Fel kell készülni arra, hogy egyre több helyen drágul a kenyér

2017. augusztus 25. 08:04
Szeptembertől 5-10 százalékkal emeli a kenyérféleségek és más termékei árát a Lipóti Pékség a munkabérek növekedése miatt. Más cégek szerint a lisztárak emelkedése is kenyérdrágulást vonhat maga, de számos sütőipari vállalkozás egyelőre kivár az árnöveléssel.

A dolgozói válságra hivatkozva szeptemberben 5-10 százalékos árnövelést tervez a Lipóti Pékség - mondta a Kossuth Rádiónak Tóth Péter, a Lipóti Pékség Kft. tulajdonosa. A cég döntését azzal indokolta, hogy nehéz megtartaniuk a munkaerőt, mivel sokan inkább külföldön vállalnak munkát. Bécsben például a minimális havi munkabér is 1500 euró, ezért ahhoz, hogy Magyarországon tudják tartani az embereket, évente 15-20 százalékkal is emelniük kell a béreken. Így maradhatnak ugyanis versenyképesek a munkaerőpiacon - tette hozzá. 

Ilonka Boldizsár, a Jászapátiban található Jász-Sütőház Kft. ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor a lisztárak fogják a legjobban befolyásolni az idei kenyérárakat, de szerinte egy hónapot még biztosan várni kell, hogy kiderüljön, milyen áron értékesítik majd a malmok a  lisztet. A molnárok egy része  a drágább búza miatt biztosan emeli majd a lisztárakat, de sütőipari információk szerint lesznek olyan malmok is, amelyek nem drágítják a lisztet.

A malomipar 5-10 százalékos lisztdrágítást tervez
Országos szinten 5-10 százalékos lisztáremelést tervez a malomipar, amely egyes bejelentések szerint már augusztusban megkezdte az árnöveléseket. A molnárok elsősorban amiatt drágítanák a lisztet, hogy tonnánként 5-6 ezer forinttal emelkedett a búza ára tavalyhoz képest. Az idei szezon elején kialakult, 44-45 ezer forintos tonnánkénti felvásárlási búzaárak nagyjából 10 százalékkal magasabbak a múlt évinél.


Akadnak viszont olyan sütőipari vállalatok is, amelyek egyelőre nem emelik a kenyérárakat, mivel szerintük a piaci viszonyok ezt most nem teszik ezt lehetővé. Jelenleg "túltermelés" van kenyérből, és a piacon szinte csak nagyon olcsó, vagy nagyon drága termékek vannak, de a két véglet közötti árkategóriájú termékeket alig találni - tájékoztatta az agrárszektor.hu-t Rotter Jenő, a székesfehérvári ALBA-KENYÉR Sütőipari Zrt. vezérigazgatója.

Más iparági vélemények szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy például az osztrák kenyérárak átlagosan ötször-hatszor, de akár tízszer nagyobbak a magyar áraknál, és ez az állapot nem tartható fent sokáig. Ha a pékáruk piacán nem történik a közeljövőben változás, hosszabb távon még akár ellátási zavarok is kialakulhatnak az országban - vélik sütőipari szakértők.

agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Élelmiszer-pazarlás elleni kampányt indítottak a multik

2018. október 09. 09:32
Nélkülözőknek készített élelmiszercsomagok összeállítására, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület munkájának támogatására indított kampányt a Tesco és a Nestlé.

Európa-szerte több mint 100 partner kötelezte el magát az „Egészséges munkahelyet minden életkorban!” kampány mellett.

2016. június 23. 08:02
A hivatalos kampánypartnerek első hulláma már csatlakozott a 2016–2017-es „Egészséges munkahelyet minden életkorban!” kampányhoz, amely a fenntartható munkavégzésre és az egészséges időskorra összpontosít. A kampányhoz csatlakozva a szervezetek példát mutathatnak és élen járhatnak a munkahelyi kormenedzsmentre vonatkozó gyakorlati megoldások megvalósításában. A kampánypartnerek előnyükre fordíthatják a nagyobb láthatóságot, a kampányeszközöket és -anyagokat, a hálózatépítést és a kölcsönös tanulást.