Veszélybe került a rögös túró, de még nincs minden veszve

2024. február 12. 11:29
Az utóbbi két év inflációs hullám maga alá temette a hagyományos magyar terméket.
 
 
A Tej Terméktanács bízik abban, hogy a nehéz helyzet és a hatalmas inflációs hatás ellenére van még remény, ami a rögös túrót illeti. Felmérték a 2022-ben marketingkampány alá vont élelmiszer 2024-es helyzetét - írta meg az Infostart.
Veszélybe került a rögös túró, de még nincs minden veszve
Különleges élelmiszer
4 évvel ezelőtt az Európa Unió a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette a nyilvántartásába. A Tej Terméktanács ennek okaként a túrófajta ismertségének elősegítése céljából 2022-ben kétéves marketing kampányt indított, aminek hatását aztán az infláció szinte azonnal semlegesítette.
 
A szervezet az Infostarthoz eljuttatott közleményéből kiderült, hogy a tejágazaton kívülről ért gazdasági hatások miatt a túrófogyasztás sokat szenvedett. Az élelmiszer az elsők között van, amely először marad ki a vásárlók kosarából, ha azt jelentősebb áremelkedés éri. A decemberben végzett felmérés szerint, ha karácsonykor - vagy éppen húsvétkor - kevesebb túrós sütemény készül, az bizony meglátszódik a statisztikákban.
10 százalékos esés
Sajnos 2023-ra a túró belföldön értékesített mennyisége minimum 10 százalékkal esett vissza, aminek fő oka az előállítási költségek jelentős emelkedése. A statisztikákból kiderült, hogy minden második kiló túró az EU által is elismert rögös túróként kerül értékesítésre.
 
A Trend International Market Research Kft. kutatásából kiderült, hogy a túróvásárlást az utóbbi években főleg az ártényezők és az akciók mozgatták.
 
"Jellemzően ott és akkor vásárolnak túrót a fogyasztók, ahol és amikor akciós. A márkahűség csak minimális mértékben jellemző, miközben jól érzékelhető a saját márkás termékek iránti nyitottság" - írták közleményükben.
 
Biztató jövő
A kutatási eredmények azonban biztató jövőt mutatnak. Bár a fogyasztási tendencia csökkenést mutat, mivel a vásárlók főleg a túró drágulása miatt nem vásárolták a terméket, így valószínűleg az élelmiszer újra bekerül majd a kosarakba. Az infláció ugyanis csökkenő tendenciát mutat, az árak sok esetben esnek, így előfordulhat, hogy a túró esetében is ezt tapasztalhatjuk majd.
Pihe puha túrós batyu | Fruzsina receptje - Cookpad receptek
Pozitív tendencia, hogy míg 2022-ben még minden második túróvásárló fogyasztáscsökkentésről számolt be, tavaly ezt már csak minden harmadik személy tette. A jövőt tehát optimistábban látják, hiszen korábban még minden harmadik vásárló úgy vélte, hogy csökkenni fog a fogyasztása a jövőben. Most azonban ez már csak 12 százalék, közben pedig a vásárlók 16 százaléka tervet fogyasztásnövelést.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

Szilva: viszik, mint a cukrot

2024. szeptember 30. 15:24
Elérkezett a lekvárfőzés ideje.
 
A kereskedők az idei évben igen nagy érdeklődést mutattak a szilva iránt, miközben a konzervgyárak visszafogottabbak voltak. Mindez azonban nem szegte a kedvét a termelőknek, mert könnyen találtak más értékesítési csatornákat.

Újabb meglepetés, csökken a dió ára

2023. augusztus 28. 12:44
Évről évre új problémák jelennek meg a diótermesztésben is, most például az ukrán és a kínai import miatt lehet aggódni.
 
Az ukrán és a kínai dió a hazai piacon is zavart okoz, így most nem az a gond, hogy kevés és drága a dió, hanem, hogy a magyar termelőknek az önköltség alatti vételárral kellene megelégedniük. A nagybanit elárasztották a jóval olcsóbb és gyengébb minőségű külföldi dióval, mely alaposan letörte az árakat – írta meg a Teol. Egy Tolna vármegyei gazdálkodó szerint az ukrán és kínai dió kilóját áfásan 2600-2800 forintért kínálják, ez az ár nem fedezi a hazai termelők költségeit.