Cafetéria 2020

2020. február 03. 07:42
A cafetéria átlagos keretösszege az idén is csökkent – ezt állapította meg egy 354 munkáltatóra kiterjedő kutatás. Új elem, hogy egyre nagyobb teret foglal el a kafetériakeretból a céges autók magánhasználatba adása – ugyanis ez is adómentes.

A cafeteria.hu által végzett kutatás 2019 decembere 2020 januárja közt 354 munkáltató megkérdezésével azt mérte fel, hogyan alakulnak a 2020-as juttatási keretösszegek.

A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a juttatási keret növekedésének tavalyi megtorpanása még mindig érezteti a hatását. 2019-ben és 2020-ban is nagyjából nettó 270 ezer forint értékű keretet kapnak a munkatársak, ami válaszok alapján átlagosan bruttó 370 ezer forint értékkel is jellemezhető. A bruttó érték tavaly 375 ezer forint volt, így mindez kisebb mértékű csökkenést takar.

A kutatás másik fontos megállapítása, hogy az előző évekhez képest csökkent a bruttó cafetéria keretet alkalmazó munkáltatók száma. A válaszadók 25 százaléka alkalmaz nettó elvű juttatási rendszert, míg 50 százalék bruttó cafetéria kerettel dolgozik. A fennmaradó 25 százaléknál vegyes megoldások működnek a közterhek megosztására.

A kutatás rávilágított arra is, hogy jövedelemként adózó juttatások alkalmazása mellett többen használnak hibrid megoldásokat, ahol a munkáltató és munkavállaló osztozik a terheken. Változást jelent a cafetéria szolgáltatásokban, hogy a juttatásokat a munkáltatók átstrukturálják. Egyre népszerűbb például a juttató által biztosított személygépkocsi magánhasználata. A Szja tv. 1. számú melléklet 8.37. pontja értelmében „a kifizető által biztosított személygépkocsi magáncélú használatából származó jövedelem adómentes juttatásnak minősül, mely után sem a munkáltatónak sem pedig a munkavállalónak közteher fizetési kötelezettsége nem keletkezik.” Ez lényeges cafetéria elemmé válhat a jövőben.

Nem kis részben azért, mert a munkáltató az autóhasználat árát teljesen szabadon képezheti. Jövedelemadó szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a szokásos piaci értéknél kisebb összegű térítési díjat határoz meg a munkáltató, mivel a térítési díj és a magánhasználat szokásos piaci értékének különbözete adómentes, vagyis a különbözet után sem a munkáltatónak sem pedig a munkavállalónak közteher fizetési kötelezettsége nem keletkezik.

Mindez vonatkozhat cégautókra, de a legújabban bevezetett úgynevezett car sharing (autómegosztó) szolgáltatást nyújtó cégeken keresztül percekre, órákra is kölcsönözhető autókra is.

 

 

Emlékeztetőül felsoroljuk a 2020-ban elérhető cafetéria elemeket és azok közterheit:
  • Önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás: Jövedelemként adózik, de igénybe vehető utána adójóváírás (teljes teher jóváírással 49,12 %)
  • Egészségpénztár, önsegélyező pénztár – hozzájárulás: Jövedelemként adózik, de igénybe vehető utána adójóváírás (teljes teher jóváírással 49,12%)
  • Célzott szolgáltatás nyugdíjpénztárba, egészségpénztárba: Korlátozás nélkül 38,35%
  • Célzott szolgáltatás önsegélyező pénztárba (teljes igénybevétel esetén): Korlátozás nélkül 38,17% (a munkáltató nem fizet adót, a munkavállaló egyéb jövedelemként adózik az igénybe vett szolgáltatás után)
  • Ajándék utalvány: Csekély értékben 38,35%
  • Széchenyi Pihenőkártya vendéglátás alszámla: Évente 150.000 Ft-ig 32,5%
  • Széchenyi Pihenőkártya szállás alszámla: Évente 225.000 Ft-ig 32,5%
  • Széchenyi Pihenőkártya szabadidő alszámla: Évente 75.000 Ft-ig 32,5%
  • Sportrendezvényre szóló belépő: Évente a minimálbér értékéig adómentes
  • Kulturális belépő: Évente a minimálbér értékéig adómentes
  • Óvoda, bölcsőde: A költségek mértékéig adómentes

liganet.hu

Kapcsolódó cikkek

A tanulmány a nyersanyagok további áremelkedésére számít

2021. július 23. 12:40
Horváth: Az év végéig még a fa harmadával, az acél negyedével, a műanyag legalább 20 százalékkal drágulhat – a hirtelen áremelkedés a Corona után is normális. Intelligens árstratégiákra van szükség.

Hatalmasat bukott a MÁV és a Volán, mégis komoly béremelés jöhet

2021. február 08. 09:16
Durván visszaesett az utasforgalom az állami közlekedési cégeknél, ám a takarékoskodás és a kapacitások visszafogás szóba sem jöhetett. Sőt, a MÁV vezetése már közel két számjegyű jövedelem-emelkedést hagyott jóvá 2021-re, míg a Volánnál a bérfelzárkóztatás kerül napirendre.