A sütőipari termékek jövedelemhelyzete is javul

2020. március 13. 08:20
A Magyar Pékszövetség megbízásából – és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara támogatásával – a NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet (NAIK AKI) 2019-ben is elvégezte az alapvető sütőipari termékekre (fehér- és félbarna kenyér, vizes zsemle, tejes kifli) vonatkozó költség- és jövedelemelemzést.

A NAIK AKI 2018-ban felmérést készített a magyar sütőipar helyzetéről. Megvizsgálta a sütőipar legfontosabb pékáruinak önköltségét és jövedelmezőségét. A hazai sütőipari vállalkozásokra kiterjedő reprezentatív vizsgálatban a vizes zsemléről, a félbarna és fehér kenyérről bizonyosodott be, hogy átvételi áruk – tehát az ár, amennyiért a kereskedő átveszi a péktől – alacsonyabb, mint amennyibe az előállításuk kerül, míg a tanulmányban szintén szereplő tejes kiflin minimális haszon mutatkozott. A 2018-ban elvégzett költség- és jövedelemvizsgálat eredményeként a sütőipari vállalkozások jelentős mértékben tudták érvényesíteni költségeiket az áraikban.

fotó: pixabay.com

A sikeres munka 2019-ben is folytatódott. A kutatóintézet által megállapított, 2019. első negyedév tényadatain alapuló költség- és áradatok itt elérhetőek. A tanulmányban látszik, hogy a vizsgált időszakban a termelési költségek csaknem közel 60 százalékát a munkaerőre és a lisztre fordított kiadások teszik ki, ami 10 százalékponttal magasabb, mint 2017-ben.

Az AKI 2015-ig tartó élelmiszeripari adatgyűjtése alapján már egyértelmű volt, hogy az élelmiszeriparon belül a sütőiparban a legjelentősebb mértékű a munkaerőköltség, a korábbi adatokat pedig jelen adatgyűjtés is igazolta. Ebből következik, hogy a sütőipar sokkal érzékenyebb a munkaerőpiacon bekövetkező változásokra az élelmiszeripar egyéb szakágazataihoz képest.

Míg 2017-ben és 2018-ban még az alapanyagköltség volt a legmeghatározóbb elem, 2019-re már a fehér kenyérnél is (csakúgy, mint a három másik vizsgált terméknél) a személyi jellegű kiadások tették ki a legnagyobb részarányt a költségszerkezetben.

Összességében elmondható, hogy a jelentősebb forgalmú sütőipari termékek előállításának jövedelemhelyzete javult 2019 első negyedévében az előző két év eredményeihez képest.

Ez arra a pozitív tendenciára mutat rá, miszerint a kereskedelem egyre inkább elismeri a sütőipar növekvő költségeit. Mindazonáltal a feldolgozási fázisban még mindig alacsony a jövedelmezőség, olyannyira hogy az országos átlagot tekintve a félbarna kenyér termelése veszteséges (-20 Forint/kilogrammos fajlagos jövedelem), a fehér kenyéren és tejes kifli pedig csak minimális a nyereség (fehér kenyér esetében 1 Forint/kilogramm; tejes kifli esetében 0,35 Forint/darab).

Az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú a személyi jellegű kiadások és a munkaerő-hatékonyság monitorozása, a szakképzett munkaerő megléte.

agrotrend.hu / NAK

 

Kapcsolódó cikkek

A GKI Digital az ország piacvezető ár-összehasonlító oldalával, az Árukereső.hu-val karöltve 2014-óta vizsgálja a belföldi online kereskedelmi piacot. A kutatássorozatot 2022-ben már az Ecommerce Hungary is támogatja. 2021: 1203 milliárd forint Tava

2022. március 24. 08:01
Idegen anyag esetleges jelenléte miatt visszahívta a forgalomból a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a Spar vágott vegyes savanyúságot - publikálta a diszkontlánc a honlapján.

Rugalmasabban értékesíthetik termékeiket a kistermelők

2021. július 09. 08:52
EGYRE KÖNNYEBB DOLGUK VAN A GAZDÁKNAK, HA A HELYI PIACON VAGY ONLINE SZERETNÉK ELADNI TERMÉKEIKET