A vezetők top öt prioritása

2020. június 16. 07:30
Csak minden ötödik vezető mondja magáról, hogy hatékony a távolról történő vezetésben, pedig ez volt és lesz az egyik legfontosabb képesség - hangzott el az amerikai DDI vezetési tanácsadó cég és Josh Bersin beszélgetésén. Hogyan érzik magukat a vezetők a koronavírus-helyzet első hónapjai után? Melyek számukra és a munkavállalók számára a legnagyobb kihívások?

“Nem visszatérés lesz a régi munkahelyre és a régi üzleti életbe, hanem teljesen új világ kezdődik. Ehhez új vezetési modell és attitűd is kell” - adta meg az alaphangot a beszélgetés elején Josh Bersin a HR szakma egyik véleményvezére.

Kiderült: nem csupán a magyar cégeket érte váratlanul a home office-ra való áttérés. Az amerikai munkaadók 51 százalékának ugyanis se gyakorlata, se módszertana nem volt erre március előtt. Nagy változások történtek a munkavállalók közérzetében is. Míg áprilisban a legnagyobb félelem a pénzügyi és az egészségügyi biztonság volt, addig májusra a top téma a munka-magánélet egyensúly lett. “Mostanra eljutottunk oda, hogy a legfontosabb igény, a vezető segítsen a kiégés elkerülésében” - jegyezte meg Josh Bersin. Idézte a Metlife egészségügyi szolgáltató május eleji felmérését, miszerint a legtöbb dolgozó fáradtságra panaszkodott.

Ezek a legfontosabbak vezetőként
A Development Dimensions International (DDI) globális vezetői kutatásában öt prioritást azonosított, amin most és a közeljövőben a vezetés sikere vagy kudarca múlik. Melyek is ezek?

1.Empátia
A legfontosabb vezetői készség az empátia lett. A DDI kutatása szerint a vezetők 57 százaléka szerint ez a top fejlesztési terület számukra. Ám 20 százalékkal kevesebb vezető mondja most magáról, hogy empatikus, mint a korábbi felmérésekben. Vélhetően sokan most döbbentek rá, mit is jelent ez a gyakorlatban, amikor kritikus készséggé vált. Empatikusnak lenni nem más, mint meghallgatni, megérteni a dolgozók különböző élethelyzetét és reagálni erre. Nem kell feltétlenül a felettesnek a megoldással előrukkolnia. Sokszor elég a nyitottság, a segítőkészség, az odafigyelés.

 

Két év alatt 20 százalékkal csökkent azoknak a vezetőknek az aránya, akik empatikusnak mondták magukat

 


2. Bizalom
A legfontosabb valuta (továbbra is) a bizalom. Ebben nem álltak rosszul az amerikai cégek a koronavírus-járvány előtt. Míg a kormányban a megkérdezettek 48 százaléka bízott, addig a munkaadókban 75! Mi kell ennek kiépítéséhez? Josh Bersin három összetevőt említett: szakmai kompetencia a cég, a vezetés részéről, etika, azaz fair viselkedés és a másik meghallgatása, véleményének kikérése. Érdekesség, hogy a járvány hónapjai alatt megnövekedett a vezető és munkatársak közötti négyszemközti beszélgetések száma. Ez a távmunka jellegéből, hatásából is adódik: a munkavállaló elszigeteltnek érzi magát, kapcsolódásra, bizalomra, biztonságra vágyik. “A vezetés ma sokkal inkább szól az emberekről, mint korábban. A számok nem fognak jönni jönni, ha a dolgozók nem érzik a vezető támogatását, a velük való foglalkozást” - jegyezte meg Bersin.

3. Távolról való vezetés képessége
“Folyamat, nem megy az egyik napról a másikra és nem lehet könyvből megtanulni” - fogalmazott Josh Bersin. A vezetők a DDI kutatásában elismerik, hogy a távolról vezetés a leggyengébb területük. 2018-ban (amikor még kevesen tapasztalták meg) 45 százalék válaszolta, hogy “nagyon hatékony” ebben, 2020-ban már csak 20 százalék. Bersin hozzátette: vezetőként ismerni kell vagy fel kell mérni a csapat igényeit, erősségeit és eszerint kialakítani a kommunikációs normákat. Valahol jó ötlet a webkamerás meeting, valahol nem, valaki szereti az emailt, mások a telefont preferálják. Érdemes meghatározni, hogy milyen meetingen kell a kamera, mikor nem.”

 

Sokkal kevesebb vezető tartja erősségének a virtuális csapatok vezetését

 


4. Wellbeing
Már nem juttatási elemek összessége, hanem központi eleme lett a céges kultúrának a wellbeing, azaz a munkavállalók jólétének biztosítása. Az egyik legnagyobb probléma mostanság a stressz, a mentális problémák kezelése és a kiégés. Csak a HR-esek 46 százaléka mondta azt, hogy a cégük képes a dolgozókat megvédeni a kiégéstől. Amivel egyébként a személyzeti szakemberek is küzdenek. Sok HR vezető heti 7 nap dolgozott, három hónap alatt egyetlen nap szabadságot sem vett ki. Éppen ezért a következő heteknek erről is kell szólnia a HR osztályokon. “Figyeljünk oda azokra a vezetőkre, akiknek ez az első ilyen pozíciója. Ők különösen nagy stressz alatt dolgoznak” - derül ki a DDI kutatásából.

 

A cégek közel fele nem képes megelőzni a dolgozói kiégést

 


5. Reziliencia
Fontos készség lett a reziliencia (rugalmas ellenállás, alkalmazkodás extrém helyzetekhez). Akkor nagyobb a munkavállalónak e képessége, ha rendben van munkahelyi és privát élete, biztonságban érzi magát a munkahelyen, látja munkájának értelmét és eredményét, optimista a hozzáállása és benne van a fejlődni akar. Josh Bersin szerint fontos még az információk megosztása, a pontos és egyértelmű szabályok és olyan apróságok, mint a vidám munkahelyi környezet vagy a sikeres megünneplése.

Virágzik az online oktatás
A koronavírus-helyzet következménye, a vezetők többet tanultak különféle online platformokon. A DDI kutatása szerint a COVID előtt a vezetők 30 százaléka tanult online, most 43 százaléka. Érdekes még, hogy 36 százalék a járvány levonulása után is tervezi ennek folytatását. Virágzik az online oktatási piac, amelyben rengeteg az innováció, a tanulási élményt fokozó fejlesztés. Josh Bersin akadémia például havonta több mint ezer új beiratkozót regisztrált áprilisban.

A koronavírus-járványra adott céges válaszok a harmadik szakaszba léptek, a reakció (március), a válasz (április) után most jön az igazi átalakulás időszaka. Újra kell gondolni az üzleti és működési modellt, a szerepeket, meghatározni, ki, mikor tér vissza az irodába és ki nem, kezelni kell a visszatéréstől való dolgozói félelmet, új irodai biztonsági és egészségügyi szabályzat kell kialakítani, oktatni a dolgozókat a hatékony otthoni és vegyes (iroda-otthon) munkavégzésre, új képzési programot kell kialakítani. És közben folyamatosan szemmel tartani a járványhelyzet alakulását. Szóval nem csökkent a kihívások száma.

Fejlődni még van hová a HR-ben. A DDI vezetői kutatása szerint a HR menedzsereknek csak 25 százaléka értékeli kiválóra vezetői képességeit…

 

Csak minden negyedik HR menedzser mondja magáról, hogy kiváló vezetési képességekkel rendelkezik

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Hallgató díjazása, egyéb juttatása szakmai gyakorlat esetén

2019. április 15. 07:54
Háromhetes szakmai gyakorlaton lévő főiskolai hallgatót megillet-e szabadság, illetve milyen formában kell számára étkezést biztosítani – kérdezte olvasónk. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd szakértőnk válaszolt.

Karantén alatt: kihívásokkal teli home office

2020. június 15. 07:50
Az elhúzódó járványhelyzet miatt házi karanténba kényszerült munkavállalók élete nem volt egyszerű. A legszerencsésebb eset, ha valaki olyan szektorban dolgozik, ahol nem veszítette el a munkáját a járvány következtében, és adottak a feltételek az otthoni munkavégzéshez is. Egy hónap távmunka után ezek voltak a legfőbb tapasztalataink.