Nem akar fizetni a munkáltató: kinek kell igazolnia a ki nem vett szabadságot?

2020. január 06. 11:12
Olvasói kérdés

Köztisztviselőként dolgoztam, a szabadságot évekre visszamenően nem vettem ki, nem volt rá lehetőségem. A munkáltató felmondta a munkaviszonyomat, de nem ismeri el a bennmaradt szabadságnapjaimat, azt a választ kaptam, hogy forduljak bírósághoz. Úgy tudom, a bíróságon nekem kell bizonyítanom, hogy nem vettem ki a szabadságomat; hogyan tehetem ezt meg, ha a munkáltató nem adja ki az igazolást? – kérdezte az Adózóna olvasója. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd szakértőnk válaszolt.

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 103. paragrafusának (1) bekezdése szerint a munkáltatói jogkör gyakorlója – a kormánytisztviselő igényének megismerése után – a tárgyévben február végéig köteles éves szabadságolási tervet készíteni a szabadságok tárgyévi ütemezéséről, s arról tájékoztatnia kell a kormánytisztviselőt. A (2) bekezdés értelmében a szabadság kiadásának időpontját – a kormánytisztviselő előzetes meghallgatása után – a szabadságolási terv alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg. Ezen rendelkezések irányadók a köztisztviselők esetén is.

A szabadságot tehát nem a köztisztviselő veszi ki, hanem a munkáltató adja ki, ez az ő felelőssége. A perben a munkáltató alperesnek kell bizonyítania, hogy – jogszerű módon eljárva – kiadta a szabadságot. Ennek sikeres okirati bizonyítása esetén van lehetőség a munkavállaló ellenbizonyítására.

Arra figyelemmel, hogy megszűnt a jogviszony, az igény érvényesítésére nyitva álló elévülési idő három év. Azt kell tehát végiggondolni, hogy annak ellenére, hogy nem lett kiadva a szabadság, a jogviszony fennállása alatt esetlegesen nem írt-e alá a munkavállaló, nem írattak-e alá vele olyan iratot, amely azt tanúsítaná, hogy kivette a szabadságát.

Forrás: adozona.hu

Kapcsolódó cikkek

Hazautazás költségtérítése: mikor kell fizetni, mikor nem?

2019. augusztus 22. 08:05
Munkavállaló az önéletrajzában budapesti címet tüntetett fel, s az állásinterjú során is elmondta, hogy Budapesten él. A személyes dokumentumai bemutatásakor derült ki, hogy vidéki az állandó lakcíme, a tartózkodási helye budapesti. Nem a mi állásajánlatunk miatt költözött Budapestre, igazolhatóan az előző munkahelyei is Budapesten voltak. Kötelező a munkáltatónak a hazautazás költségét megtéríteni? – kérdezte olvasónk. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd válaszolt.

Kulcskészségek a munkaerőpiacon

2022. március 28. 13:36
A változáshoz való alkalmazkodás és a változásmenedzsment képesség lesz a legfontosabb munkavállalói és vezetői képesség az elkövetkező időszakban. Fontosabb, mint az előzetes szakmai tapasztalat. Ezt tanította a járvány és a válság, a megváltozott igények a munkaerőpiacon, a hibrid munkavégzés „forradalma”. Egy friss kutatás eredményei kapcsán a munka jövőjéről szervezett hibrid üzleti reggelit a HOA.