A tanulmány a nyersanyagok további áremelkedésére számít

2021. július 23. 12:40
Horváth: Az év végéig még a fa harmadával, az acél negyedével, a műanyag legalább 20 százalékkal drágulhat – a hirtelen áremelkedés a Corona után is normális. Intelligens árstratégiákra van szükség.
A tanulmány a nyersanyagok további áremelkedésére számít

A korona válság súlyosan kiegyensúlyozatlanná tette a nyersanyagok kínálata és a tartós cikkek gyártása közötti kapcsolatot. Míg a világjárvány miatt a gyártóknak le kellett állítaniuk a termelést és a készleteket csökkenteniük kellett, a bútorok és egyéb beltéri és kültéri létesítmények építési és felújítási anyagai iránti kereslet megnőtt. Ezenkívül a közelmúltban olyan kedvezőtlen természeti események is előfordultak, mint például szélsőséges szárazság vagy szú okozta károk, amelyek szűk keresztmetszetekhez vezetnek.

Az ellátási láncokat, amelyeket a leállás megszakított, egymás után újra kellett aktiválni. A hab a tortán a Szuezi-csatorna forgalmi dugója és a világ egyik legnagyobb konténerkikötőjének blokádja volt Kínában. Az eredmény: a nyersanyagárak majdnem felrobbantak. 2020 ősze óta átlagosan 30 százalékos, az év eleje óta 20 százalékos áremelkedés tapasztalható – például a másodlagos fém nyersanyagok esetében 65 százalékos a csúcs.

A legerőteljesebb növekedést a faanyag jegyzi, itt Németországban az ár szeptember óta megduplázódott. „Az alapanyagárakat két-három naponta felfelé igazítják. Észak-Amerika és Kína meghatározza a trendet, ahol az árak már harmadával magasabbak, mint Európában.”– mondja Danilo Zatta árszakértő a Horváth Menedzsment tanácsadó cégtől. “Sőt olyan messzire megy, hogy egyre több kézműves vállalkozásnak kell abbahagynia a munkáját, és rövidített munkaidőre kell átjelentkeznie, mert a magas rendelési állomány ellenére egyszerűen túl kevés alapanyag áll rendelkezésre a piacon, még túlárazott árakon is.”

Amint azt a jelenlegi Horváth-tanulmány tizenkét európai ország több mint 1000 vezető vállalata részéről mutatja, a gyártók középtávon nem számítanak az árspirál végére. Éppen ellenkezőleg: akár fa, acél vagy műanyag, gáz vagy metanol – az érintett iparágak további kétszámjegyű áremelkedésre számítanak majdnem az összes nyersanyagcsoport esetében. “Az üres raktárak, a korlátozott kínálat és a tartósan magas kereslet az alapanyagpiacok hosszú távú túlterheléséhez vezet” – mondja Zatta.

A fa esetében a megkérdezett gyártók akár 33 százalékos növekedést várnak az év végéig. Nagy-Britanniában, ahol a Brexit különösen megnehezíti a fa beszerzését, a válaszadók bizonyos fafajok akár 180 százalékos növekedését is jelzik. A fatermékek iránti tartósan magas kereslet a legerősebb mozgatórugó. Az enyhüléssel úgy tűnik, hogy a gazdasági válság végre legyőzetett, és a lakosság befektetési hajlandósága ismét növekszik. Beltéri és kerti bútorok, valamint teraszok, erkélyek, kerítések, autóterek és még komplett faházak is keresettek. „Az emberek több időt töltenek otthon azzal, hogy otthon dolgoznak és korlátozzák a kapcsolattartást, és szeretnék szépíteni. Aztán következik a fenntarthatóság iránya, ami különösen vonzóvá teszi a fát”- mondja Danilo Zatta. A résztvevők 42 százaléka szintén a kínálat csökkenésére utal. „Egyes területeknek, például Svédországnak, Németországnak, Írországnak, az Egyesült Államoknak és Kanadának ideiglenesen csökkentenie vagy felfüggesztenie kellett a szokásos termelési tevékenységeket. Ezenkívül a Covid-19 által okozott fertőzések féken tartására szolgáló határzárak korlátozták a kereskedelmi közlekedést és ezáltal késleltették a szállításokat”- mondta Zatta. Példaként említi a szakértő a szibériai vörösfenyőt, amelyre Németországban is nagy a kereslet, de jelenleg hiány van. Az exponenciálisan növekvő delta-variánssal a válaszadók most tartanak az újabb európai leállásoktól és ezáltal az erős kereslet folytatásától, amelynek eredményeként a fa ára új rekord magasságú lesz 2021 decemberéig.

Egy másik alapanyag, a melegen hengerelt acél esetében a tonnánkénti árak 60 százalékkal emelkedtek az év eleje óta. A műanyagok, például a polietilén (PE) vagy a polipropilén (PP) szintén drágábbak, mint 2015 óta bármikor voltak. A réz, a vasérc, az olaj, a palládium és a ródium más olyan árucikk, amelyet éles áremelkedés sújtott. Az anyagok és a félkész termékek ára szintén hirtelen emelkedik, ami különösen súlyos a bútoriparban.

Zatta Horváth-szakértő szerint a nyersanyagok hirtelen áremelkedése is a világjárvány után is napirenden lesz. “Az emelések gyakran olyan hirtelen következnek be, hogy a gyártók azon szorítóban találják magukat, hogy a szállítók magasabb árakat számítanak fel az ügyfeleknek, de az ártöbbletet nem lehet az ügyfelekre közvetlenül áthárítani ”- mondta Zatta. „A rövid távú cselekvési lehetőségek közé tartozik például az árak kiigazítása az előretekintő árindexek alapján, az ajánlat szegmentálása az árak differenciálása érdekében és a felárakkal való munka”.

A szakértő szerint három szabályt kell betartani az árkiigazítások végrehajtásakor:
1 Először is célzottan és szisztematikusan kell őket tervezni.
2 Másodszor, az emeléseket meg kell különböztetni, és szelektíven tovább kell adni az ügyfeleknek, például piaci szegmens, értékesítési csatorna vagy termékcsoport szerint.
3 Harmadszor, korai és átlátható ügyfél kommunikációra van szükség. Legalább a legfontosabb ügyfeleket kifejezetten tájékoztatni kell az áremelkedésekről és azok hátteréről.

Ezután a közvetlen hatásokat a kontrollingon keresztül kell ellenőrizni, hogy gyorsan ellensúlyozni lehessen az ügyfél negatív reakcióit.

Forrás: moebelmarkt.de 2021-07-22
SzF: MM
forrás: www.fataj.hu

Kapcsolódó cikkek

"Úgy látszik, ezt a minimális kiegészítést sem tudja vállalni a munkaadói oldal"

2021. január 22. 08:01
2021. január 21-én az Infórádió Üzleti reggeli rovatában Mészáros Melinda elmondta, amennyiben a VKF tagok testületei a megállapodás-tervezetet elfogadják, akkor a legkorábban a hétfői napon kerülhet sor a megállapodás aláírására.

Cafetéria 2020

2020. február 03. 07:42
A cafetéria átlagos keretösszege az idén is csökkent – ezt állapította meg egy 354 munkáltatóra kiterjedő kutatás. Új elem, hogy egyre nagyobb teret foglal el a kafetériakeretból a céges autók magánhasználatba adása – ugyanis ez is adómentes.