Letakarta a kameráját, kirúgták: egy francia multi monitorozza az otthonról dolgozó munkavállalóit

2021. augusztus 10. 09:58
Videófelvételek, hazugságvizsgálat
Letakarta a kameráját, kirúgták: egy francia multi monitorozza az otthonról dolgozó munkavállalóit

A Teleperformance nevű, francia székhellyel rendelkező multinacionális call centert azzal vádolják, hogy a privát szférájukba betolakodva videókamerákkal monitorozta a home office-ból dolgozó személyzetet és azok családtagjait, írja a Guardian. Az újság értesülései szerint több ott dolgozó is arról számolt be, hogy biometrikus és orvosi adatokat is elkért a cég a munkavállalóiktól – írja a Mérce.

A szakszervezetek szerint a cég a tűréshatárát feszegeti azon dolgozóinak, akik a koronavírus-járvány miatt hosszútávú otthoni munkavégzésbe kényszerültek és igazságtalanul bünteti meg azokat, akik ellenszegülnek a monitorozásnak. A legtöbb probléma elsősorban a Görögországba vagy Albániába kiszervezett munkaerővel szembeni bánásmóddal kapcsolatban jelentkezett.

Egy szülei otthonából dolgozó albán munkavállaló például ellenszegült a videókamerás megfigyelésnek, és letakarta az eszközt, mire a cég napokon belül elbocsájtotta, annak ellenére, hogy nemrég előléptették.

A  380,000 embert foglalkoztató, 34 országban jelen lévő call center ügyfelei közé tartozik Nagy -Britanniában az Egyesült Királyság kormányának egészségügyi és oktatási osztálya, a Királyi Haditengerészet, a Vodafone, az eBay és sok más multinacionális nagyvállalat is.

A Guardian még márciusban értesült az egyesült királyságbeli Teleperformance bejelentéséről, miszerint ez évtől videókamerákon keresztül fogják megfigyelni az otthonról dolgozó személyzetet, hogy mikor esznek, néznek rá a telefonjukra, vagy hagyják el az asztalukat.

A cég szerint a videókamerák csak a betanítást és a kollégák közötti csetelést segítették, megfigyelésről szó sem volt. Több országokban azonban komoly problémák merültek fel a monitorozással kapcsolatban.  A cég kolumbiai személyzete dolgozik a legszigorúbb munkakörülmények között, akik többnyire az egyesült államokbeli ügyfelekkel kommunikálnak. Tőlük a valós idejű videómegfigyelés mellett biometrikus adatokat, valamint orvosi vizsgálatok eredményeit is bekérheti a vállalat.

A munkaszerződésük részeként bele kell egyezniük abba, hogy a cég képeket és videófelvételeket tárolhat róluk és családjukról, valamint abba is, hogy hazugságvizsgáló tesztet végezzenek rajtuk.

A Teleperformance görög munkavállalóinak azt is elrendelte, hogy rendelkezniük kell egy elkülönített, zajmentes munkavégzésre kijelölt területtel, melyről maguknak kell gondoskodniuk. A szerződés szerint minden olyan dolgozónak, akinek a fizetése meghaladja az adott ország minimálbérét, saját költségén kell előteremtenie ezen feltételeket, beleértve az internetelérést és az áramot is.

Christy Hoffman, az UNI Globális Szakszervezet főtitkára a Guardiannek nyilatkozva elmondta, ez a fajta otthoni megfigyelés olyan helyzetbe kényszeríti a munkavállalókat, ahol a munkájuk és a között kell választaniuk, hogy kémkednek utánuk.

A Teleperformance szerint a kamerákat csak online videóhívásokra meetingekre és betanításokra használják. A vállalat egyik szóvivője szerint a cég betart minden helyi és nemzetközi szabályozást, beleértve a privát szférával és biztonsággal kapcsolatos jogszabályokat.

 

Forrás: Mérce / www.szakszervezetek.hu

Kapcsolódó cikkek

A vesztükbe rohannak a magyar dolgozók: sokan beállnak a sorba, ennek csak rossz vége lehet

2021. november 03. 10:40
Egyre erősebben jelenik meg a túlhajszoltság munkahelyi kutlúrája, aminek a lényege a rengeteg munka, túlórák dicsőítése, a pihenés kerülése és ennek érdemként való feltüntetése. Azonban hiába tüntetjük ezt fel úgy, mint szakmai sikert, ez bizonyítottan kiégéshez vezet.

Nagyon sokan féltették a munkahelyüket, mégis eljött az a pont – egy sztrájk természetrajza

2021. november 15. 09:04
2021-ben Magyarországon, egy világjárvány közepén egyedülállónak számító sztrájk zajlott le a makói gumigyárban. A munkaleállás okai nemcsak a pandémiában gyökereznek, egészen a 2008-as gazdasági válságig nyúlnak vissza. A makói sztrájk története tehát több mint egy évtizedet ölel fel, s rajta keresztül fény vetül az autóipar általános válságára, a szakszervezeti világ viszályaira és a kormány járványkezelésére, illetve annak visszásságaira is. A történet feltárásához munkaügyi szervek dokumentumai, zömében elbocsátott és néhány, egyelőre alkalmazásban lévő dolgozó beszámolói, szakszervezeti vezetők és tagok ismertetői, a makói Continental kérdéseinkre adott válaszai, valamint a cég sajtótájékoztatóján elhangzott állítások szolgáltak alapul.