mintegy 50%-a kisebb, mint az eredetié, írják. A termék 97%-ban friss brokkoliból és avokádóból áll, emellett ballasztanyagokat és C-vitamint tartalmaz.
 
Forrás: Kertészet és Szőlészet

Kapcsolódó cikkek

3 éven belül 200 üzletet nyitnának Magyarországon. Lecsap ránk az orosz diszkontlánc?

2024. április 02. 13:43
Az áraik várhatóan a piaci átlagnál 20 százalékkal alacsonyabbak lesznek.
 
Alig három év alatt 700 millió eurós forgalmat szeretnének elérni hazánkban - írta meg a haszon.hu.

Elképesztő! Szüretelik a szőlőt a Mecsekalján

2024. július 18. 15:55
Ilyen korán talán még sohasem kezdődött a szüret.
 
A megszokotthoz képest egy hónappal korábban – az új, rezisztens fajták közül a Jázmin fajta szedésével – megkezdődött a szüretelés a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete (PTE SZBKI) csaknem negyven hektáron elterülő szőlőültetvényén – közölte a felsőoktatási intézmény csütörtökön.