Írásban tanácsos megállapodni a távmunkáról

2020. november 17. 09:05
Ez a gyakorlatban új munkaszerződést, munkaszerződés-módosítást, vagy egyedi megállapodást jelent.
Írásban tanácsos megállapodni a távmunkáról

A veszélyhelyzet idejére múlt héten megalkotott kormányrendelet ugyan külön nem nevesíti, de a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői szerint a távmunka feltételeiről írásban kell megállapodniuk a munkáltatóknak és a munkavállalóknak. Ez a gyakorlatban új munkaszerződést, munkaszerződés-módosítást, vagy egyedi megállapodást jelent.  A kormányrendelet értelmében a veszélyhelyzet alatt a munkavédelmi törvény távmunkavégzésre vonatkozó speciális munkavédelmi szabályait nem kell alkalmazni. Vagyis nem kötelező a munkaeszközök előzetes kockázatértékelése, elég, ha a munkáltató tájékoztatja a dolgozókat a biztonságos otthoni munkavégzés legfontosabb szabályairól. Ezzel kapcsolatban hétfőn az innovációs tárca is kiadott egy útmutatót, amelyben leírják, hány fokos és milyen páratartalmú legyen az irodának kinevezett szoba, milyen legyen a munkaasztal vagy -szék, továbbá ezek megvilágítása. A nyár óta ígért új home office törvény azonban még mindig nem készült el, a veszélyhelyzet idejére megalkotott kormányrendelet pedig nem foglalkozik azzal, mi történik, ha a dolgozót otthonában éri munka közben baleset. Az innovációs tárca útmutatója erről azt írja: a távmunka során bekövetkezett balesetet a dolgozónak jeleznie kell a munkáltatónak, amelynek meg kell azt vizsgálnia, és döntenie kell a munkabalesetté minősítés kérdéséről. A kormányrendeletben új elem viszont a távmunkához adható adómentes rezsitámogatás, amely a minimálbér 10 százaléka, azaz 16 100 forint lehet. A költségtérítés előfeltétele, hogy távmunkavégzési megállapodás szülessen, részleges távmunka esetén pedig a munkáltatónak a munkaidő-nyilvántartási adatokat ki kell egészítenie a távmunkás napokkal – hívták fel a figyelmet az ügyvédi iroda szakértői. Kiemelték: a kormányrendelet arról nem szól, hogy a költségtérítést a munkáltatónak kötelezően adnia kell-e vagy sem. A munka törvénykönyve viszont előírja, hogy a munkavégzéssel kapcsolatos indokolt költségeket a munkáltatónak meg kell fizetnie. Ezért az ügyvédek szerint, ha igazolható, hogy a távmunkavégzéssel összefüggésben keletkezik többletköltsége a munkavállalónak, akkor a munkáltatónak meg kell fizetnie azt. Két lehetőség mutatkozik: tételes költségelszámolás keretében a munkáltató megfizeti a költségeket, vagy igazolás nélkül fizet költségtérítést, amely azonban csak a minimálbér 10 százalékáig adható adómentesen, és csak a távmunkavégzés igazolt napjaira.

nepszava.hu

Kapcsolódó cikkek

Értékesítési vezető és HR vezető: az üzleti növekedés motorjai

2021. január 27. 08:10
A HR üzleti társvezetőkkel való kapcsolatápolásáról és együttműködéséről (stakeholder management) szóló sorozat következő részében az értékesítési vezető és a HR vezető üzleti együttműködésére hozok egy aktuális, üzleti, gyakorlati példát.