Veszélybe került a rögös túró, de még nincs minden veszve
2024. február 12. 11:29
Az utóbbi két év inflációs hullám maga alá temette a hagyományos magyar terméket.
A Tej Terméktanács bízik abban, hogy a nehéz helyzet és a hatalmas inflációs hatás ellenére van még remény, ami a rögös túrót illeti. Felmérték a 2022-ben marketingkampány alá vont élelmiszer 2024-es helyzetét - írta meg az Infostart.

Különleges élelmiszer
4 évvel ezelőtt az Európa Unió a Rögös túrót, mint hagyományos különleges élelmiszert elismerte és felvette a nyilvántartásába. A Tej Terméktanács ennek okaként a túrófajta ismertségének elősegítése céljából 2022-ben kétéves marketing kampányt indított, aminek hatását aztán az infláció szinte azonnal semlegesítette.
A szervezet az Infostarthoz eljuttatott közleményéből kiderült, hogy a tejágazaton kívülről ért gazdasági hatások miatt a túrófogyasztás sokat szenvedett. Az élelmiszer az elsők között van, amely először marad ki a vásárlók kosarából, ha azt jelentősebb áremelkedés éri. A decemberben végzett felmérés szerint, ha karácsonykor - vagy éppen húsvétkor - kevesebb túrós sütemény készül, az bizony meglátszódik a statisztikákban.

10 százalékos esés
Sajnos 2023-ra a túró belföldön értékesített mennyisége minimum 10 százalékkal esett vissza, aminek fő oka az előállítási költségek jelentős emelkedése. A statisztikákból kiderült, hogy minden második kiló túró az EU által is elismert rögös túróként kerül értékesítésre.
A Trend International Market Research Kft. kutatásából kiderült, hogy a túróvásárlást az utóbbi években főleg az ártényezők és az akciók mozgatták.
"Jellemzően ott és akkor vásárolnak túrót a fogyasztók, ahol és amikor akciós. A márkahűség csak minimális mértékben jellemző, miközben jól érzékelhető a saját márkás termékek iránti nyitottság" - írták közleményükben.
Biztató jövő
A kutatási eredmények azonban biztató jövőt mutatnak. Bár a fogyasztási tendencia csökkenést mutat, mivel a vásárlók főleg a túró drágulása miatt nem vásárolták a terméket, így valószínűleg az élelmiszer újra bekerül majd a kosarakba. Az infláció ugyanis csökkenő tendenciát mutat, az árak sok esetben esnek, így előfordulhat, hogy a túró esetében is ezt tapasztalhatjuk majd.

Pozitív tendencia, hogy míg 2022-ben még minden második túróvásárló fogyasztáscsökkentésről számolt be, tavaly ezt már csak minden harmadik személy tette. A jövőt tehát optimistábban látják, hiszen korábban még minden harmadik vásárló úgy vélte, hogy csökkenni fog a fogyasztása a jövőben. Most azonban ez már csak 12 százalék, közben pedig a vásárlók 16 százaléka tervet fogyasztásnövelést.
forrás: agroinform.hu
Kapcsolódó cikkek
A hagyományos húsipar fenntarthatóságát kell támogatni
2024. július 05. 14:26
A laboratóriumi hús előállítása és forgalomba hozatala számos kérdést és aggályt vet fel, melyek többségére még nem rendelkezünk megnyugtató válaszokkal – mondta dr. Nobilis Márton élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár Brüsszelben.
Sikeres lengyel gyümölcsfeldolgozás
2023. november 08. 20:26
A lengyel gyümölcsfeldolgozás technológiai színvonala és termelékenysége európai szintű, mintegy 90%-os részesedéssel Lengyelország az EU legnagyobb gyümölcslégyártója.